Annons:
Etikettträning
Läst 10640 ggr
LLLINN
4/9/12, 6:23 PM

Finsk Lapphund och viltintresse

Hej! Om ca 5 veckor hämtar vi hem en liten finsk lapphund, en hane Glad. Det är våran hund nummer 2 och jag vill göra så mycket rätt jag kan i dennes uppfostran! Mitt "mål" är att kunna ha vovven lös överallt, framför allt i skogen. Detta är ju något jag kommer börja med så tidigt som möjligt så att han lär sig att följa efter matte redan från början. Men jag har läst att viltintresset inom rasen är väldigt olika, och det bästa skulle ju vara om man fick en hund med ganska lågt viltintresse (vi har 1000 rådjur i våran skog).

Hur är era finska lapphundar? Om hunden har mycket viltintresse, hur har ni gjort för att h*n inte ska jaga (skvallerträning etc..)?

Tack!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Annons:
chapp
4/9/12, 11:09 PM
#1

Min fl har ett stort jaktintresse -hon jagar allt som rör sig från flugor till småfåglar till rådjur. Går inte att ha lös tyvärr. Tror att hennes stora jaktintresse har att göra med att hon har mycket energi överlag.

Har haft henne lös som unghund men hon stack iväg efter diverse djur, och upptäckte hon sork fick jag koppla henne för att få henne därifrån.

LLLINN
4/9/12, 11:20 PM
#2

#1 Vad tråkigt Rynkar på näsan. Sådär har jag det med min terrier också, han kan bara vara lös på öppna ytor så som fält, fårhagar etc. Som tur är verkar ju inte extremt jaktintresse vara ett signum inom rasen iallafall - när man läser och pratar om den med lappisägare!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Poison-heart
4/10/12, 10:12 AM
#3

Jag har en finsk lapphund som jag brukar ha lös i skogen så ofta jag kan. Upplever inte att hon har ett stort jaktintresse, men hon är väldigt nyfiken på allt. Fåglar tycker hon är roligast av allt! Ser hon ett rådjur så skäller hon och kanske springer efter några meter men sen är det inget mer med det. Jag brukar träna mycket på att hon ska komma till mig och ha en bra kontakt med mig trots att hon är lös.

Träning, träning träning Flört

Dosi
4/10/12, 5:07 PM
#4

Min lapphund har ett stort jaktintresse och jagar det mesta som rör sig. Han är ung och har mycket energi och är mycket lekfull, så har nog en del med det att göra :) Kan inte heller ha honom lös längre då han inte lyssnar för fem öre om han sett ett djur eller fått upp en doft.

lukasfelix
4/13/12, 11:32 AM
#5

Stort intresse av att jaga djur (hänt några gånger att det dykt upp en hare t ex, eller en fågel som flaxar iväg) men tappar intresset när avståndet blir för stort och kommer tillbaka då.

Jenna_Nord
4/14/12, 4:50 PM
#6

Har alltid min löst i skogen, de enda hon jagar är flugor ;)
Visst är hon intresserad när vi väl stöter på ett rådjur/hare, men hon har aldrig stuckit ifrån mig :)
Har tränat in skarpt att hon ska be om lov innan hon sticker iväg (tränat mycket på de när de gäller att träffa andra hundar osv.). Så när hon ser något vilt brukar hon oftast titta på mig och sen stå still och titta efter viltet.

Min mamma bor ute i skogen utan inhägnat. Hon brukar alltid vara ute löst fast vi är inne. Hon vet var hon hör hemma :)

Ekorrar är ju dock en favorit, men dom brukar ju bara springa längre upp i trädet. Så dom brukar hon jaga för de får hon lov till, men där får hon tillslut ge upp ;)

Mvh Jenna

Annons:
LLLINN
4/14/12, 6:12 PM
#7

Tack alla för svaren!

#6 Hur tränade ni med ögonkontakten? Tänker främst på om man vill träna med en valp, man kan ju inte köra allt för svårt då..

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Jenna_Nord
4/14/12, 6:48 PM
#8

Jag har gjort väldigt mycket kontaktövningar med henne, och gör fortfarande. Så de hör liksom till vardagen nu :)
Kontaktövningar går ju ganska fort att träna in på valpar!

Så fort vi ska göra något eller hon ska få lov till något, så begär jag ögonkontakt och då säger jag antingen varsegod eller nej.
Där börjar ju träningen med att ha en godis på golvet och blockera valpen och säger nej varje gång den försöker ta den. När den tillslut tittar på dig så säger du varsegod och låter valpen få den. Det övergår man sen till innan hunden ska äta, innan den får hälsa på en annan hund/människa, innan vi går ut genom dörren, innan hon får lov att springa löst (går alltså kopplad och sen ska hon sitta ner medan jag tar av kopplet. Sedan får hon inte springa iväg förrän hon får ett varsegod).

Så har tränat in extremt mycket så att hon vet vad skillnaden på varsegod och nej är. De har hjälpt mycket med viltet :)

Hoppas jag skrev något vettigt nu, de bara flöt på xD

Mvh Jenna

LLLINN
4/14/12, 9:27 PM
#9

#8 Tack så jättemycket, det är till stor hjälp Skrattande

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Spanaren
10/23/12, 5:56 PM
#10

Intressant tråd …

Finsk Lapphund ska ju inte ha kvar sin jaktinstinkt har jag hört.

Men våran blandis (finsk lapphund/eurasier) går att ha lös i skogen. Men han tar vidare svängar än andra hundraser som vi har haft.

När vi plockade hjorton i sommar så var han borta en ganska så lång stund … så det gäller att ha ögonen på honom ;.)

/kram

Jenna_Nord
10/23/12, 8:09 PM
#11

#10
Här gör vi lite tvärt om.. Det gäller att hundarna har ögonen på oss ;)
För rätt som det är så byter vi håll eller riktning utan att säga till. Så då gäller det att hänga med om man inte vill bli lämnad i skogen, haha :P

Mvh Jenna

Spanaren
10/24/12, 11:21 AM
#12

#10 Det knepet tar jag också till i bland men plockar man hjortron är det svårt att göra så *ler* Snygga vovvar som du har/kram

Upp till toppen
Annons: