Annons:
Etikettblodspår
Läst 4160 ggr
Vattnadal
9/1/11, 11:15 PM

Hade tur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag åkte jag till slaktaren för att hämta hem kött från baggen vi lämnade iväg förra veckan. Stod och pratade jakt och jakthundar länge med slaktaren. Han fick skryta lite om sin ungtik på bara 14 mån som spårat och ställt en björn i måndags, som han kunde skjuta. (jag erkänner extremt sällan för jägare vad jag anser om rovdjuren, då blir vi bara ovänner, och när jag är på tiggarstråt på blodspårsmaterial är jag extra snäll). Fick fler jakthistorier, och efter ett tag frågade jag om klövar av vildsvin, rådjur, hjort od.
Det visade sig att han hade varit i Uppsala och skjutit vildsvin för några dagar sen. Ville jag ha klövarna var de mina. Jag blev glad, och fick då frågan om jag ville ha skinnet oxå.

Glad i hågen åkte jag sen hem, men 27 kg Miro i en kartong, samt en säck med sugga. Det tog en stund, men klövar och en hel himla massa skinnrullar samt huvudet ligger nu i frysarna på ladan. Vidar får kanske ett grisspår redan imorrn!

Vittra vägrade att ens komma fram och lukta på skinn eller huvud. Hon var VÄLDIGT medveten om att vildsvin är farligt. Hon får nog hålla sig till älgspår ett tag till.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
9/2/11, 5:05 PM
#1

Nu har jag lagt 3 grisspår. Vittra får ett hemma, runt slaktladan, utan blod, lagt från cykel. Kanske blir det inte för läskigt, blir det det, så får Vidar gå sitt, sen se om Ego vågar gå sitt. Får jag spår över, så kanske jag provar med någon av de andra. Piro vågar bergis spåra gris! Vidar älskar spår med läskiga djur, så han kommer att gilla det.

Snålade på blod oxå, bara 5 dl uppdelat på båda spåren som fick blod.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
9/2/11, 9:55 PM
#2

Men vilken morbid bild! Tungan ute

Kul att du fick så mycket. Hoppas nu att spåren går bra, men det tror jag!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
9/4/11, 1:07 PM
#3

Alla tre spårade galant. Vittra stannade och ville ha mig med, säkrade flera gånger, men vågade. Ego markerade i början och slöut av spåret, samt säkrade lite. Han gick med låg hållning, och svansen överdrivet högt. Vidar tuffade på som vanligt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
9/5/11, 7:43 PM
#4

Åh vad kul! Sånt där älskar jag! Vi hittade ju ett dött vildsvin i skogen för nåt år sen och att se hur de olika hundarna reagerade på det tyckte jag var skithäftigt! Dock var INGEN av dem rädd eller direkt osäker, vilket förvånade mig lite då man ju hört att många hundar har en inbygd respekt för just vildsvin (3 av våra då 4 ha(de) det för orm tex).

Tänkte lägga in en film här på när ena hunden undersökte vildsvinet för första gången, men youtube (där filmen ligger) bråkar en massa om att jag måste fixa ett googlekonto o sen funkar det inte att fia, s ni får klara er uta film :P

smurfan-13
9/5/11, 9:16 PM
#5

Hittade filmen utan att behöva logga in på youtube :)

Upp till toppen
Annons: