Annons:
Etikettvallning
Läst 2863 ggr
lukasfelix
11/20/11, 11:49 AM

Koff har "vallat" får

Jag har tre vänner med border collies som brukar vara hemma hos en man som är flerfaldig SM-vinnare i fårvallning m.m, där brukar de få valla på hans får och få hjälp av honom. Koff och jag var också med igår (finsk lapphund är ju från början en vallhund!) för att testa på. Det gick bra tydligen (jag kan inget om vallning :P) då han betedde sig som även en border collie brukar göra första gångerna = äta fårbajs i hagen och jaga fåren. Självklart var han kopplad så han kunde inte göra illa fåren. Det man gör första gångerna är att se om hunden har något intresse av fåren och det hade han ju. Vi fick gå omkring i fållan efter fåren och Koff gick lugnt och fint och höll ögonen på fåren och gick på framåt utan att jag behövde locka. Bröt ett får ut ur flocken så ville han ha in det i flocken igen.

Så nu får vi se om det blir fler gånger då han visade intresse för fåren och inte var rädd för dom :) Är ju inte säkert att han har så mycket instinkter att han kommer börja valla mer aktivt istället för att gå och äta fårbajs. Men somsagt så var det även så den här mannens border collies beteede sig i början och även mina vänners, så det är bara att vänta och se :)

Annons:
lukasfelix
11/20/11, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

chapp
11/20/11, 7:59 PM
#2

Koff ser taggad ut! Skällde han alls? Fårbajs är säkert bra för magen…

SaraC
11/20/11, 8:05 PM
#3

Oj, vad spännande!

Har du tänkt valla med honom?

Hur vallar finska lapphundar?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
11/21/11, 12:41 PM
#4

Han skällde ett par gånger i början när han först såg fåren men sen var han tyst :)

Får se om vi kommer hålla på med vallning mer aktivt eller om det bara blir så att vi testar på det för skojs skull, de har ju inget större behov av det om man aktiverar dom med annat. Lapphundar vallar med kroppen och till viss del skall (det ska vara kontrollerat och inte så att de ska rusa omkring och skälla och skrämma djuren), så de "eyar" inte djuren som en bc gör t ex

SaraC
11/23/11, 6:30 PM
#5

#4 Okej! Men roligt att få testa på i vilket fall! Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: