Annons:
Etikettutfodring-foder
Läst 4766 ggr
SaraC
8/20/09, 1:46 PM

Vad ger du för foder?

Vad ger ni för foder och varför valde ni just det? Är ni nöjda med det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
8/20/09, 1:58 PM
#1

Vi kör med flera sorter, dock Eukanuba till de flesta. Everyday large till de äldre som gärna blir för runda. 2 av dem är kastrerade och en p-sprutas…
Valpen äter eukanuba puppy large och de yngre huskyna åt oxå det till nyss. Nu kom vi över ett gäng säckar snuskigt billigt, så vi bröt principen att inte byta mellan fodertillverkare. De äter björkis högenergifoder 30/20 nu. Till dragsäsongen kommer de att få eukanuba performance och lågsäsongen ska vi se om de håller vikten av everyday medium.

Sen har vi Vidar, som har dålig impulskontroll och är ett stressmongo, så han ska inte äta majs. Majs innehåller nämligen dopamin och noradrenalin, två stresshormoner. Han äter därför acana adult nu. Det är lite för kraftigt för hans kastrerade kropp, så det är en svår balans att få honom att ligga bra i vikten utan att han ska spy galla. Vi väntar ivrigt på att det ska komma acana seniot till landet, sokm ligger mer passande åt honom. Massor av protein och lagom lite fett mår han bäst av.

Vi vill ge hundarna köttbaserade foder, då de mår bäst av det. Eukanuba har då bra foder och bäst erbjudanden till uppfödare. Så länge vi har råd fortsätter vi med det. När hundantalet blir högre kanske vi måste backa i pris på fodret. Den dagen kommer vi att välja ett billigare torrfoder och ge fodax, klass eller bara rent kött extra. Billigare med bökigare…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
8/20/09, 2:06 PM
#2

Jag ger också Eukanuba, senior plus. Tror att det var du som tipsade om det!

Eros är oerhört kräsen och det bästa vore att prova färskfoder men har inte haft plats. Är nöjd med Eukanubas och det tycker han hyfsat bra om. Men funderar på att börja komplettera med färskfoder också. Jag tycker han ser bra ut i hullet, men han är åt det tunnare hållet och det skulle nog inte skada att han åt lite mer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
8/20/09, 3:49 PM
#3

Vi ger Nutra nuggets, eftersom det var det han åt hos uppfödaren. Men jag ska snart byta har jag tänkt, eftersom jag inte är så jätte nöjd med detta fodret. Tycker han bajsar så otroligt mycket av detta fodret.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tatsja
8/26/09, 9:08 AM
#4

Köper på lantmännen. Hon har alltid ätit samma mat. Revel heter det. Hon har alltid haft en skål på golvet och äter när hon har lust.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

smurfan-13
8/26/09, 3:55 PM
#5

Orijen och Olivers. "Tjockisen" bantas periodvis på RCs obesitity.

Jag valde orijen då det innehåller så pass stor del animalier och är fritt från spannmål. För mig känns det som det mest naturliga för en hund om man vill ha torrfoder.

Olivers har jag så sakta gått över på då jag fick två säckar med jourhunden. Gillar deras koncept och hundarna mår bra av det. Lite billigare än orijen, men utan att rucka för mkt på det jag tycker är viktigt för hunden.

Vattnadal
8/26/09, 4:01 PM
#6

#5 Har du kikat på acana? Samma tillverkare som orijen, men lite billigare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
smurfan-13
8/26/09, 4:18 PM
#7

#6 jo jag har kollat på Acana, men inte fastnat för det. Olivers hann före liksom ;)

KickanW
8/26/09, 6:46 PM
#8

Royal Canin här, eftersom uppfödare gav det.

ackelina
8/26/09, 7:15 PM
#9

Rojal Canin 4800 och light 27

Har alltid haft Rojal till mina hundar det har fungerat i över 20 år så jag fortsätter med det

rifla
8/26/09, 11:33 PM
#10

royal canin har haft det i 15 år och är mkt imponerad av deras tillväxt program och vetrinärs foder och recovery mat. och deras foder för jakhundar under de värsta energi krävande perioderna.

Bleenda
8/26/09, 11:40 PM
#11

Vi använder oss av doggy proffetional, under jakten, dräktighet och valp.

Under den slöa tiden får dom lite klenare doggy.

Vi har provat lite olika foder och fastnat för det här.

Vattnadal
11/12/09, 11:18 PM
#12

Vi har faktiskt bytt foder åt Vidar nu, han gå på Olivers senior nu, rätt mängd protein och fett, han har ätit det en månad ca, och fungerar fint på det!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
11/13/09, 12:13 AM
#13

#12 vad skönt att ha hittat ett foder som funkar bra på honom. :) Om du vill göra en god gärning samtidigt som du handlar på olivers kan du skriva "sos-animals" i kommentatorfältet. Då skänker olivers en viss % av det du handlar till organisationen. Finns mer att läsa på sos´s hemsida

Kostar iaf inte dig ett öre, men jag brukar ändå känna mig lite extra "nöjd" då jag kommer ihåg det.

Annons:
Xondah
11/13/09, 2:50 AM
#14

Min vuxna käkar eukanuba, och valpen käkar royal canin valp foder som uppfödaren gav. Sen äter de älgben och rådjursben bla. :)

SaraC
11/13/09, 12:46 PM
#15

Jag har börjat komplettera med Klass. Det är toppen! Vill gå över på det helt, men håller fortfarande på att fasa in mig på rutinen med färskt Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
11/13/09, 12:58 PM
#16

Vi kommer nog att köra eukanuba everyday samt ev fodax på alla snart. Dräktiga tiker och valpar kommer att få riktiga valpmaten med fodax, annars kör vi nog på det billigare everyday. Det är fortfarande ett köttbaserat torrfoder, men lite billigare. Då kan man köra bara torrfoder perioder när det inte passar sig med kladd oxå, utan att hundarna tappar hull.

#13 Tack för tipset, ska fylla i det nästa beställning!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mita-Star
11/13/09, 2:39 PM
#17

Ceasar äter Oliver´s Large Breed Start

Funkar bra för honom, uppfödaren rekommenderade det och vi har fortsatt. Det är ju skönt att få det hemkört oxå Glad

Jonna75
11/14/09, 3:10 PM
#18

Jag ger mina hundar Eukanuba Lam och ris

Min äldsta hund åt tidigare Proformance, men sen när jag flyttade från Uppsala hit tillbaka till Luleå så blev det svårt att få tag på det fodret, så jag valde att byta.

Valet stod mellan RC och detta. Eftersom Eukanuban ger förmånligare rabatter då man är uppfödare så ville jag testa det och på den vägen är det. Jag är nöjd med fodret och hundarna tycker om det.

[Star-Di]
2/16/10, 2:07 PM
#19

Just nu äter han Lone star, men funderar på ett annat foder då jag tycker deras fuxenfoder är för fett. Min grabb har lätt att lägga på sig. Oskyldig

smurfan-13
2/16/10, 2:17 PM
#20

#5 och nu håller jag på och går ifrån olivers :P De ändrade sitt recept, så att ena hunden inte tål + att de har höjt priset, så jag blev putt och letar efter ett annat foder som kan funka på dem nu. Just nu äter killen som inte tål fisk Lone stars Magnum foder och funker riktigt bra på det, så han blir kanske kvar på det. Tiken som stått på olivers äter nu upp det sista i säcken vi har & sen har jag en säck acana jag tänkte testa på henne, men om det inte visar sig vara helt super blir det nog att hon får gå över på samma som han som inte tål fisken.

Annons:
rifla
2/16/10, 4:23 PM
#21

hundar blir feta av kolhydrater inte fett. fett ger dem energi. men de behöver motion också, men i sverige bor det väl ingen hundägare som inte är ute och går med sina hundar Glad

smurfan-13
2/16/10, 5:30 PM
#22

#21 fast gör man inte av med energin man får i sig så blir man fet ;) Så för mkt fett kan ge en fet hund med :)

Missel
2/16/10, 6:30 PM
#23

Jag ger Ganti Bravo Plus Original med Vom. Ger det för att han inte tycker om torrfoder. Jag är nöjd med det, han är fin i pälsen och hullet.

rifla
2/16/10, 10:31 PM
#24

#23 och det är mest protein och fett i det va?

# 21 nej för mycket fett ger inte en fet hund eller människa det är kombinationen med kolhydrater som är boven.

vi har jakthundar och det enda vi laddar med inför jakten är fett foder. och fett på morgonen i skålen och gubben har fett med i väskan om de eller han behöver energi.

man blir inte fet av fett eller grön av grönsaker

[Star-Di]
2/17/10, 3:10 PM
#25

Men en del hundar har läattare att lägga på sig än andra, även fast de får motion. Min hund är ett sånt exempel.

smurfan-13
2/17/10, 3:25 PM
#26

#24 vad menar du händer m den enrgin som hunden får genom fett om det inte är så att de motionerar bort den?

Jag kan garantera dig att min hund skulle gå upp i vikt med en gång och jag började stödutfodra honom m rent fett!

Taci
2/17/10, 10:55 PM
#27

Vi ger vår hund Friskies, Det är det bästa vi provat faktiskt. Har innan testat Carrier, Doggy, Royal Canin. Carrier gillar jag också, men hunden gillar Friskies bättre. Verkar inte vara många här inne som ger ett billigare foder.. :P

Jättebra pris, o Texas mår prima utav det!:)

Annons:
[Star-Di]
2/18/10, 11:25 AM
#28

#27 Min hund har ätit Doggy hela sitt liv, men när han började lägga på sig så letade jag upp ett light/seniorfoder jag gillade och det blev LoneStar då det hade ett vettigt pris. jag tänker inte betal över 500 för en säck med hundmat, där går min gräns. Tycker alla foder är så dyra idag, typ alla ligger på över 500 kr. =/

DesK
2/18/10, 7:40 PM
#29

Personligen väljer jag så långt det bara går att köpa svensktillverkat foder. Det känns milt uttryckt löjligt dumt att vi klagar över att våra Svenska bönder måste lägga prima åkermark i träda. Till oss människor köper många närproducerat, oavsett om kvaliteten är bättre än den utländska maten. Jag har ingenting emot att vi importerar mat, men det ska inte gå till överdrift.
Fullgod hundmat är jag helt övertygad om att vi kan producera här i Sverige.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Missel
2/18/10, 8:24 PM
#30

#24 Läs vad det innehåller, finns olika sorter. Min gamle golden får Light variant av Bravo. Kommer inte på vad den heter för tillfället.

[Star-Di]
2/18/10, 11:17 PM
#31

#29 Jag håller helt med dig! Jag ger också svenskt så mycket jag kan.

rifla
2/19/10, 11:12 AM
#32

#26 jag skrev att hundar behöver motion åxå.

jag gör så här med mina jakthundar och har 5 st som sliter som vargar när det är jakt. skulle jag ge dem mera kolhydrater så hade de ingen ork tillslut. vi kör royalcanine 48%fett när det är jakt säsong och stöder i skogen med fett.

Var inte tråden till för att folk skulle berätta och dela med sig hur de gör inte bli på hoppade för sin tro.

om jag tycker att doggy är det jag ger min hund och den mår bra av det så betyder ju inte det att det är fel för att någon annan ger prooplan?

Vi lägger ner så mycket tid och pengar på våra hundar att beställa uppfödar foder för ett år från royal canine har gett oss en minskning med 10000 per år i foderkostnader.

smurfan-13
2/19/10, 12:43 PM
#33

#32 jag bara undrar hur du resonerar när du kan säga till andra att hunden inte blir tjock av fett, men av kolhydrater. För mig låter det väldigt fel med ett sådant påstående. Man blir tjock av att få i sig mer energi än vad man gör a med, oasvett vad energin kommer ifrån.

Och självklart förstår jag att hårt arbetande jakthundar behöver mkt fett i maten, då de gör av med mkt energi! :)

Taxelina
2/20/10, 7:21 PM
#34

Jag använde eukanuba förr, men slutade på grund av att vi fick en kull med valpar med skelett fel. Och grannen som föder upp storpudel upptäckte samma problem.

Så nu använder vi Doggy proff och extra aktiv. Till alla våra hundar. Och under jakt häller på smällt smör eller rent fett. Men endast under jaktsäsongen. Då går det åt massor av energi.

Annons:
rifla
2/21/10, 10:54 AM
#35

Men hundar blir inte feta av fett om du inte ger dem kolhydrater det är den sammansättningen som ger feta hundar. Och att de inte får motion. Våra hundar får varje dag 2 timmars motion. en timme promenad och en timme löpning.

Mayadevi
1/2/14, 10:09 PM
#36

gammal tråd det här också men är det någon som har lust att förklara lite mer hur ni tänker runt fodervalet? rent allmänt alltså? jag vill gärna prioritera bra mat åt min hund men det finns så många olika bud och återförsäljare hypar ju sin egen produkt. jag har en stor husky-blandning på snart 12 veckor. vill säkra god uppbyggnad av skelett och inre organ o päls. går från familymat till valpmat nu. undviker redan spannmål. uppfödaren har gett mig 4 kg jozera, någon som har erfarenhet av det märket? jag tycker det verkar bra! men tar gärna emot åsikter.

och vad med att ta del av rester och slicka tallrikar? jag kan tycka det är en trevlig gest att efter människornas måltid låta hunden sköta "fördisken". hade en vän med en adopterad blandis från spanien som inte hördes eller syntes under människornas måltid men om en glömde ställa ner tallriken/arna tittade hon frågande på en….

[MyCassie]
1/3/14, 7:32 PM
#37

Vom og Hundemat samt BARF. Ibland även liten Orijen.

Vattnadal
1/6/14, 12:25 PM
#38

Vi har bytt foder igen. Nu ger vi det svensktillverkade norska märket Troll åt 11 av hundarna. De med låg förbrännong käkar Elite, och möjligen sport vid hårdare arbete. De med hög förbränning äter esktrem, och de vuxna går ner på sport under lågsäsong. Till detta får de vom og hundemat när de jobbar hårdare.

Vidar fick ett drygt år V&H och ben, främst kalkonhalsar. 2 v för snart ett år sen hade han en ruggig magkatarr och fick efter det inte äta ben på ett bra tag, då han spydde upp allt som inte var V&H (tom de grynsmå benen ur det kom upp). I april/maj var han så gammal och trött att jag trodde att jag skulle få ta bort honom innan hösten. Började då helbarfa, med mush basic som grund, och kött, organ och ben till det. Han blev en ny hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
1/6/14, 2:22 PM
#39

#38 lutar mer o mer åt att gå över helt till mush till min unghund. Drar mig bara för allt gissel det kommer innebära varje sommar då vi spenderar 4 v i stugan utan frys…

Annars så äter hundarna (som bytts ut en del :( ) standard extra till de två "stora" och den lilla tjockisen äter magnusson m&b light. Unghunden äter även en hel del mush på sitt torrfoder, då han annars tappar vikt och magen blir stabilare av det.

Vattnadal
1/6/14, 6:06 PM
#40

När jag är ute och lajvar eller lever utan kyl/frys så fuskar jag lite. Dels går det att köpa färskt ibland, eller ta med fryst i kylväska. Sen finns det frystorkat, och tetror ed med blötmat utan spannmål, som jag ger då. Funkar bra, men blir lite dyrare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

IngridSvensson
1/7/14, 4:20 PM
#41

Min valp får vom og hundemat. Vi prövade nordic förut och det älskade Eyvind lika mycket som voh. Hemma i Jämtland finns återföraäljare av nordic men inte där jag är bosatt nu, så det blir voh som också fungerar utmärkt!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Wirrie-bell
1/27/14, 4:04 PM
#42

Min lilla får Britt Care, spannmålsfritt då han är löjligt kännslig i magen, kan absolut inte äta äpplen eller morötter(han är 50% schäfer och fick tyvärr den känsliga schäfermagen).. Han fick Pedigree av uppfödarna, vi bytte ganska snabbt till Acana men de va för starkt för hans mage så då fick det bli Britt, nästa steg hade varit färskfoder.. :)

Jamie+Engla
1/27/14, 6:05 PM
#43

Våra äter Halla medium. Stora som små ;) Valpar föds upp på Halla valpfoder och övergår till medium vid ca 3 månaders ålder. Våra är super i hullet och växer som de ska, pälsen är i tipptopp och hundarna äter med god aptit :) American Akita och Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Peppe
1/31/14, 10:37 PM
#44

Mina får Carrier, den äldre Regular och den yngre high energy extreme…

Har alltid gett carrier förutom ett år då jag gav Olivers för att det i teorin skulle vara bättre, men dom sket som hästar (ursäkta uttrycket) och började förändras i kropparna. Bytte tillbaka till carrier och nu är dom fina igen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: