Agility

Vilken ras?

2012-09-30 18:46 #0 av: Issaaa98

Hej Hej jag bara undrar en sak över vilka hundraser som är bäst till Agility?

helst stora hundar! :) 

Jättesnällt ifall ni svarar //Isabelle

Anmäl
2012-09-30 23:49 #1 av: smurfan-13

Klart överlägsna på agilitybanan är ju bc, men de tillhör ju en annan rasgrupp. Jag tror på att en cirneco kan bli en bra agilitykompis inom denna rasgruppen ;)

Anmäl
2012-10-01 10:59 #2 av: SaraC

Vad tycker du är en stor hund? Ska det vara en ras ur denna grupp eller överlag?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anmäl
2012-10-01 20:03 #3 av: Moonwing

Om man vill ha lite urig hund..går det jue med typ kelpiblandning, som min egen- han vallar väldigt bra , även om det är husky i honom.

Har man otur kan man i en sk 4vägskorsning få oturen att få väldigt mycket dominata dåliga beteenden..-men även tvärtom, det bästa är att få en aning om hur samma blandning (tidigare kullar) funkat..-jag hade lite tur där..

Jag har själv arbetetat på SBK med schäfer, golden, flat, dalmatiner, dobber, bc, kelpie, pudel, och en massa blandisar-alla blandningar med starkt flockkänslebetteende funkar bra (vallhundar)

De stora hundraserna som NF och Pyrenee, Rhodesian..har ju ett litet mer "jag-kan-klara-mig-själv"-beteende..dalmatinern är tex en rolig hund..men kanske lite dålig på just flockkänsla. Man får tänka på vad de har avlats i för syfte.

Har tex aldrig sett så fina fjärruppvisningar i lydnad som just schäfer å border..-sen kanske de inte är lika bra till tex rapportföring, eftersom de har svårare att lämna matte, än en dobber tex..-där beror på vilket liv man själv lever hemma lite med.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-10-02 12:54 #4 av: Sophey

De flesta raser som halls som sallskapshundar inom spetsar och urhundsgruppen kan ju tranas till agillity men rakna inte med att komma i hoga elitnivaer om du tranar brukar de saga.

Om du ar intresserad av att tavla och komma langt finns det battre rasval an en urhund. Eurasier, samojedhund, tysk spets i olika storlekar samt svensk & finsk lapphund har jag traffat som vart ratt duktiga i agillity men om du har tankt dig att bara kora lite agillity pa baksidan typ kan i princip alla raser tranas till det med ratt talamod och motivation och intesse fran badas sida saklart... Glad

Anmäl
2012-10-06 16:37 #5 av: rebz

Av spetshundarna är väl Japansk Spets mest vass i agility. En lagom hund som är snabb och smidig :). Mittelspitzen är rätt lik Jappen men Jappen är det mer "go" i.
Jag kör lite agility med min Japanska Spets och han funkar jättebra i den sporten :)

Anmäl
2012-10-13 11:20 #6 av: Vargafrost

Jag är förvånad över att ingen har nämnt Isländsk Fårhund! Förvånad

Vi har några ekipage här i Sverige som tränar och tävlar i agility, finns flera utomlands. En smärt och smidig ras, som helt enkelt är en vallande spets - har egenskapen både från vallhunden och från spetsen. Hänger med på allt och gärna lite till.

Om du funderar på raser utanför rasgrupp 5 (spetsar och urhundar) så är du välkommen in på agility för att kika om någon har idéer. Men som sagt, det beror ju på dina ambitioner också. Glad

Anmäl