Annons:
Etikettagility
Läst 2381 ggr
Issaaa98
2012-09-30 18:46

Vilken ras?

Hej Hej jag bara undrar en sak över vilka hundraser som är bäst till Agility?

helst stora hundar! :) 

Jättesnällt ifall ni svarar //Isabelle

Annons:
smurfan-13
2012-09-30 23:49
#1

Klart överlägsna på agilitybanan är ju bc, men de tillhör ju en annan rasgrupp. Jag tror på att en cirneco kan bli en bra agilitykompis inom denna rasgruppen ;)

SaraC
2012-10-01 10:59
#2

Vad tycker du är en stor hund? Ska det vara en ras ur denna grupp eller överlag?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Moonwing
2012-10-01 20:03
#3

Om man vill ha lite urig hund..går det jue med typ kelpiblandning, som min egen- han vallar väldigt bra , även om det är husky i honom.

Har man otur kan man i en sk 4vägskorsning få oturen att få väldigt mycket dominata dåliga beteenden..-men även tvärtom, det bästa är att få en aning om hur samma blandning (tidigare kullar) funkat..-jag hade lite tur där..

Jag har själv arbetetat på SBK med schäfer, golden, flat, dalmatiner, dobber, bc, kelpie, pudel, och en massa blandisar-alla blandningar med starkt flockkänslebetteende funkar bra (vallhundar)

De stora hundraserna som NF och Pyrenee, Rhodesian..har ju ett litet mer "jag-kan-klara-mig-själv"-beteende..dalmatinern är tex en rolig hund..men kanske lite dålig på just flockkänsla. Man får tänka på vad de har avlats i för syfte.

Har tex aldrig sett så fina fjärruppvisningar i lydnad som just schäfer å border..-sen kanske de inte är lika bra till tex rapportföring, eftersom de har svårare att lämna matte, än en dobber tex..-där beror på vilket liv man själv lever hemma lite med.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Sophey
2012-10-02 12:54
#4

De flesta raser som halls som sallskapshundar inom spetsar och urhundsgruppen kan ju tranas till agillity men rakna inte med att komma i hoga elitnivaer om du tranar brukar de saga.

Om du ar intresserad av att tavla och komma langt finns det battre rasval an en urhund. Eurasier, samojedhund, tysk spets i olika storlekar samt svensk & finsk lapphund har jag traffat som vart ratt duktiga i agillity men om du har tankt dig att bara kora lite agillity pa baksidan typ kan i princip alla raser tranas till det med ratt talamod och motivation och intesse fran badas sida saklart… Glad

Medarbetare på matlust

rebz
2012-10-06 16:37
#5

Av spetshundarna är väl Japansk Spets mest vass i agility. En lagom hund som är snabb och smidig :). Mittelspitzen är rätt lik Jappen men Jappen är det mer "go" i. Jag kör lite agility med min Japanska Spets och han funkar jättebra i den sporten :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Vargafrost
2012-10-13 11:20
#6

Jag är förvånad över att ingen har nämnt Isländsk Fårhund! Förvånad

Vi har några ekipage här i Sverige som tränar och tävlar i agility, finns flera utomlands. En smärt och smidig ras, som helt enkelt är en vallande spets - har egenskapen både från vallhunden och från spetsen. Hänger med på allt och gärna lite till.

Om du funderar på raser utanför rasgrupp 5 (spetsar och urhundar) så är du välkommen in på agility för att kika om någon har idéer. Men som sagt, det beror ju på dina ambitioner också. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
Upp till toppen
Annons: