Annons:
Etiketthälsa
Läst 10177 ggr
jonte1
2011-10-05 19:33

Hundmat- ett tips.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar med en bild på dom där omskrivna rökta grisörona som finns på Rusta för 35:- för 10st i påsen. Ibland har det hänt att det bara varit 6-8 men då har dom varit större.

Annons:
jonte1
2011-10-05 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fortsätter med en bild på torrfoder från Lidl( ca 8:-/kilot) som har haft den effekten på gammelfar att han inte ha varit lös i magen sen starten med det. Detta trots rökta grisöron, tuggpinnar( morgon å 2 per kväll).

Visst, han blir bra gammal nästa månad för en stor men med tanke hur pigg han så är vi glada som går ut med han och slipper se ett hårigt "Samojedarsel" efter lös mage som han har lidigt utav hela livet.

Det har aldrig varit roligt att försöka göra ren han därbak, -han hugger. Matte(DesK) har föreslagit munkorg varenda gång men det har löst sig om jag håller i han.

Någon annan här med liknande erfarenheter och tips på hundmat?

lukasfelix
2011-10-05 22:33
#2

Koff äter färskfoder (vom og hundemat) 50 % och bozita robur torrfoder 50 %. Han får färskfoder morgon och kväll och torrfoder mitt på dagen. Ska väl börja ge mat två gånger om dagen bara snart

SaraC
2011-10-07 19:53
#3

#1 Finns innehållsförteckningen att hitta någonstans? Letade på nätet men hittade inget.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
2011-10-09 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3, Det är Lidl's eget märke(som du borde ha hittat på). Bifogar en bild på Innehållsfört.

Sa inte så mkt?

jonte1
2011-10-09 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Igen, Tog en motsvarande bild på senaste innköpta på COOP(Dansk tillv)..

Säger inte heller så mkt. Det enda jag vänder mig emot är att dom i texten säger att plastförpackningen ska sorteras som papper???

Vattnadal
2011-10-10 22:36
#6

Fodret innehåller endast 16% kött och köttbiprodukter, vilket innebär att det är mest spannmål och spannmålsbiprodukter. Kanske är bra åt en gammelman som inte rör sig så mycket. Våra hundar skulle tappa muskler och päls om de åt ett sådant foder. De behöver kött. Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
jonte1
2011-10-10 22:46
#7

#6 Du har helt rätt om det är hårt arbetande hundarSkrattande Han gammelmannen sätter i sig stora mängder utav all mat per dygn och då kanske det är bra med ett mindre energirikt foder.

Dock så får våra hundar även äta vad vi äter(rester) och DesK har kokat "skitkött"(slakteriavfall) när vi har kommit över det billigt.

DesK
2011-10-11 13:01
#8

Jag förordar egentligen att man matar sina hundar med vom och slakteriavfall, men tyvärr är det svårt att få tag på sånt numera. En nackdel med att utfodra hund med sådan mat är att hunden oftast inte vill äta annan mat sen och det är ju inte lätt att ta med sig sådan mat på tävlingar och resor med mera. Därför får det bli viss andel torrfoder. Har funderat på att med nästa hund prova Barf, men det går inte med Todd, hans mage klarar inte rått kött.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vattnadal
2011-10-11 22:08
#9

Vi ger torrfoder ena målet, och färskfoder (oftast frysfoder som fodax, men går snart över på spannmålsfria vom & hundemat, men ibland rent kött, korv ed) det andra, bara för att de ska kunna äta båda.

Vi ger dock gärna ett torrfoder med mer kött i, även om det är svårt att hitta ett vettigt foder till ett pris vi har råd med. Vi går precis över på TROLLs hundmat, finns för lågaktiva, aktiva och väldigt aktiva hundar. Då kan man växla över säsongen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DesK
2011-10-12 08:18
#10

Förr köpte jag Hundköket, de har ett helt gäng olika foder liknande som du beskriver och priserna var okej + att det ingick att man fick fodret hemkört, nackdelen där är att man måste köpa minst 7 säckar åt gången. En fördel till är att det är svensktillverkat till största delen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chapp
2011-10-14 06:49
#11

Leia barfas sedan 9 veckors ålder. Matte är inte ruinerad, men så är hon ju inte så stor heller… Kom ihåg att hunden behöver mycket mindre mat när den barfas, i volym alltså.

Men det där "arslet" känner jag igen! En gång då hon var liten - ja, herregud, hunden hade bytt färg från svart/vit till brun.

SaraC
2011-10-14 21:15
#12

#4 Nej, jag hittade inget på nätet, så tack för bilden! Det säger ju ganska mycket, man får ju hela näringsinnehållet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2011-10-14 21:18
#13

#8

Färskfoder är ju toppen!

Dessutom finns det ju flera torrfoder med hög andel kött man kan välja istället för ett spannmålsbaserat Glad

Min hund får kött och slaktavfall vid tillfälle, annars äter han främst färskfoder. När vi ska bort eller han är hemma hos någon annan får han oftast torrfoder och det går bra det med. Han är superkräsen när det gäller torrfoder och vägrar gärna äta det, men äter när han blir hungrig. Är det någon/några dagar han måste äta torrfoder och han vägrar det så får han väl vara utan då, en hund mår inte dåligt av det och han har ju möjlighet att äta om han vill.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
DesK
2011-10-14 22:00
#14

SaraC min erfarenhet hittills är att en hund som får färskfoder till vardagds inte äter något annat. Själklart skiljer det en hel del mellan olika raser, men mina 2 Borzoier åt absolut inget annat än färskfoder eller hemlagat, de svalt hellre. Min Dobermann åt allt men visade tydligt att hon helst åt vom och slaktriavfall, Akitan visar liknande tendenser att föredra hemlagat och rått foder. Samojeden Todd må föredra rått foder men hans mage tål det tyvärr inte. Så  detta att hunden äter när den är hungrig är allt en sanning med modifikation om vi inte vill ha rena spjälstaket till hundar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2011-10-14 22:15
#15

#14 Okej, ja det är ju synd för Todd. Inte alla hundar har ju magar som orkar med det om de inte är vana från början. Men det finns ju som sagt torrfoder med bättre innehåll Glad

Jag menar inte att man ska ge en hund ett foder den inte äter förrän den ligger på svältgränsen som dagligt foder. Jag gick själv över till färskfoder för att jag provat hur många torrfoder som helst där min hund gjorde precis sådär, kunde hoppa över att äta i dagar. Jag menade att om man för några dagar ger hunden torrfoder, på grund av semester eller liknande som inte inträffar så ofta, och hunden vägrar äta det under det få dagarna trots att den har möjligheten att äta när den vill så tycker inte jag att det gör något.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2011-10-14 22:41
#16

Hundar har ju så kallad depåmage, så det är inga poblem om hunden inte äter nån eller några dagar. Min erfarenhet med såväl Dobermann, Akita, Borzoi som Samojed är att de kan matvägra om maten blir för ensidig och tråkig. De äter då så lite att det inte är bra för deras hälsa och de ratar definivt alla former av torrfoder. Så om jag exvis ska på agilitytävling med min hund så måste jag se till att hunden får optimalt med god energi - dvs bra mat. Hur fixar jag det om jag vill ge hunden färskfoder och /eller barf till vardags?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2011-10-14 22:54
#17

#16 Ja, det beror nog en del på hur mycket man vill anstränga sig själv, hur länge man ska vara borta, hur man ska bo och så vidare. Nu finns det ju många bra kylväskor som man kan koppla både till bilens eluttag och till vanliga eluttag om man till exmpel bor på hotell eller i stuga där man skulle kunna förvara kött till exempel. Man kan gå in på närmsta matbutik och handla barf till hunden under resan. Eller in på en djuraffär och handla färskfoder under resan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
2011-10-14 22:55
#18

Min voffe äter torrfoder utan problem trots att han får färskfoder ;) Han får två mål färskfoder om dagen och så ett med torrfoder och han har aldrig matvägrat ett mål…

Vattnadal
2011-10-14 23:02
#19

Jag har trasslat med färskfoder många gånger. Min förra hund var foderallergiker, levde på fisk och ris/grönsaker. När vi tältade eller var på lajv, kunde jag ta med fryst, och när de första dagarna var slut, köpte jag nytt i affärer. Någon gång fick hon tonfisk på burk och i värsta fall bröd till, vi improviserade.

Vidar tål ju torrfoder, så han får det, om jag hittar nåt vettigt åt honom. Majsfritt ska det ju vara, och mycket kött, och lagom med fett. 30 protein och 12 fett är lagom för honom.

I våras var vi på envackas lajv. Då hade jag med styckade kycklingskrov, som förvarades i portionsplastpåsar i glassbyttor i den stora kyllådan (trälåda med frigolitfoder). Sedan köpte jag lite mer kött i slutet av veckan.

Är man inte snål, så finns det ju alltid mat i charkdiskarna, som duger som hundmat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2011-10-14 23:19
#20

#19 Ja, du lär ju ha en del tips på lur! Ni är ju ute och far mycket med många hundar! Bra tips med korven till exempel, det ska jag komma ihåg. Går ju att hitta hyfsat billig korv med högt köttinnehåll och korv håller sig ju bra i kyl ganska länge.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
jonte1
2011-10-14 23:26
#21

Njaha, det är alltid kul att skriva ett inlägg som många har åsikter om.

Jag tycket att jag redovisade(Ingen Juholt här inte Foten i munnen) pris/kg (Coop låg på 12:-/kg). Det har varit gott om ideer men kanske lite mindre om att man har talat om vad det kostar. Det finns dom som saluför hundfoder t o m(ingen ska känna sig träffad).

Det går alltid att köpa tekniska hjälpmedel för att hålla mat färskt men om det är två eller fler  större hundar så kanske det inte räcker till med ett Volvoskåp för att få plats med kyltekniska faciliteter Skrattande +hundarna.

Jag tittade på Eukanuba torrfoder och det dyraste jag såg på en site som sålde vi nätet var " Affinity Advance, Maxi Junior, 3 kg" a 299 pengar. Jösses! Så dyrt  äter inte ens vi till vardags.

**Så berätta gärna vad era tips kostar/måltid/dag/kg.
**

DesK
2011-10-14 23:39
#22

#19 "Är man inte snål… så duger charkdiskarnas innehåll som hundmat" Elin du har i flertalet inlägg här på sajten beskrivit dina många hundar, så nu förstår jag att du är multimiljonär som kan välja och vraka bland allt som erbjuds våra hundar. Detta är så klart kul för dig, men knappast något som vi vanliga hundägare har glädje av!  Charkdiskarnas snittpris ligger på  cirka 100 -200 per kilo och mer (bara som ren info,  ifall nån inte vet detta) Det är bara att grautulera dig till din fantastiska ekonomi!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2011-10-14 23:42
#23

#21 Jag vet inte hur du tänker när du väljer hundfoder men för mig är inte prio att det ska vara så billigt som möjligt. Det ska vara ett foder med rätt innehåll, sedan kan man såklart leta och jämföra flera med ungefär samma innehåll.

Nej, det kanske inte går att ha med en kylväska om man ska vara borta länge. Men en kylväska med köttprodukter räcker ju faktiskt väldigt länge, skulle jag vilja påstå, även till större hundar än de ni har. Har man inte plats för kylväska alls så varför som sagt inte handla på plats?

Jag köper Klass, det kostar ungefär 160-180 kr/10 kg, beroende på vart man handlar. Det är 500 g i varje korv och min hund äter ungefär en korv om dagen. Det blir alltså 8-9kr/dag (varierande för vad det kostar där man handlar) för min hund. På det köper vi ofta en hel/halv ko eller hel/halv gris direkt av bonden och då får vi med allt på djuret. Det vi inte äter får djuren. Så de dagar Eros får "köttsvinn" och ben får han inte vanliga fodret och det blir ingen extra utgift för oss, för "svinnet" betalar man inget för.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
2011-10-14 23:43
#24

Koffs färskfoder kostar 225 kronor i månaden (för 7, 5 kg, 225 gram per dag)….torrfodret vet jag inte riktigt vad det landar på, kanske runt 50-70 kronor (per månad)

SaraC
2011-10-14 23:48
#25

#22 Men nu är du väl löjlig! Hon skriver ju ingenstans att hon själv köper mat till sina hundar där dagligen, utan bara ett tips om man är villig att betala för det, så tolkar jag det i alla fall.

Sen vet jag inte vad du menar för "lyxmat" från köttdisken, för här går det då i alla fall att köpa kycklingvingar, hjärta, oxsvansar, grisfötter, lever, diverse ben och annat som passar till hundmat väldigt billigt i köttdiskarna. Men det är klart att om man riktar in sig på köttfärs, kotletter och uppåt så blir det dyrt!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
2011-10-16 20:14
#26

Se därKyss.

Jag tackar för prisuppgifterna, alltid kul för en annan att fundera på och vad jag var ute efter.

Vattnadal
2011-10-16 20:43
#27

#22 Jag menade inte att våra hundar får filé till middag. Jag skrev att är man ute och campar ed med hundar, och inte har en kyl med sig, så kan man gå in på konsum och handla mat i charken. Jag nämnde tonfisk som är billigt först, men sen att man kan hitta mat i charkdiskarna. Då kan man tex köpa färsk kyckling för 30-50 kr/kg, och då en hund ska äta ca 2% av sin vikt vaje dag, går det inte så fasligt mycket. Man kan ofta hitta nedsatt kött med kortare datum, korv eller annat som är billigt ändå.

Jag har inte mycket pengar alls, och med 12 hundar tittar vi verkligen på priset på hundfodret. Våra hundar äter nu TROLLS torrfoder, ett riktigt billigt foder, men ändå med bra innehåll. Hade jag haft färre hundar, hade jag valt ett annat foder, som kostade mer, med ännu mer köttinnehåll.
Vi väger nämlogten innehållet mot priset. Ett spannmålsbaserat foder med under 20% kött skulle inte våra hundar kunna jobba på. Därför är det inte prisvärt för oss. Prisvärt är ett foder de kan arbeta på, och må bra, utan att äta flera kilo om dagen.
Vidare ger vi kött eller färskofoder på kvällen, så att de får mer protein att bygga muskler av.

TROLL finns i 4 sorter, där Elit, den billigaste för normal-lågaktiva hundar är billigast. 20 kg för 430 kr, köper man 5 säckar samtidigt kostar de 370 kr.
Sport, som våra äter under lågsäsong, och tjockisarna även under arbete, 20 kg för 450, 5 säckar samtidigt 390 kr st. Sen Ekstrem, den för högaktiva hårt arbetande hundar, som våra nu äter, kostar 490 kr för 20 kg, vid köp av 5 säckar 450 kr st. Mer om innehåll od kan ni läsa här. Det duger fint åt våra hundar, om de får kött/färskfoder till. Vi ger nu 4-5 dl torrt vid ena målet, och 3-400 gr kött det andra. Hade vi valt ett riktigt billigt foder, skulle troliogen inte ens dubbla mängden torrfoder räcka, och då blir det inte billigt ändå.

Just nu kan vi ta helt gratis mat åt hundarna. Vi behöver bara dyka i slakteriavfallet vid älgslakteriet. Hundarna har fått en hel del fint älgkött till middag, helt utan att vi är multimiljonärer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
chapp
2011-10-28 16:02
#28

Har man en hyfsat stor frys kan man köpa gemensamt kött till sig själv och hunden. Tex en låda med 17 kg lamm, där finns många köttiga revben till Leia och fyra fina stekar mm till mig. Lammet har traskat runt i en hage nära mig, inte på Nya Zeeland. 70 kr/kg.

Ger man köttiga ben ger man istället mycket mindre volym mat= billigt. Därtill låga veterinärkostnader, ingen tandsten etc.

Upp till toppen
Annons: