Annons:
Etikettutfodring-foder
Läst 4498 ggr
SaraC
2009-08-27 14:32

Hur mycket färskfoder?

Tänkte börja komplettera med Klass, så att det blir ungefär hälften färskfoder och hälften torrfoder varje dag.

Hur mycket är lämpligt att börja med när jag ska introducera färskfodret?

Enligt tabellen på hemsidan ska han ha ungefär 0,45 kg/dag om det ska ätas som helfoder. Han brukar inte vara känslig för nya foder eller liknande, förutom burkmat för katter/hundar som han blir superdålig av efter minsta smakbit.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2009-08-27 15:19
#1

Börja med att testa med en liten klick, för att öka på sakta, om han kan reagera på burkmat.

Vårt gäng här hemma skulle jag nog ge 50/50 från början. Fast då är de vana att äta allt möjligt, och om de blir dåliga i magen bor de flesta ute, och behöver inte sällskap om de ska ut mitt i natten!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 16:00
#2

Ja, lika bra att ta lite till en början.

Men hur gör man när man tar fram en korv ur frysen då, kan man tina lite och ta av en bit och så frysa om eller är det bara att kasta det som blir över?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-08-27 16:09
#3

Vi har kört med fodax, där vi tagit fram och lagt i kylen för tining. Sen håller det någon dag i kyl, även om det luktar apa.

Fodax bitar är inte så stora heller, samt med stor mängd hundar har vi aldrig haft problemet.

Misstänker att du kan frysa om, eller ta en stor redig såg och kapa upp lämplig mängd när det är fryst!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 16:18
#4

Får prova då! Stod på hemsidan att det höll sig 24 timmar i kylen. Det blev Klass eftersom det är det enda de har i butik här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-08-27 16:21
#5

Annars har ju fodax turbilen. Har du tur kör de nära dig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 16:45
#6

Stannar de på ett särskilt ställe i staden eller kör de hem det till en?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2009-08-27 16:49
#7

De har stoppställen som man får ta sig till och hämta sina beställda säckar. Bättre pris ju fler man köper!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 16:54
#8

Asch, såg nu att de levererar hit på vardagsmornar och då har jag ingen bil hemma. Jag tjänar nog inte så mycket på priset, får nog inte plats med så många säckar i frysen Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-08-27 16:59
#9

Vi köpte frysbox när vi körde med fodax. Då gick det i ett gäng säckar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 17:01
#10

Ja det är ju jättesmart om man har plats för en Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-08-27 17:04
#11

Annars flyttar man så man får mer plats! Då får man plats för fler hundar oxå!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-27 17:06
#12

Vi har ett hus… Men det går inte att bo i Tungan ute Än!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2009-08-31 16:47
#13

Körde en chansning och gav honom 50/50 på en gång, är inne på tredje dagen nu och magen är kanon.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2009-08-31 16:57
#14

Vad skönt!

Då får du en hund med toppenpäls till vintern, kan jag tro!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-08-31 17:04
#15

Ja, det blir spännande att se om det blir något som förändras

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Xondah
2009-09-01 01:55
#16

Jag har oxå tänkt börja med klass.

Men jag har varit liten kluven att köra både torrfoder och färskfoder..vissa tycker att om man kör på färskfoder ska man bara ge de..stämmer de?

spikes
2009-09-01 10:08
#17

Hoppas jag får vara med i denna tråden…..16,ja det bästa är att endast köra färskfoder,att blanda det kan ge obalans i närings intaget….har själv alltid använt färskfoder i alla årFlört

Xondah
2009-09-01 12:57
#18

#17 Jaha, man får försöka fixa en frysbox först då iallafall:)

spikes
2009-09-01 12:59
#19

18,ja det är ju det bästa så man kan köpa på sig lite mera om man har en liten bit att åka för att hämta….själv använder jag nordic färskfoder,vilket jag anser är det näst bästa efter klassen,fick lov att byta för klassen är för långt härifrån att åka och hämta,en återförsäljare på nordic ligger närmareFlört

corabora
2009-09-01 13:53
#20

#17 Du tappade bort migSkäms

Om jag tar ett torrfoder som ska vara ett helfoder och tar ett färskfoder som även det ska vara ett helfoder blandar ihop dessa och ger i en mängd så hunden behåller bra hull för arbetet den utför, hur kan det bli förmycket eller för lite av något ämne då så det uppstår obalans?

Jag har tidigare blandat torr och blöt foder men använder nu bara torrfoder för enkelheten. Men jag vet många som tar en säck torrfoder i en tunna med hetvatten tillsätter en säck fodax rör om låter det svälla och serverar hundarna. Dessa hundar verkar inte ha obalans i näringsintaget då de presterar bra under tuffa förhållanden på fjället och i tävlingsspåret. 

Jag säger inte att du har fel men jag skulle vilja ha en mer ingående förklaring. Foder och foderlära är viktig för att hundarna ska må bra och orka arbeta framför släden samtidigt som man behåller deras glädje för arbetet.

Annons:
spikes
2009-09-01 19:39
#21

20,tappade bort?hur menar du?.

Precis som man inte ska blanda olika torrfoder så ska man heller inte bland med olika färskfoder/eller torrfoder med färskfoder…..blötmat är för mig en burk vov på affärn,,,,hoppas vi menar samma där?,och det är i stort sett bara vatten….vill du ha ett robust färskfoder för hundar som du beskriver så finns det special mat inom färskfoder för det,annars är det ju det råa intaget av mat som ger mest energi tillsammans med blot vom och annat.

Torrfoder innehåller mycket mera slaggprodukter än ett färskfoder gör,och i det fallet får du ju obalans för mycket eller för lite av det ena eller det andra…

Om du vill kan jag lägga in länkar till olika färskfoderåterförsäljare så kan du kika på vad det inehåller,och så kan du få jämföra och räkna ut vad blandingar mellan torrfoder och färskfoder blir….sedan är det naturligtvis upp till dig om du tycker det är bra för din hundFlört

Xondah
2009-09-02 00:10
#22

#21

Du får gärna lägga in länkar för min del också:)

SaraC
2009-09-02 14:33
#24

Jag trodde det skulle vara länkar till text som tog upp varför det inte var bra att ge färskfoder och torrfoder samtidigt..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-09-02 14:59
#25

#21 Varför ska man inte blanda färsk och torrt?

Googlade på detta, och det enda som dyker upp är massor av forumdiskussioner, där folk tycker och anser. Jag vill ta del av forskningsrapporter för att ta detta som en sanning.

Hittade någon förälsäljare av färskfoder som tom rekommemnderade att man gav deras foder antingen enbart, eller blandat med ett torrfoder.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

spikes
2009-09-02 15:22
#26

24,Nu skrev jag att jag skulle lägga in länkar så ni kan jämföra själva…..Men hajar budskapet så tack för mig härinneFlört.

25,Ring en återförsäljare eller dom som gör hundmaten,all info finns inte på google….

Tack och hej….

SaraC
2009-09-02 15:28
#27

#26 Okej. Men hur har du fått informationen om att färskt och torrt inte bör blandas då?

Jag har inte sänt ut något budskap överhuvudtaget, skrev bara en kommentar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
spikes
2009-09-02 15:42
#28

27,Min info bygger jag på mina egna kunskaper och även de uppfödare vettar återförsäljare jag haft genom åren då jag tävlat tränat och jobbat som instruktör osv osv,sen om ni ursäktar så säger det sig lite själv att man inte blandar olika foder oavsett om det är färskfoder eller torrt,den färskfoder försäljare som säger så vet med sig i så fall att det inte är ett bra färskfoder dom säljer,finns bra och dåliga sådana också…….nu får ni acceptera att jag säger tack och hej härinne…pm gärna om ni vill nått mera…..

SaraC
2009-09-02 15:43
#29

#28 Jaha ok, hej och tack då.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2009-09-03 01:12
#30

Någon annan som har möjlighet att skapa lite klarhet i det här?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-09-03 14:46
#31

Jag har läst en del, och hittar inget annat än folk som tror sig veta, på olika forum. Jag vill gärna se mer än en vanlig lekman som yttrar sig, typ forskningsrapport eller så.

Jag vet många som har hundar som är dåliga på att äta som mixar dels olika torrfoder eller torrfoder med färskfoder. Fungerar toppen på vanliga sällskapshundar.

Hundar som jobgbar hårt och tävlar på hög nivå, tex SM i drag, byter man inte foder åt. Det tar flera månader innan de presterar maximalt igen efter ett foderbyte. Dock gäller det byte, inte om man mixar ex fodax och ett torrfoder med vatten, låter svälla och sen matar med sörjan.

Hmmmm, vi har ett gammalt nr av jakthunden (suverän tidning fö, bästa hundtidningen, tom bättre än hundsport, men den försvann och blev härliga hund istället) där en kvinna som dels ligger på topp när det gäller drag, samt är mycket duktig på foder. Ska se om det går att hitta den i någon av alla flyttlådor med gamla tidningar, och se vad det står där…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-09-03 14:59
#32

Hoppas du hittar något! Jag drog iväg en fråga till Klass, få se om jag får svar.

Vill ju gärna veta hur det ligger till, är det så att det är negativt att blanda så vill jag inte göra det men då vill jag, som du, ha svaret från något annat än forumsdiskussioner. Om påståenderna stämmer måste de ha en förankring någonstans och i så fall ska det ju inte vara omöjligt att hitta källor.

Visst kan jag gå över till att bara ge färskfoder, men om det inte är någon fara i att blanda så vill jag helst fortsätta med det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2009-09-03 16:12
#33

Nu har jag pratat med Klass. De ringde upp mig, vilken service!

Svaret jag fick där var att det inte var någon fara alls att blanda. Däremot var det inte lämpligt att ge helfoder på helfoder, utan vill man ge både torrt och färskt bör man antingen ge torrfoder en dag, färskfoder en dag eller då ge 50/50.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: