Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 5517 ggr
lilljessi
2011-12-19 20:48

Kastrera eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo skulle vilja skaffa oss en Samojed tjej, men vi vill inte att någon olycka ska vara framme och det ska bli några valpar mellan vår Akita hane och en samojed hona.

Men jag har hört att om man kastrerar en hund med lång päls så kan den explodera? vad är det och kan det hända min Akita?

Till frågan hör ju också att min pojke är 3 år, är det för sent att kastrera då? Han har aldrig visat någon könsmognad, aldrig juckat elelr ylat efter en hona.

Så frågan är kastrera eller inte?

Tacksam för era kloka råd.

MVH Jessika

Annons:
Fridaaaa
2011-12-19 20:51
#1

Haha nej det är verkligen inte sant. En långhårig hund exploderar inte av att man kastrera den :P hehe :D

Jag hade kastrerat, 3 år är inte för gammalt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lilljessi
2011-12-19 20:54
#2

#1 Okej det låter bra när man hör sig för så är det så olika. Uppfödaren jag snackat med som föder upp Samojeder sa att den kunde explodera. Och jag bara jaha! Man blev lite skraj där. Jag har ingen erfaranhet av kastrerade hundar. men personligen tycker jag att man ska kastrera sina djur om man kan och inte tänker avla.. :P

MVH Jessika

Fridaaaa
2011-12-19 20:56
#3

#2 Vad menar uppfödaren med explodera? För man tar ju bara bort kulorna precis som på vilken annat handjur som helst :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2011-12-19 21:03
#4

Ett inlägg här som bara hänför sig till kastraktion. Här i Sverige verkar vi vara emot alla former av kastraktion, vilket i mina ögon kan kännas so överdrivet. Men å andra sdan så är kastrktion mera regel än undantag iexempelvisTyskland.

Personligen anser jag att de flesta hundar klarar att leva som icke kastrerde, så däred faller problemet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

lilljessi
2011-12-19 21:18
#5

#3 jag vet inte riktigt vad hon menade med det kan dom tapopa päls elelr att den blir mer fluffig kanske?? Jag har ingen aning faktiskt.

MVh Jessika

lilljessi
2011-12-19 21:20
#6

#4 ja jag tycker man lika väl kan skriva här med sina ideer om ett ämna som folk har olika mening om alltid bra att få olika vinklar innan man gör något tycker jag.

Jag tycker själv att kastration är bra om man inte är bered att vilja ha valpar och andra djurbebisar :P Men jag vet inte vi vill ju så gärna pröva att ha en samojed hona så då är det det som står på programmet för vår stora hane :P

MVH Jessika

Annons:
Vattnadal
2011-12-19 23:17
#7

Pälsen blir redigt förändrad av kastration, mer underull, mjukare och fluffigare, kan bli lockig. Kan vara så hon menade, fast explodera är att ta i. Våra kastrater (siberian husky) både tik och hane, har så mkt päls att man kan gråta, fäller lite jämt oxå.

Kastrerar man en hane tidigt, innan könsmognaden, kan de bli feminina i utseendet. Tar man det lite senare, då de kan bli för stora, om de hunnit med fysiska könsmognaden, men inte längre har könshormon kvar som säger "sluta väx". Kastrerar man efter att de blivit vuxna, ska man orka med att hålla tik och hane isär ett par löp först.

Det beror på hur man bor (kanske möjlighet att ha en i hundgård, dela av redigt inne ed) eller kanske kan lämna bort hanen under löpet.

Jag kan vara för kastration i vissa lägen, och emot i andra. Veterinärer här älskar att kastrera, och gör det mer än gärna. En hane som kastreras kan få problem. Dels är en operation alltid en risk, hundar dör under de enklaste ingrepp, om något går fel. Sen är ofta hanhundar kära och drygar sig med kastrerade hanar, så de kan få jobbigt på hunddagis eller om de träffar många hanar. Vidare är det dumt att kastrera en nervös och ängslig hund, d den bloir värre om testosteronet försvinner.

Fast en hane som bor i stad ed, där det dräller av löptikar od, som överreagerar på sådant och mår dåligt, bör man kastrera. Meningen i naturen är ju att en hane ska bo med sin tik, som löper en gång om året, och då får han para henne. Det blir för onaturligt och stressfyllt med 100-tals tikar runt om, som köper för jämnan.

Vi har kastrerat en hane pga lathet från vår sida, då vi inte skulle ha valpar på honom, och inte orkade passa. Hade bara en hundgård på den tiden dessutom.
Sen kastrerade vi en till, då han inte dög till avel och var lite för testosteronstinn, lite för skarp och blev lite för taggad vid löp, slutade äta, sov inte på 2-3 veckor od.
Nu har vi 2 intakta grabbar oxå, som bor tillsammans med varandra och en kastrerad tik, fungerar toppen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
2011-12-19 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

-att fortplanta sig är naturligt.

Vad kul vi skulle ha om vi voffar fick begränsade erat kärleksliv. Skrattande.

Stora hanne? Jag är stor och.. Fader till många generationer.

Miss Sweden och liknande tävlingar.. Kul att vara ensam kille härinne nejSkrikandes

/Mvh

Fridaaaa
2011-12-20 09:37
#9

#8 Men man kan inte låta dem fortplanta sig så fort dem vill?!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chapp
2011-12-22 19:46
#10

Ett problem med en kastrerad hanne är vikten, han kan lätt bli tung om gumpen, hur man än gör.

Vattnadal
2011-12-22 21:50
#11

#10 Man får helt enkelt ta med i beräkningen att 30% av energin en intakt hund äter, bgår åt till att producera könshormoner. När den förmågan inte längre finns, måste energiintaget minska med 30% eller motionen ökas med 30%.

Byter man till ett energisnålare foder, är noga att inte ge en massa annat och motionerar, så håller de sig fina i hullet ändå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
2011-12-23 10:00
#12

#10 Man måste ju anpassa fodret och motionen efter det såklart :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: