Annons:
Etikettuppfödning-valpning
Läst 3026 ggr
Emmetem
2012-10-16 09:55

Uppfödare?

Jag bor i Åmål i Västra Götaland - och jag undrar om det finns någon bra Samojeduppfödare i närheten?
Hade eventuellt tänkt mig att skaffa en Samojed om 1-3 år då jag har haft hundar sedan innan - men de är tyvärr 12 och 15 och ett halvt år gamla..

Jag bor ute på landet och den har massvis med möjligheter till långa promenader och bus ute på våran stora gräsmatta!
Även en mysig säng att krypa ner i på kvällen Oskyldig

Uppfödaren behöver inte bo i Västra Götaland - bara den inte bor uppe i Kiruna om jag säger så!
Den behöver inte heller bo i Sverige - Norge går också bra :) [dock inte för långt..]

Jag är helt såld på Samojeder! Så om ni vet några uppfödare där man kan tinga framtida valpar så tveka inte att skriva!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
smurfan-13
2012-10-16 23:03
#1

På kopahund.se går det att hitta uppfödare till samtliga raser. :)

Vattnadal
2012-10-17 10:39
#2

Fundera lite över vilken typ av samojed du vill ha. De finns mer showtypade och sen dragtypade. De showigare har mer fluff och ett "gulligare" huvud, där stopet inte är optimalt då det kan samlas snö där när de jobbar.

Kika på kennlar på Köpa Hund, och kolla vad de har för meriter på hundarna. Vill du ha en på utställningslinjer, väljer du en sån. Vill du ha en på mer arbetande linjer, kikar du efter dragmeriter eller andra meriter i tex vilspår, agilityp, lydnad ed.

Sen ser du till att träffa hundarna från lite olika kennlar, så att du känner vilken typ som passar dig bäst. Kan vara bra att hitta en uppfödare man klickar med oxå, för att få hjälp och bra råd i framtiden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
2012-10-17 15:13
#3

Hmm… Krypa ner i sängen på kvällen Tungan ute ?

..Då vet du väl att även Samojeder kan bli gamla. I övrigt så har #2 prickat in en viktig fråga/val.

Lycka tillSkrattande.

Emmetem
2012-10-17 23:42
#4

1# Tack! :) 2# Tack för tipsen! Ja, jag ska verkligen kolla runt på hundarna, vore även kul att åka runt och se på olika kennlar :) 3# Haha, ja! Den får gärna krypa ned hos mig på kvällen :) Och ja, jag vet att de blir gamla - men våra hundar som vi har nu orkar inte komma ut på för långa promenader - och matte kräver massvis med motion (A) Så skulle vara roligt med en större hund som hänger med i mitt tempo! Dessutom älskar jag att busa och leka med hundar ! Lite brottning älskade min grannes dobermann, och vad jag har fått för syn är samojeder ganska busiga av sig? :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

jonte1
2012-10-18 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hehe #4.

Som #2 skrev.. Jag hävdar dock med stor bestämdhet att det en finns en 3:modell. Expeditionshundar. Dom är inte vanliga. Dom har korthårigare päls som draghundar och är en storlek större angångende höjd, bredd, vikt och storlek på tassar.

Kika på lite foton jag har lagt in i div trådar senaste tiden. Det är skillnad. Jag bifogar ett foto på en 4:gen son som var här på uppfostran (2006-2007) och gammelfar. Där syns det tydligt.

Busiga Samojeder? Finns inte..Tungan ute! Inte ens gammelfar som har en ibland kompis(Timo) som bara är 13mån och som gammelfar gillar att busa omkring med. Han har glömt att han är gammal. Han tror numera att han åxo är 13mån gammalSkrattande.

Akitan? Med Samojed unghunden så fräser hon till och vänder upp och på den. Nosa i stjärten.. Nej tack!

Med en Samojed lär du få dina motionsövningar utfördaTungan ute.

Med glimten i ögat.

Emmetem
2012-10-18 23:08
#6

5# Åh, en tredje? Vad kul! Ja, jag vill gärna ha hundar som gärna vill ut och röra på sig länge! Mina hundar vill hem såfort vi gått över 3 km :/

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: