Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3551 ggr
jonte1
1/27/12, 9:07 PM

Kanske 50% bättre över en natt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade problem med voffarna vid jultid som tidigare rapporterat. Det var ett elände att se på nära håll. Nix skabb/löss mm trodde veterinär praktikanten. För varmt och fuktig vinter/bakterieinfektion sa en äldre och legitimerad veterinär som vart tillfrågad och förklarade, -dom där blir riktigt gamla. Hon syftade på Samojeden efter vi talade om åldern på hundarna för "praktikanten".

Det vart utskriver stronghold och dessutom i "hemmagångspapperen" så skulle vi bada hundarna 2ggr/vecka med 129:-/liten flaska bakteriedödande schampoo.

Nä sa jag redan vid rekommendationen att det kommer aldrig att gå med Samojeden. En uteliggarhund som.. Det var jag som lyfte upp både Samojeden (sambon menade på att ta med munkorg innan) och Akitan på undersökningsbordet.

Vi behandlade och badade en gång. Samojeden vart omedelbart bättre och nästa badning vart 3 veckor senare när han hade läkt ut sina hudproblem. Akitan vart badad oftare eftersom hon var badad var 3:e månad innan hon flyttade hit.

Problemet var att Akitan inte visade på någon förbättring . Istället så upplevde resten av familjen en skarp lukt utav "hund" från henne(hon sover vid min sängkant). Jag upplevde en sjukdomslikt, blod och desinfektionsmedel lukt.

Nya tankar behövdes, min sambo kom på idéen att bada henne med "oljetvål". Se där!!!

Bifogar en bild ifrån dag när matte och Akita rumsterar i köket. Det ramlar ju saker ner på golvet i bland.Skrattande.

Samojeden vara inne i köket på en em? Nix. Han lever ett annat liv på andra sidan dörren. I ständig kamp med hela omgivningen inkl vädret.

Annons:
jonte1
1/27/12, 9:12 PM
#1

Dubbelpost pga uppladdning av bilder.

jonte1
1/27/12, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild på "oljetvål" i fråga Skrattande.

Peppar, peppar.

Mvh.

chapp
1/28/12, 3:47 PM
#3

Funkade oljetvålen? Badar aldrig mina hundar, varken lill-tiken eller gammelhunden. De luktar gott ändå, spetsar har ju den här lite torra, sträva pälsen och mjuka underullen som inte ska vätas ned, tycker jag. Klipper inte klor heller - det behövs inte, klorna slits ner om man är aktiv med hunden.

DesK
1/28/12, 4:47 PM
#4

Jo nu kliar sig Akitan betydligt mindre, så oljetvålen verkar hjälpa. Jag badade som sagt henne cirka en gång i kvartalet tidigare och det funkade utmärkt. En av anledningarna till att jag gjorde så var att jag under en period hade mycket problem med löss, vilket minskade när jag införde badrutinerna, sen hade jag på den tiden ganska små barn som lekte mycket på golvet och då ville jag att det skulle vara någorlunda rent Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chapp
1/29/12, 8:45 PM
#5

Nu har Chappen varit hos vetten och det var detsamma som era jyckar hade, infektioner. Plus infektion i hörselgången. Hem och bada, använda klorhexidin.

Vetten var någon lite mer snofsig expert på hudsjukdomar, hon trodde det låg en allergi i botten, som gjorde att det kliade på armbågarna, som sedan blivit infekterat. I så fall har han haft det sen han kom till mig första gången. Länge.

Stackars hund som måste bada, det gillar han definitivt inte. Stackars matte, räkningen gick på… 6000:- (Stockholm)

Funkar det inte får dom väl pröva oljetvålen.

jonte1
1/29/12, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tja, Stockholm. En stad som har beskrivits som Sverige motor bla utav dåvarande (S) ledare Håkan J. och allehanda invånare dagligdags,

Jag jobbade i Stockhom bitvis på huvudkontoret och pendlade hemmifrån samtidigt som jag besökte Arlanda för vidarebefodran.

Prisnivån i Stockholm är… Våra döttrar vill ju gärna flytta till en storstad där det händer saker och ting… Tills dom började titta på bostadspriser efter försiktiga råd från mig. Då kom det funderingar i skallen på dom.

Jag har inte varit innanför tullarna sedan dom införde trängselskatten och mår lika bra. Jag har jobbat i större huvudstäder utomlans under tiden utan den självdryga 08-uppfattningen.

Tur att jag vet bäst jämtOskyldig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: