Annons:
Etikettfikarummet
Läst 2601 ggr
SaraC
2009-09-15 20:29

Zoo?

En kommentar jag fått hur många gånger som helst nu är att "det är som ett zoo här hemma", alternativt "oj, vad djur ni har". Vi har 1 hund och 2 katter, en extrahund här ibland Obestämd Det är väl för sjutton inte mycket!?

När jag var liten brukade jag säga att min moster hade ett litet zoo, hon hade hade hästar, hund, katter, fåglar, kaniner, fiskar och hamster. Min definition på mycket ligger nog runt 10, beroende på vad det är för sorts djur. Vattnadal har mycket djur Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
DesK
2009-09-15 21:18
#1

Jag har samtidigt som mest haft 3-4 större hundar, 2-3 hästar, x antal höns, 8 kaniner, 2 katter och 2 kor. Tror inte att jag glömt någon nu.

Så jag instämmer med dig, Eros + att jag nog tycker att zoo betyder djur som man inte kan beteckna som vanliga husdjur eller boskap.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2009-09-15 21:20
#2

#1 Det tycker jag räknas som mycket :)

Ja, det handlar ju inte om några elefanter eller apor här hemma!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2009-09-15 21:23
#3

Fast jag skulle gärna ha en lemur eller flera förutom pingviner, men varken eller strivs särskilt bra som husdjur. Så numera håller jag mig till voffarna  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2009-09-15 21:32
#4

Jag drömmer om en lama!

Pingviner och lemurer trivs nog bäst i sina naturliga miljöer ja. Åtminstone en lemur känns dessutom kanske omöjlig som husdjur, den skulle nog riva hela huset Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2009-09-15 21:36
#5

wow, lama, jag har faktiskt blivit spottad i ansiktet av en lama Rynkar på näsan

Pngvinen på min Avatar ar vi själva fotat i Kapstaden på akvariet där

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Taci
2009-09-15 22:37
#6

Hehe oj, nä det var ju itne mycket, det skulle jag inte kalla ett zoo! :)

Jag får ofta höra att vi har ett zoo här hemma. Vi har en hund, tre kaniner, en orm o en ödla. Men iom att alla djuren (förutom hunden då) är samlade i ett rum, så känns det inte alls mkt. :)

Annons:
smurfan-13
2009-09-16 01:28
#7

Jag får ofta höra att jag har ett helt zoo hemma och det är väl kanske inte så långt ifrån. :P Även om det bara är vanliga sällskapsdjur vi har och inte sjukt många, så bor vi ju bara i en lägenhet.

Här bor 4 hundar (alla spanska "omplaceringar", m brokig bakgrund), 2 katter (en hittekatt och en raskatt), 3 degus (avlar) och 2 gamla gerbiler. Så himla mkt djur är det inte! Iaf inte nu när det är så få degusar, ibland är det ju fler om man säger så

Vattnadal
2009-09-16 01:41
#8

Hit tar bekanta med sig sina bekanta och barn flör att titta på djur. Har sakta ökat på under åren, för att inte tycka att det är jobbigt. Meningen med djuren är ju att det ska vara kul!

Här bor 8 hundar, 1 golden (för tillfället en valp), 4 siberian husky, en oreg dito och 2 alaskan huskyblandisar.

Jag har fött uipp tammöss många år, till sällskap, utställning och vidare avel. Har aldrig under 50 st, ibland över 100. För tillfället är det 32 burar i djurummet och 3 uppe i karantän.

I djurrummet bor oxå kanariefåglarna i en bur och dvärgvaktlarna i ett stort terrarium. Där finns ett terrarium med afrikanska pygmémöss, ett med afrikanska jättelandsnäckor (de 2 största är som knytnävar) ett med vandrande pinnar (stor svart art med röda vingar), ett med kackerlackor, ett med leopardgeckon, ett med en grönfläckig padda och ett med en liten vattenagam.

I köket har jag ett picco-saltakavrium på 20 L.

I musikrummet står mitt aquaterrarium, tyvärr inga landdjur där nu, bara fiskar. Där bor även Grå, min skäggagam på nästan 11 år.

I vardagsrummet har jag mitt 160 L saltakvarium. På kontoret ett 120 L akvarium med 2 koiyngel (avkommor till mina gamla som dog när vi flyttde hit förra året, de behöver ingen damm ute på ett bra tag) och några kampfiskar.

Ute i stallet bor kaninerna, en hermelinkille som vill flytta, samt en mellerudare, som väntar på fler. Det ska bli genbank på kaniner hä'r nu. Där bor även hedemorahönsen och till sommaren blir det trolitgen svensk gul anka oxå.

Innan månadsskiftet flyttar gestrikefåren Lisa och Vilja hit, och de ska få en liten bagge så fort det går att lösa.

Har jobbat på zoo, eller djuraffär, och tog med jobbetb hem ibland (det är tex därför som jag har vattenagamen). Börjar nu fantisera om en mindre djurpark, på rioktigt. Där vill jag ha hunddjur, varg, dhole, afrikansk vildhund och dingo, nån av arterna i alla fall, och sen ett urval av exotiska fåglar och reptikler, förutom hotade lantraser. Skulle bara behöva någon hektar till och så lite mer pengar… Om den där trisslotten kag köpte idag ger 100 000 kr om månaden i 25 år, som jag tänkte, så är saken biff!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DesK
2009-09-16 08:46
#9

#8 Oj det var inte illa!  Glad

Mina kor var fjällkor och jo jag glömde att den ena fick en kalv.

Då bodde jag långt ut på landet nu bor jag 3 km från centrum med granne med ett världsarv. Där har de getter, linderödssvin, rödkullakor, en shettis, en nordsvensk med föl och antagligen katter fast jag inte har sett dem. Dessa djur kan jag sitta på altanen och beskåda när de är i "rätt" hagar  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vattnadal
2009-09-16 12:07
#10

#9 Vad härligt att få lite landsbygd i stan ändå! Själv var det 11 år sen jag flyttade från stan nu, till en by, och nu 1 år sen det bblev landet på riktigt. Skulle personligen aldrig kunna tänka mig en stad igen. Då skulle vi inte ens kunna behålla hundarna!

Just fjällor, eller tom fjällnära, finns med på önskelistan för mig. Sen linderödssvin och nån fettrumpa till häst. Fast inser själv att det nog inte skulle hinnas med en nordsvensk, då skulle vi ju vara tvungen att börja bruka skog och åkrar ed för att det skulle kjännas rätt. Leker med tanken på russ istället. Som kan gå i en skogshage, och så kanske några små hästtjejer som får hjälpa till att pyssla med dem…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

xcess
2009-09-16 16:30
#11

Jag har 3 ormar 2 flygpungekorrar och en 15 år gammal underlat mina vänner kallar mig zoohanna :) vilket jag inte håller med om själv! haha

smurfan-13
2009-09-16 16:33
#12

#8 hihi

Så fort min sambo får för sig att gnälla om att vi har för mkt djur ska jag visa din lista på djur ;) Längtar till den dagen då vi har möjlighet att ha ett djurrum eller en friggebod för djuren. Nu går det inte att ha så många fler än de vi har tyvärr.

Vattnadal
2009-09-16 16:34
#13

#12 Det är så trevligt att få vara till nytta! Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
scth
2009-09-16 18:15
#14

jag vill oxo ha möjlighet till " zoo " hemma :) Har alltid haft mkt djur omkring mig men nu bor jag å sambon (ej speciellt djurintresserad) i lägenhet, så har bara en hund just nu men får lite nostalgikännsla av vattnadal ^^

fiffiluren
2009-09-17 00:10
#15

jag hör hela tiden att jag har mycket djur hemma och "det är ju som ett zoo här", och då har jag just nu bara en katt, två marsvin och tre möss. När jag hade som mest djur var väl när jag hade katten, tre marsvin, och 12 möss på en gång. Fast då bodde jag inte här så folk kom inte med komentarerna.

Ååh, det är fler än jag som drömmer om ett zoo :) har en del djur jag skulle vilja ha: hundar i div raser (däribland husky ;)), råttor, fler möss, alpackor, getter, kameler, australiensisk vattenagam hade varit jättecoolt, om möjligheten finns en - vattenopossum, kanske en gp-råtta, illrar, majsormar… säkert nå mer som jag glömt. Den här listan passar säkert bättre på exotiska djur iFokus men ändå… :P

SaraC
2009-09-17 14:27
#16

Haha, om vi listar alla djur vi har räknat upp nu måste det vara alla djur man kan tänkas ha Flört Ett äkta zoo.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

corabora
2009-09-22 13:55
#17

Kan tillägga att vattnadal håller på att tömma ett zoo, på fredag åker hon till furviksparken och hämtar djur.

#14 Blir det snö i vinter får du komma upp och hälsa på så får din lille prova att dra lite.

Vattnadal
2009-09-22 14:23
#18

#17 hallå där, jag har ju bara förbokat en bagge. Fast vem vet, jag kanske slår till på nåt mer. de har ju fjällkor oxå!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DesK
2009-09-22 15:04
#19

#18 å fjällkor Glad Vill du ha nån bild? Om jag hittar dem, vill säga!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vattnadal
2009-09-22 15:41
#20

Gärna! Älskar dem, tyvärr tycker Krister att de är lite stora…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
fiffiluren
2009-09-22 15:44
#21

#20 highland cattle då? dom är väl lite mindre :P :)

Vattnadal
2009-09-22 15:48
#22

Nej fy, såna galningar ska vi inte ha!Skrattande Jag vill ha gamla lantraser, och givetvis med genbank, så att jag hjälper till att bevara en hotad ras. Rödkulla, Fjällko eller hellre fjällnära, skulle sitta fint!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

scth
2009-09-22 16:08
#23

#17 tack det gör jag gärna.  :)

Karizma
2009-09-23 23:15
#25

Jag har haft rädda-livet-insats på katter,hästar,höns var mycket djur ett tag men alla var tillfälligt för slippa dö och det var fullt friska djur detta alla. Katter kastrerades,vacc avmaskades sen nya hem bra vetrinär som man har så fick man bra paketpris tack o lov för det :D 4 vuxna (kastrerades) katter 11 kattungar (ej kastrerades) men det kosta iaf allt gick +-0 men hjärtat sa PLUS för alla djur :) Är lite sån jag men nu pga sonen inte tål katter så bra hjälper jag bara till med förmedla katter,hästar. Bor man i hus o kan ha fler djur tycker jag det ser mer hemtrevligt ut. Man har/får så fina minnen o har man barn så lär sig dom att man ska vara snäll mot alla djur. Oc hbor man i bra lägenhet med o kan ha fler djur kör på det :) Så länge man har tid för alla o rent o snyggt. :D

Ricko
2009-09-24 19:26
#26

Det är väl inte mycket? Vi kan ha 10 djur hemma är hemma. en gång hade vi 3 hundar, 2 katter, fiskar, råttor, kaniner och marsivn. Är inte helt säker på om det var marevinen eller kaniner vi hade då eller båda men aja. 10 djur kan vi lätt ha. Just nu har vi "bara" 6 men snart 7 och mera snart ännu mer då vi kanske ska ha en uppfödning(kanin)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vattnadal
2009-10-02 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu bor gestrikefåren Ture, Lisa och Vilja här. Fler kaniner är på gång, då jag vill ha 2 avelspar av mellerudskaninerna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
scth
2009-10-02 15:12
#28

vilka sötnosar ^^

Ricko
2009-10-03 16:36
#29

Eller vad säger jag 10, menar 20.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

sannanannas
2013-05-13 11:41
#30

Innan hade jag ganska många djur men de små ökenråttorna blev gamla så nu har jag bara 1 kvar, vi gav bort våra 2 får och hamstrarna dog…

Men alla djur vi haft är

en finsk lapphund

tre stycken katter

tre stycken hamstrar

tre stycken ökenråttor/gerbiler

två stycken får

och över 100 vandrande pinnar :P

sannanannas
2013-05-13 11:42
#31

Och vi ska skaffa hönor till hösten och över sommaren så ska vi låna de 2 lammen som våra förra får fick för några veckor sedan :)

Sofy
2013-05-14 15:51
#32

Hemma hos mig har det funnits detta genom åren

6 st hundar (tre har avlidigt, en gick inte ihop med flocken på äldre dar och fick flytta och en till fick stanna kvar i familjen)

2 st katter

1 st iller

1 st papegoja

1 st sibirisk jordekorre

2 st dvärg hamstrar

2 st degu

2 st skäggagamer 

2 st nymf parakiter

2 st eldbukssalamandrar

3 st möss

Närmare 40 mongoliska gerbiler (höll på med uppfödning)

och mamma hade ett enormt akvarium med fiskar som tyckte om att bitas och käka falukorv.

Just nu finns enbart en hund och en iller samt två katter och får höra än idag att jag har ett helt zoo.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: