Annons:
Etikettträning
Läst 11604 ggr
emin
2012-08-22 20:06

Ni med samojeder!

Hej hörrni! 
Jag tänkte bara be er skriva lite egna erfarenheter av just samojeden. Skulle nämligen uppskattas oerhört!

Hur mycket motion/aktivering sysslar ni med om dagen på ett ungefär?

Har nämligen en golden/flat tik som jag är ute med minimum 4km/dag (oftast blir det bra mycket mer) plus lite hjärn-träning (spår)/agility mm. :) Vi är mestadels ute i skogen eller på långa turer runt om i samhället.

Hon är oftast lös när vi går på små-stigar osv, -så hur fungerar det med samojeden som ändå har vaktinstinkt? Tenderar de till att sticka iväg lätt? :) Och tror ni att denna slags motion/träning "räcker" om man kombinerar det med tex. agility och dragövningar? (Lite individuellt förstås, men berätta gärna hur en vanlig dag ser ut för er och hunden!) 

Det är nämligen så att nästa sommar så kommer förhoppningsvis en liten valpis komma in i mitt liv! Så vill supergärna höra lite tips/råd och erfarenheter av denna ras av er som äger en! 
Har redan besökt en kennel och pratat lite, samt gosat med hennes hundar. Men vill ändå höra mig runt.

Visa gärna bilder! :)

Annons:
Sophey
2012-08-23 09:49
#1

Jag har ju varldens lataste samojed som bara njuter om hon far ligga i en buske och sova hela dagen men hon ar ju trots allt en samojed och sager aldrig nej till aktiviteter!

Jag tycker att samojeden ar en helt underbar hund pa sa manga satt, de ar sa snalla och familjara pa ett helt annat vis an en vanlig sallskapshund och de samojeder jag traffat och haft har vart riktigt roliga.

Jag kan ha min samojed los! Hon kan ga los precis overallt men garna 50 meter framfor eller bakom mig lunkandes i hennes egna takt vilket paminner lite av en minigris som gruffar runt enligt mig och jag tror att med ratt traning kan de flesta samojeder vara losa men en del har valdigt stark jaktinstinkt sa det ar valdigt individuellt hur de fungerar pa det viset men min samojed skulle aldrig bara sticka ivag.

Det du namner racker for min samojed och jag brukar ofta bara lagga in dragovningar pa vintern, da later jag henne dra katterna i pulka genom snon och jag kanner att samojeder inte har ett stort behov att dra om de aktiveras, min tik kommer fran en kennel som fokuserar mycket pa drag och hon behover inte dra om hon bara blir aktiverad men det ar ju saklart invidivuellt ocksa.

Ett tips ar att trana pa att vara super envis, det behovs nar man tranar en samojed och lar valpen redan som valp att inte dra eller skalla, de ar problem som kan bli jobbiga annars!

Hur min vardag ser ut? Jag har ju flera olika hundraser och olika djur som kraver valdigt mycket sa min vardag ar ju baserad pa att samtliga djur ska trivas och inte bara samojeden sa det blir svart att forklara och varje dag varierar otroligt mycket hos mig.

Medarbetare på matlust

emin
2012-08-23 17:30
#2

#1
Tack för att du tog dig tid och svara! Roligt att läsa!

Har hon alltid varit sådär lugn eller är hon uppe i åldern? :D Har du ingen bild att visa? *nyfiken* ;)

Jodå, envis är jag, ger mig inte innan jag får som jag vill. Både ett minus i vissa situationer, och ett plus i andra. När det kommer till samojeden så tror jag att denna egenskap jag har kan komma väl till nytta! Oskyldig

DesK
2012-08-23 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Todd som nu är 14 år är inte lika lugn som Sopheys Samojed, han vill ut på prommis och äventyr och om vi inte gör som han önskar, så terroriserar han oss med skall och yl, särskilt när det finns löptikar i området. Dessutom kan han klockan, varje morgon väcker han oss strax före 06.00 om ingen av redan har gått upp och strax före klocka 20.00 ser han ut så här:

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

emin
2012-08-23 22:26
#4

#3

Haha lilla vän så söt man kan vara då.

Jadu, fick mig ett gott skratt. Det är ju verkligen olika… ;) Ylanden efter löptikar hoppas jag slippa med tanke på att jag ska ha en tik x)

Tack för svar!

jonte1
2012-08-23 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3, DesK tog fotot genom altandörren ikväll, -därav den dåliga kvaliteten men visst är det beskrivande för SamojederSkrattande.

Hmm.. Samojeden själv eller på senare år med Akitan tog gärna en 4km prommis på morgonen under helgerna. Sen Xn Km prommisar under dagen. Ja det är trampautomater/trampaskiner om dom vill.

Idag när dom är gammla? Det bli ca 4-6km/dag, -2-3 tim sammanlagt vid prommisar. Tikar orkar dom åxo… Fråga Akitan gammelmorTungan utevet ja.

Ja dom har rullkoppel båda 2(två) som synes. Guds gåva till hussar/mattarOskyldig.

Sophey
2012-08-24 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2 Som valp och unghund var hon typiskt valpig, ibland for mycket och ibland sovandes helt slut efter att ha brottas med de aldre hundarna i familjen eller haft en brottsningsmatch pa liv och dod med typ en strumpa som hon hittat.

Hon blev betydligt lugnare nar hon blev aldre och efter att hon blev kastrat, hon ar nu 8 ar gammal och hon ar lika glad att ga 2-4 timmars promenader om dagen samt lite aktivering som nar vi ar ute 6-7 timmar om dagen och ger henne aktivering.

Jag har ju nastan hela dagen uppbyggd pa dold hjarnstimulans och eftersom jag normalt bor i en lagenhet med tva hundar, tva katter och en iller blir det en hel del stimulans som blir "vanligt" for mig som jag glommer bort att beratta om.

Medarbetare på matlust

Annons:
Athema
2012-08-24 20:51
#7

Åh vad kul att du startat denna tråd. Intressant läsning. Jag får nämligen min första Samojed kille på onsdag. Går i längtans tider. Har en Euraser sen innan, men nu vill vi ha en mer arbetande hund. Oj vad jag längtar tills jag får snosa på min kille efter att ha sett alla bilder och hört era erfarenheter av rasen :)

emin
2012-08-24 21:41
#8

Tack allihopa för hemskt rolig läsning! :D

#7 Men guuud vad spännande! Vilken kennel kommer han ifrån?
Du får gärna höra av dig senare och visa bilder ;) Är lite avis, du får vänta några dagar på allt mys medan jag får vänta typ 11 månader, haha :( LYCKA TILL :D

jonte1
2012-08-24 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Men vad trevligtSkrattande. Det är flera unga personer som har skaffat/skaffar Samojed kan jag utläsa.

Senast idag med "Foppa" tofflor och ryggsäck hälsade en ung/ung på å det skulle  promeras till jvnstationen ca 3.5km bort.

Jaha, -vad har då kommit fram angående information om unga Samojeder?

-dom har milt sagt energi. Förvänta inga sovmornar.

-att få en ung Samojed att gå fot..

-dom vill alltid hälsa på andra voffar, om möljilgt hmmm..

-dom är envisa, oböjliga och direkt obstinata.

-dom blir för det mesta mkt gamla så det är ett många år långt åtagande/deltagande i familjen..

-tålamod är bara början..

Bifogar en bild från senare delen av 80-talet, -på väg västerut med en export och en för betäckning huserande i baksätet.

Glimten..Tungan ute

jonte1
2012-08-24 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En sisådär 20-år gammal bild..! Vem är sötast? Det borde vara preskiberat vid det här laget att voffen satt i lina men överlevde på den tidenTungan ute.

emin
2012-08-25 00:21
#11

#9 #10
Haha och min kära mor som brukar skrika "men din jäkla obstinata unge" när hon är sur på mig, -jag kanske rent utav är en människo-samojed? 

Otroligt härliga bilder, ena riktiga sötnosar! Det som jag älskar är att de verkar ha en sådan skön personlighet. Både på gott och ont ;) Tror verkligen inte att denna ras passar den vekare/lite lata personen… Men jag personligen känner "klicket" och är förälskad. Var kärlek vid första ögonkastet när jag åkte och hälsade på en uppfödare jag haft lite kontakt med. Satt på marken med tre nyfikna samojeder i knäet medan vi pratade lite, haha.

Nåväl, ska besöka rasen mera och bilda mig en ordentlig uppfattning, men nog är jag såld alltså. ;) 

Det verkar vara en rätt frisk ras också av vad jag hört/läst?

Sophey
2012-08-25 08:18
#12

Samojeden ar en ratt frisk ras utan rasbundna sjukdommar, eftersom de ar hundar och framforallt lite storre hundar kan de saklart fa sjukdommar men ingenting som ar rasbundet direkt.

HD problem kan uppsta tydligen. Japp! Latmaskar ska verkligen inte skaffa sig en samojed, de ar ju trots allt arbetande hundar som kan vara aktiva sallskapshundar med ratt aktivering och de kraver en del kunskap och talamod.

Medarbetare på matlust

Athema
2012-08-25 11:46
#13

#8 Han är från Polarbjörnens kennel :) Ja jag 'är såå lycklig. Kommer lägga upp bilder så fort jag kan (; Tack så mycket för lyck önskningarna. Kommer nog bli en utmaning men det ser vi fram emot :D

Annons:
emin
2012-08-25 13:38
#14

#13 I see, -jag har ju varit och kikat på deras hemsida en del! :D Utmaningar tycker jag är kul-man blir extra glad när man lyckas! Ja gör det! :D :D Blir kul att se lite bilder!

#12
Känns ju otroligt bra. Kikat lite på rasen berner sennen också, men blev så galet skrämd av deras låga medelålder och alla rasbundna sjukdomar.

Men tror verkligen detta är rasen för mig faktiskt :)

Sophey
2012-08-25 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bifogar en liten bild pa en 8 veckors samojedvalp, dagen vi hamtade henne.

Medarbetare på matlust

jonte1
2012-08-25 18:32
#16

#11, -"men din jäkla obstinata unge". Jag bara skrattade(ursäkta)Skrattande.

#15, man borde förbjuda sig själv att läsa på dylika forum för det drar väldigt i valptarmenFoten i munnen..

Sophey
2012-08-25 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Hoppsan! Oskyldig

Medarbetare på matlust

emin
2012-08-26 01:45
#18

#16 
Haha jo hon är snäll min mamma……. Oskyldig

Och ja, jag håller med. Vill bara borra in skallen i pälsen på dem, herregud så söta. :D

#17 Men vilket GULLEFJUN.

Sophey
2012-08-26 11:14
#19

Synd att jag har de flesta valpbilder pa henne pa en externharddisk i Sverige, har tusentals samojedvalpbilder och videos.

Medarbetare på matlust

[Greyhound]
2012-08-26 19:44
#20

En samojed vill ha massor av motion och trivs bäst ute. Dom kräver en hel del jobb. Men är man engagerad och en friluftsmänniska så är Samojeden en underbar hund. Hade en tik i 11 år.

Annons:
jonte1
2012-08-29 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hmmm.. DesK hade uthyrning utav stuga i södra Sverige innan hon flyttade norrut. En av många hyresgästerna som hadde voffe men motionerade den på annorlunda vis:

Samojeder kan åxo ta hänsyn till om "husse" inte mår bra och anspassa farten har jag märkt.

jonte1
2012-08-29 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Akitor skulle jag påstå är ännu mer lyhörda för gamla och lyhörda hussar/mattar.. Förutom då..

Bifogar en till bild på Hussen i permobil och hunden. Alla hundar har motionsbehov.

Med glimten i ögatSkrattande.

jonte1
2012-08-29 16:19
#23

#13, när ni har fått ordning på torpet hemma så publicera gärna ett par bilder och erfarenheter. Ingen brådska dockTungan ute. Spännande.

jonte1
2012-08-30 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En annan form utav motion. Bild på Grimm ute på tur.. -89 tro i Norge.. Det kan vara han ifrån #9.

Det finns i a f 3 olika typer utav Samojeder:

-Showrooms(Us/GB versionen) och även efterfrågat ifrån utställningfolk. Mkt glänsande lång päls och icke-existerande underull.

-normal och korthårig dito. Arbetshundar.

-Expeditionshundar, en storlek större. Som bilden visar.. Jag skulle alldrig tänka mig ngt annatTungan ute.

Athema
2012-08-30 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu har vi fått hem våran kille. Han fick namnet Blizz (förkortning på blizzard som nog alla vet att det betyder snöstorm)

Athema
2012-08-30 21:42
#26

Han är helt olik våran Eurasier. Så orädd och så obrydd om ljud. Det första han gjorde efter att han och våran Eurasier kille busat av sig var att lägga sig på balkongen, inte på våran bädd vi har där ute utan mitt på betong golvet och slockna. Han bryr sig inte om tutande ljud, skrällande mopeder eller skällande hundar, han sover sig igenom allt och balkongen verkar vara hans favoritplats att sova än så länge.

jonte1
2012-08-30 21:53
#27

Blizz.. Ja det var 1972 när jag såg att Samojeder la svansen över nosen och mig själv som liten husse uppe i fjällen(Idre) och snöstorm.

Tackar för bilden och infon. Ge han en kram från både gammelfar och gammelmor när det passar, SuckFoten i munnen.

Annons:
jonte1
2012-08-30 21:54
#28

Dubbelpost.

Athema
2012-08-30 22:03
#29

Det ska jag göra när han vaknar, om jag kan fånga honom ;)

Sophey
2012-08-31 13:07
#30

Det dar med lagga sig rakt pa betongen pa balkongen later bekant och lika sa oraddslan for allt, kanner igen det dar riktigt mycket fast nu vill jag ocksa ha en samojedvalp! Tungan ute

Medarbetare på matlust

emin
2012-09-01 14:47
#31

#25 VILKEN SÖTNOS. Blev kär nu… ;) Kul att det verkar gå bra för er! :D Vad vill du/har du tänkt att göra med honom i framtiden? :)

Athema
2012-09-02 17:18
#32

30# haha ;)

31# Vi har tänkt ha honom som sällskap/familjehund men aktivera honom med drag/klövjeväska några gånger i veckan :) Uppfödaren har lovat att hon ska hjälpa oss att träna draget, han ska få gå i hennes spann när han har åldern inne, när han sen förstår det här med draget och vi har lärt oss hur man tränar och hur det fungerar så har vi en pulka här hemma som han ska få dra samt klövjeväska :) 

Funderar på att skaffa en sån där cykel/trehjuling som man kan ha på somrarna och dra, men dom är ju väldigt dyra och så ska man väl inte heller dra med dom när det är för varmt så undrar om det är en onödig investering. Vad tror ni?

Sophey
2012-09-03 10:44
#33

Du kan anvanda den flitigt pa varen och hosten och de kallare sommardagarna. Nar jag bodde i Sverige var det inte direkt ovanligt med daligt vader och tror inte att det har andrats Tungan ute

Medarbetare på matlust

Athema
2012-09-03 12:19
#34

33 # Mjaa, det har du ju iof rätt i. Hela denna sommar har ju i princip varit höst så :) Men då satsar jag på en sån till våren då. 
Längar tills han blir gammal nog att börja dragträna, ska bli så roligt!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: