Annons:
Etikettblodspår
Läst 4884 ggr
lukasfelix
2011-11-04 23:41

Börja spåra

Tjolahopp

Skulle vilja testa på viltspår med Koff, speciellt nu när jag har möjlighet att få en klöv av en vän och blod går tydligen att köpa på ica har jag förstått….Men jag har aldrig lagt ett spår så om ni har några tips på hur jag ska gå tillväga första gången så vore det jättebra! Hur långt bör spåret vara, hur mycket blod ska man ha osv?

Annons:
SaraC
2011-11-05 23:53
#1

Det är jättekul! Både viltspår och blodspår, och alla möjliga spår i och för sig Skrattande

Just viltspår har jag bara gått med andra och har inte full koll på hur det är bäst att börja och så vidare. Men jag vet att Vattnadal är duktig på detta (och säkert många fler härinne) så jag är säker på att du kommer få bra svar på det!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2011-11-07 08:33
#2

Jag kan svara, hoppas få en stund på jobbet då jag hinner skariva lite. Just nu, så här mitt i morgonsysslorna, hinns det inte riktigt.

Fråga dig själv om du vill gå viltspår för att kunna tävla och ge hunden aktivering, eller om du vill gå blodspår för att låta hunden jaga och få jaktberikning (alla steg i jaktberikningen hunden behöver finns med i blodspår). Blodspår som berikning ger bättre förutsättningar för en hund att gå skarpa eftersök oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
2011-11-08 22:21
#3

Vad är skillnaden på viltspår och blodspår? Jag trodde det var samma sak :P Jag vill inte jaga med min hund utan det är för aktiveringens skull

SaraC
2011-11-08 23:14
#4

#3 Du behöver inte jaga med hunden för någon deras skull. Saken är väl som Vattnadal skriver att med blodspår så är det mer berikning och ett "friare" spårande där du oftast bara vill låta din hund bejaka sina urpsrungliga instinkter. Med viltstpår så är det mer riktat åt en tävlingsapekt, även om du inte tänker tävla så är det mer tillrättalagt för tävlingar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
2011-11-09 14:48
#5

Men läggs blodspår och viltspår på samma sätt med blod + klöv? Och vad är skillnaden mellan dom? Skäms

Vattnadal
2011-11-09 15:13
#6

Väldigt kortfattat:

Vilstspår är en tävlingsform, där hunden ska följa ett spår lagt med klöv och blod. Klöven återanvänds oftast, blodet droppas ur flaska. Spåret luktar massor av människa, då man återanvänder skanken blir det mindre och mindre vilt-lukt, så hunden går egentligen ett personspår kryddat med blod. Man lägger spåret med bloduppehåll, raka vinklar, ofta rätt konstlat. Många anser att hunden ska gå exakt där spåret är lagt, inte där det luktar mest.

Blodspår är för att ge hunden jaktberikning, dvs låta den få utlopp för sina jaktbehov (som alla hundar faktiskt har) Det går att använda det som antijaktträning, då hunden får jaktbehovet mättat, samt att göra rätt för individen vid spårstart, spårslut, val av byte osv.
Blodspåret lägger man utan att besudla allt med människolukt. Man tar aldrig i skanken med bar hand, en påse ed mellan. Man återanvänder aldrig skanken, då den luktar hundmun, människa och annat efter ett spår. Man lägger spåret med blodläggarstav och hink, så att skanken släpas bakom staven, inte i människans spår. Människan bär heltäckande kläder och drullar inte av sig en massa lukt i onödan i spåret, osv.

Jag har pysslat med båda, och går aldrig tillbaka till viltspår. Jag ser en enrm skillnad på hundarna när de spårar. de JAGAR nu, tidigare gick de ett spår. Möjligen om jag ska tävla, att jag kan träna dem i amma sätt att lägga spår.

Ju ursprungligare ras med mer jakt, desto lättare är det att få dem att tycka att det är äkta jakt. Ju mer lydnadsinriktad (tex schäfer, BC od), desto svårare.

Unga hundar kan bli rädda, då det faktiskt är ett skadat vilt djur man spårar. Det bästa är att hunden är ett år eller mer när man börjar. det är ungefär då de är mentalt mogna i det vilda att börja följa med på jakt. Man kan välja att börja med snällare, mindre och ofarligare byten från början. Ex kanin, ekorre och sen gå över på rådjur, kanske hjortoch sen älg, räv, grävling, vildsvin od mer läskigt när de är äldre eller tuffare.

Jag rekommendrar alltid att gå en kurs först, oavsett om det är viltspår eller blodspår man vill pyssla med. Eller i alla fall att gå med någon som pysslat med det länge och vet vad de gör.

Viktigt är att låta hunden jobba själv, inte lägga sig i, inte berömma utan bli glad med hunden över lyckad jakt, inte se linan som ett koppel utan bara hänga med i den, lita på din hund, den KAN spåra, om den är motiverad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2011-11-09 15:15
#7

En sak till: Se till att ha markägarens tillstånd, och kolla med jaktlaget innan, så att du inte strör. Om du lägger med fryst nötblod från affären, mäåste du ha tillstånd från JBV för att sprida ut slakteraavfall i skogen. det får man dock lätt, bara att fylla i en blankett och betala.

Lägger du med viltblod behövs inga tillstånd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
2011-11-09 20:02
#8

Tack så mycket för ditt svar! Har en vän som haft kurser i viltspår och enligt henne skulle det inte vara några problem att börja viltspåra nu, jag har även möjlighet att få en skank nu (inte lika lätt annars) men det kanske är bättre att vänta till våren då?

Vattnadal
2011-11-10 14:43
#9

Man kan ju göra det mindre läskigt genom att du vallar av startområdet så att din lukt oxå finns överallt och gör det tryggare.

Lägg skanken i frysen och ragga fler nu, och vänta till våren, låter som en bra plan. Du kan ju köra personspår med rolig leksak, gpod mat ed i slutet till dess, för att aktivera näsan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
2011-11-17 17:03
#10

Kan tala om att det blev viltspår idag. Han fick leka med klöven innan för att se vad han tyckte om den och det var inga problem alls. Cirka 300 meter långt med två vinklar gick han och han gick som han aldrig gjort något annat! Cirka en timme låg det innan han släpptes på. Så stolt var han när han hittade klöven och fick bära tillbaka den till bilen :)

SaraC
2011-11-26 01:14
#11

#10 Härligt! Fortsätt bygga på det Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: