Annons:
Etikettannonsering-reklam
Läst 6501 ggr
TIMMY
2009-09-01 23:05

Omplacering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

jag heter Ida och bor i Kungsbacka kommun. Jag har en drygt 2årig canaanhundhane, Chancos Nadir, som behöver komma till ett nytt hem. Jag lägger ut en tråd här för att intresserade skall kunna pma mig och berätta lite om sig själva. Så kan jag ta kontakt och berätta mer. Jag skriver gärna mer info i tråden senare i veckan, nu måste jag sova…;))

Tack och hej!

IDA

Annons:
Vattnadal
2009-09-01 23:18
#1

Det finns säkert intresserade här, då många vill ha caanan i framtiden.

Jag är själv sugen, då det är en ras jag ska ha någon gång. Hittar du inget nytt hem och får panik, kan jag alltid vara en sista utväg. För även om jag tänkt mig rasen i framtiden, så finns väl inget som hindrar att det blir tidigare. Jo, maken min då… Han protesterar säkert högljutt längre ner i tråden… Till mitt försvar kan jag då säga att Nadir är tillräckligt gammal att köra in!

Nu är inte detta ett pm heller, men det som talar till min fördel för Nadirs del, är att jag gått HUND3 och hundkursledarutbildningen hos hans uppfödare. Jag bor på en lantgård i skogen, där lydig hund får springa lös, olydig hund får bara springa lös i stora hägnet.
Jag har ju träffat David och Marias hundar, och undrar vilka hans föräldrar är. Vidare vad ni pysslat med tillsammans och hur han är till sättet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2009-09-01 23:28
#2

Vad tråkigt att du måste omplacera din hund!

Blir också supersugen, men vi ska inte ha någon canaan förrän år fram i tiden så lika bra att sansa sig på en gång.

Är säker på att han skulle få det perfekt hos Vattnadal!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2009-09-02 02:21
#3

Får jag lägga upp det på ett annat forum? Sitter på ett forum där jag vet att flera har canaan som nästa ras de planerar att skaffa. Om du vill att jag ska lägga upp hunden där får du gärna ge mig lite mer info om honom, gärna några bilder och givetvis kontaktuppgifter till dig.

mvh Sofia

TIMMY
2009-09-02 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej! Det är lugnt att skriva vad som här i tråden, blir lätt bara så att man inte har en bra överblick över vem som har "svarat".

#3 - lägg gärna upp det på en annan sida, jag pmar dig. ;))

Jag skriver ett worddok om Nadde och bifogar det som en fil istället…;))

ska försöka få in ett foto här med.

TIMMY
2009-09-02 10:45
#5

Bah, kommer verkligen inte ihåg hur man redigerade för att klistra in bilden "i" inlägget…strunt samma…

Här kommer worddok. iaf.

#1 - Va lustigt. Din sida vad den första jag va inne på när jag hittade hit via illerifokus. Och blev lite smått förtjust i ditt stora djurintresse…;))

Nadde har fö visat förkärlek för drag, men jag har ej utvecklat den delen än. Inte mer än att han drog mig, tillsammans med en jämthund som inte fattade galloppen, på längdskidor ute på sjön. Han var jätteduktig, fattade direkt, dock vet jag inte hur mycket/länge han skulle tycka det var skoj. Även cykel har han dragit. Med rätt motivation skulle nog det mesta gå dock…

TIMMY
2009-09-02 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

wow, jag blir så stolt över mina fjuttiga datorkunskaper…det funkade med internet explorer men inte mozillafirefox!! då lägger jag in en till då!

Annons:
TIMMY
2009-09-02 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

I Jotunheimen Norge…min tumme i vägen.

TIMMY
2009-09-02 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

en till med jämthundskompisen

TIMMY
2009-09-02 11:20
#9

förlåt, glömde skriva att hans far är Arye De Solemel "Dhole" och hans mor är Chancos Shabra "Shayna" (vars far är Babrees The Lunar Eclipse).

Vattnadal
2009-09-02 13:05
#10

Ja, nu har jag sett foton och läst, och OJ vad jag tycker du är stark som tar detta beslut för din hund. Jag kan ju lugnt erkänna att jag är rejält sugen på honom! Mitt enda problem är min make, som dels brukar vara vrång när jag blir förälskad i andra (tur för honom att han är den enda mänskliga kärleken för mig!Skrattande) men främst tänker ett par steg längre än vad jag gör.

Nu har vi ju träffat Dhole (som är döpt efter den underbara asiatiska vildhunden) och att det finns dragintresse hos Nadde kanske gör honom intressantare för oss båda. Nu är det bara att invänta coraboras reaktion!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
2009-09-02 13:32
#11

Har du nån kontaktmail eller så som jag kan lägga ut eller hur vill du att de ev intressenterna ska kunna komma i kontakt med dig?

TIMMY
2009-09-03 00:14
#12

min mailadress är idarahmqvist@hotmail.com

smurfan-13
2009-09-03 00:53
#13

Jag har lagt upp honom på det forumet där jag vet att det finns bra folk som kan vara intresserade. Hoppas att hans panghem snart dyker upp så att det hela blir lite "lättare" för dig. :)

Annons:
Vattnadal
2009-09-03 16:32
#14

Som jag gissade var det tvärt nej här hemma. Fast jag håller fast vid att jag kan vara e sista utväg, om du inte hittar något bra hem. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Amstaffen
2009-09-03 17:48
#15

Gud så vacker han var!! Liknar lite grann en hund jag haft.. Men tyvärr får jag ingen till hund förrän om 1-2 år..

Vattnadal
2009-09-03 19:18
#16

Dum fråga kanske, men du får ingen hjälp av uppfödarna att hitta hem åt honom?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-09-03 21:33
#17

Stort tack till alla som hjälper till här. Vilket annat forum ligger annonsen ute på?

Synd Vattnadal, blev smått förälskad i din personliga sida, men jag har full förståelse för situationen…kankse ni får ha honom som akut/prov hem vad det lider….;) Får väl fara upp på besök…så kommer ni inte kunna motstå…lol

Funderade just över hurvida jag skulle nämna något om uppfödarna. Trodde faktiskt att de skulle engagera sig mer, men man kan ju absolut förstå då de har fullt upp med annat. Men nu har han faktikst, efter förfrågan, dykt upp på deras omplaceringssida, det är ju hur bra som helst!

Tack igen!

IDA

TIMMY
2009-09-03 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

blev dubble inlägg, in med lite bilder….;)

TIMMY
2009-09-03 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

TIMMY
2009-09-03 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Annons:
smurfan-13
2009-09-04 01:36
#21

Tråkigt att inte uppfödarna har engagerat sig mer. Tycker att de har ett fortsatt ansvar för samtliga hundar man föder upp!

corabora
2009-09-04 10:49
#22

#14 Du vet att jag är mer sugen på husky hanen som Donald har. Inkörd och klar samt i bra ålder. Frågar nog honom i bjurs (om dom kommer) om mer info hur han är.

Vattnadal
2009-09-04 14:32
#23

#22 De kommer, har anmält 10 hundar enligt hemsidan!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fiffiluren
2009-09-05 02:35
#24

verkligen en jättesnygg hund, hoppas du hittar ett bra hem åt honom :)

TIMMY
2009-09-05 14:00
#25

hej igen!

Tänkte bara höra med smurfan-13 vart annonsen har lagts upp? Är nyfiken…;) Tänkte även höra om det är möjligt att länka till denna annons även på andra ifokussajter om hund? Det finns ju en hel del.

Hoppas oxå att det finns fler som vet att de kan erbjuda en korrekt miljö för Nadde. håller tummarna…

Tack igen för all hjälp och stöttning!

/IDA

smurfan-13
2009-09-07 13:54
#26

#25 den ligger på tassartillsverige.net. Trodde faktiskt att någon skulle nappa omgående då många pratar om just Canaan som näste hund och alla har typ omplaceringshund. Men det verkar som flera "bytt" ras och andra vill ha canaan enbart om de har den från valp.  :(

Hoppas att du hittar ett bra hem till denna fina kille!

TIMMY
2009-09-09 16:29
#27

Tack igen till alla som engagerat sig! Hittade inte din tråd på tassartillsverige, men la ut en tråd på aktivhund.se iaf. Finns det några andra bra hundsajter så hojta till, det är inte många som visat något seriöst intresse ännu…

Puttar iaf försiktigt upp denna tråd…

Mvh,

IDA

Annons:
HannaM
2009-09-12 03:47
#28

Håhå.. suck och NEJ slår mig hårt på fingrarna.. En hund.. en fin hund.. färdig med valpandet och dessutom inte ovan med illrar. Satan i min gata vad jag ska blunda nu för jag borde inte.

kent58
2009-09-14 14:30
#29

Hej Timmy

Har skickat ett pm ang hunden,, bor i kungsbacka

SaraC
2009-09-21 15:26
#30

Hur går det för vackre Nadir?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TIMMY
2009-09-22 15:19
#31

Tyvärr inte alls bra är jag rädd. Det är inte många som visat intresse, men det är en som kankse kan ställa upp som akuthem…vi får se. Han är ju lite av en speciell hund och jag tänker inte sätta honom i en likadan elller sämre situation än han är i nu. Sånt här tar väl tid antar jag…men de börjar bli akut.

Jag har blivit sjukskriven pga svår migrän och stort antal sammandragningar. I samband med stress och påfrestningar kan det tom göra ont. Vilket gör i samband med ischias-liknande smärtor att hundpromenader inte prioreteras. Nadir blir ju oxå frustrerad för att han inte kan få det han behöver, utöver promenader bör han ju få springa fritt någonstans och spåra och aktiveras…, och jag tycker att det bara blir jobbigare för var dag…

SaraC
2009-09-22 15:26
#32

#31 Vilken jobbig sits ni hamnat i. Förstår att det kan vara lite knepigt att hitta rätt hem till en hund av den här rasen. Uppfödaren kan inte ta tillbaka honom eller ta honom medan ni letar ett nytt hem?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2009-09-22 15:27
#33

Vattnadal, övertala gubben! Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

HannaM
2009-09-22 15:30
#34

Attans att du inte är på min sida landet, jag hade kunnat ställa upp som promenad och aktivering.. gör ju ändå inget om dagarna. Flytta Stockholm närmare västkusten.

Annons:
Vattnadal
2009-09-22 15:38
#35

Jo, hos oss skulle han kunna bo ett tag, då vi har en hundgård över. Fungerar han dåligt med hanar går det ju inte att ha honom med min Vidar.

Kruxet är ju att Drífa är parad, och om 2 månader föds en valpkull på Odlingen. Om vi då skulle vara jourhem, så måste han fungera med Gjöa, vår ungtik. Sen skiter det sig om Gjöa löper, om han inte fungerar med Ego, min 1-åriga hane och Cora, samt Vidar som bor med dem dagtid. Piro, vår äldre hane går knappt med nån tyvärr.

Jag önskar jag kunde säga ja. Om 2 månader får vi problem, eller lite mer tid, för Gjöa borde inte löpa än på ett tag…

Tvinga karln som ställt till med sammandragningar och tjock mage att ni åker upp till oss och hjälper maken att bygga den där "nödhundgården" en helg i oktober, och hjälp mig övertala honom, så skulle det gå!Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
2009-09-22 16:11
#36

Jag kan putta lite på det forumet jag sitter. Kanske någon där kan ställa upp som jourhem annars?

Kan även tipsa om hittehund.nu, som visserligen har intagningstopp nu, men som gör BRA omplaceringar.

TIMMY
2009-09-22 17:33
#37

hans bästis är en chihuahua hane…;) Det som inte går är okända hundar, specifikt hanar då. Blir hundarna kompisar tror jag nog inte att det skulle bli problem, men sånt kan ju ta tid.

Uppfödarna har tydligen inte plats för en hane till så där går det inte. Att hitta någon som kan canaan/urhund är inte lätt…men samtidigt måste kankse inte just det vara ett krav? Det är en man här från Kungsbacka som har kontaktat mig ang Nadir. han och hans fru har nyligen fått avliva sin gamla hund. Även om canaanhund är helt nytt för honom verkade det definitivt som han hade stor förståelse och ödmjukhet inför hund. Och det kan vara viktigt det med, det andra kan ju komma sen.

Vattnadal: jag skulle ju helst av allt villa att han kom till dig permanent, hör ju bara gott om er, men är det stor chans att det inte går kankse det är bäst att inte göra det?

Skall kanske träffa dom i helgen för att känna av läget, har ju aldrig varit i denna sits så jag vet inte vad jag ska kolla, tänka på, osv.

suck…

tack igen för all stöd och hjälp!

Vattnadal
2009-09-22 22:32
#38

Tvinga Kungsbackamannen med fru att gå HUN3 nu, så lär de sig allt de behöver!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-09-23 14:26
#39

Oj vilken bra idé! Kan man göra så tro? Det skulle ju vara underbart om han stannade i Kungsbacka! Och det verkar ju vara otroligt godhjärtade människor. Kan någon tipsa om hur man skriver ett omplaceringskontrakt? Vad man bör tänka på och ha med? Även ett kontrakt för en viss prövotid med hunden kanske?

…Undrar om dom skulle kunna få lite rabatt från David och Maria?

/IDA

smurfan-13
2009-09-23 14:30
#40

Vet inte hur du har tänkt om du ska ta betalt för hunden eller så, men annars kan du ju säga att det enda de behöver betala är HUND3 kursen och att de går den. Då vet du att de får kunskapen de behöver och pengarna investeras i din älsklings framtid.

Vattnadal
2009-09-23 14:47
#41

David sa förr att de brukar ha tvång på HUND3 för att man ska få köpa valp av dem, det argumnetet kanske räcker…

Tror SKK har kontrakt eller förslag, kika på deras hemsida, eller ring och rådfråga dem. De har ju avdelningar för hjälp med lagligheter…

Hoppas det löser sig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
TIMMY
2009-09-23 18:09
#42

Hittar ingenting konkret vare sig på SKKs hemsida eller internet. Verkar som om någon annan organization har någon mall som pdf om man är medlem dock.

Verkar lite luddigt det här. Enligt svensk lag är ju hundar en "vara" alltså gäller konsumentköpslagen dvs att såld är såld. Det finns som jag uppfattat både fall där fd ägare fått rätt och fel när dom tex skrivit i omplaceringskontrakt att hunden skall tillbaks till "säljaren /överlåtaren" om den skull behöva omplaceras igen.

Men eftersom jag inte hade tänkt just på pengar, det är inte det viktigaste, så kankse man kan skriva ett köpekontrakt där köpesumman är att gå HUND3….lol

I mina öron låter det sunt och ansvarstagande, de borde inte vara några problem att tex säga att vi skriver över äganderättspapper och dylikt när kursen har fullföljts. Plus att man vill se så att sin älskade kamrat har det bra. ;)) Låter det vettigt?

/IDA

smurfan-13
2009-09-23 18:48
#43

Tycker det låter vettigt :)

Hittehund.nu jobbar ju så att den nya ägaren betalar något som helt gagnar hunden, tex en kurs.

Vattnadal
2009-09-23 19:23
#44

Skriv isåfall något eget, där ni båda skriver under, gärna med ett vittne. Formulera att de får ha honom på prov till ett visst datum.

Om ni båda är nöjda då, så skriver ni över honom på dem, annars är han fortfarande er hund. Köpesumman är att de går HUND3, som startar snart i 08:land. (HUND 3 Delkurs 1: 17-18/10 Delkurs 2: 14-15/11 Delkurs 3: 16-17/1-2010 Plats: Stockholm, Tullinge F18, Rikstens hundsportcenter Pris: 1200:-/delkurs).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-09-26 14:09
#45

Blev inget med den som var intresserad här i Kungsbacka. Skulle eventuellt åka dit idag och hälsa på. Suck…

Så Nadde och jag söker fortfarande efter det bästa hemmet i sverige…lycka till! Att ingen skall vara intresserad av en arbetsvillig canaanhund? Kanske folk söker familje/sällskapshund i första hand och det är inte canaanhunden alltid, enligt mig.

Ha en trevlig helg allihop!

mvh,

IDA

TIMMY
2009-09-26 16:22
#46

jo absolut, kunde han ta en fredag ledig så kunde vi komma upp och hälsa på, samt göra lite nytta;))

Skall kolla med honom, han håller på att renovera sin gamla bostadsrätt som vi fortfarande går och dras med varje månad…suck, så snickra kan han allt.

Nadir får väl stå ensam tills han är kompis med er flock! finns flera hanhundar som han verkligen respekterar (läs äldre) oxå…så hoppet är inte ute. Tror knappast han skulle ge sig på NÅT, lös i en okänd skog med okända hundar och människor.

TIMMY
2009-09-29 21:33
#47

putt putt…

Alex
2009-09-30 13:43
#48

Vad har du för krav på hem och boende? Jag skulle eventuellt kunna vara akuthem om inte annat (om min pojkvän går med på det). Dock bor vi ju i lägenhet. Men vi har båda erfarenhet av en rejält osäker hund, min förra hund var nämligen väldigt speciell. En kelpie som jag jobbade extremt hårt med för att få att fungera att ha kvar över huvud taget.

Så jag är van vid att läsa hundars kroppsspråk (och med hundar som läser mig väldigt bra…) samt lite samma problem du har med Nadir, fast betydligt värre. Flört Utfall mot alla hundar (då min hund blev totalt okontaktbar vid hundmöten), även utfall mot människor som yngre, men det lyckades jag träna bort. "Panikångest" vid fasthållning och situationer där han kände sig trängd, bara att torka tassarna var något extremt jobbigt för honom och sånt vi kämpade med… Plus att han var nåt fruktansvärt osäker på nya, okända människor, speciellt de med dåligt kroppsspråk.

PM:a mig om du vill veta mer exakt, jag har ju då tyvärr inte erfarenhet av Canaan, men har funderat länge på canaan som nästa hund, och som tidigare kelpieägare är jag van vid arbetande hundar i alla fall. Flört

Men som sagt, skulle det vara intressant (och min pojkvän går med på det) så finns vi i Bengtsfors om du skulle behöva bli av med honom innan du hittar ett nytt permanent hem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Vattnadal
2009-09-30 14:28
#49

Låter som att Alex är ett bra alternativ. Här är nämligen maken fortfarande väldigt vrång!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
2009-09-30 14:40
#50

#49 Dock vet jag ju inte än vad min andra hälft säger… Tungan ute

Men är det intressant ska jag prata med honom. Han är ju som sagt hundvan och vi vill båda ha hund, anledningen till att vi väntar med att skaffa en nu är väl främst för att jag inte vet om jag är beredd att låsa upp mig såpass mycket i 10-15 år framåt än. Pojken vill inte i alla fall, och han jobbar ju heltid och har annat, men jag har tiden, definitivt. Är arbetslös, och ska starta eget om allt går som planerat, där jag kommer jobba hemifrån. Och har saknat hund nåt fruktansvärt det senaste vill jag lova. Så en period framåt ska inte vara några som helst problem i alla fall, så länge han tycker det är okej. Och du såklart, Ida. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattnadal
2009-09-30 14:42
#51

Caanan är ju underbara hundar, och sen är han nog flera kilo mindre komplicerad än dina förra kille. Övertala pojkvännen du, sen är det ju bara jourhem, till ni båda vill behålla honom!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
2009-09-30 14:45
#52

#51 Ja, det ska till mycket om kompliceringsnivån ska upp till förra vovvens. Tungan ute Bara det att det går att gå förbi andra hundar utan att han bryr sig låter ju som rena drömmen för mig… Flört

Och ska jag vara ärlig tror jag att det kan vara där det största problemet kommer - att han vet att det kommer vara otroligt svårt att lämna bort honom sen, så vi vill behålla honom…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattnadal
2009-09-30 14:47
#53

Men är det ett problem att behålla honom då?

Börja med en caanan, känns det rätt kan du ju alltid skaffa en valp sen. Två hundar är inte så stor skillnad mot en, egentligen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
2009-09-30 14:52
#54

Nej nej, problem är det inte, jag är fullt anpassningsbar. Flört Utan det är just att Elias gärna vill vänta ett tag med hund, och han kommer antagligen ha väldigt svårt för att släppa iväg en hund om vi har en ett tag… Så det är väl just för att han vet det som han skulle kunna säga nej till att vara jourhem. För min del skaffar jag mycket gärna hund nu, och det vet han. Tungan ute

Men just därför tyckte jag det var en bra idé också, just för att se hur det är och om det funkar (med en normal hund som jag antar att man kan lämna några sekunder i lägenheten dessutom, samt lite lättare att ta med sig…) så vet vi ju sen om det är lämpligt att skaffa hund eller inte. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
2009-09-30 15:01
#55

Kan ju förresten lägga till att jag tyvärr inte har möjlighet att ta honom förrän om en månad ifall det skulle vara intressant och fungera. Åker till Singapore i nästan två veckor i slutet av oktober, kommer hem på morgonen den 3:e november. Så det beror ju även på hur snabbt du behöver ha iväg honom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
SaraC
2009-10-01 14:13
#56

Tycker det låter som ett jättebra alternativ om inte något nytt permanent hem dyker upp innan. Hos Alex tror jag han skulle få det toppen, i väntan på att hennes karl kommer på att han faktiskt vill ha hund nu Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TIMMY
2009-10-02 12:06
#57

Vi behöver tyvärr ha bort honom nu med detsamma. Han skall troligen avlivas om inte antingen uppfödaren kan ta honom, eller ägaren till en av hans kullsyskon kan ta honom.

Det kanske låter hårt, ja vet, men han har just attackerat våran granne ute på landet hos mamma. Ca ett år sen hade denna nära granne en tax (som är avlivad) som Nadde attackerade och verkligen hatade. Sen dess har han visat aggressioner mot grannen trots att vi har åtaliga gånger försökt på alla sätt och vis att grannen skall vara något positivt. Varit ute på promenad, suttit och pratat, ätit, kramats, tränat mm mm. Inget har hjälpt och Nadde har gjort utfall från ingenstans.

Igår hälsade vi på, för jag hade inte hälsat på henne på ett tag och Nadde verkade inte bry sig nämnvärt alls. Idag när vi var ute på promenad kom grannen ut ur sitt hus för att lämna tidningen, när vi var på väg förbi. Vi stannade till och hälsade så glatt och alla tre hundarna verkade glada. Helt plötsligt drar Nadde fram i koppel utan att först visa något aggressivt alls sen helt plötsligt bitar han sig fast i hennes arm och biter på två ställen genom hennes tjocka tröja så det börjar blöda.

Jag blev så chockad, tänk vad som hade hänt om han slitit sig eller inte jag varit där? Jag KAN INTE ha det så här längre eftersom jag ofta är hos min mor. Det går inte, jag tänker inte utsätta min mor, mig själv, bebisen i magen eller grannen för det här. Min gravidmage verkar och är fortfarande helt stenhård…

Hellre får han somna in än komma någon vart där jag inte vet hur han kommer få det.

Fö har jag en nära relation med grannen, har alltid haft, och alltid accepterat henne. Ändå reagerar hunden så. Han har flera gånger morrat och gjort "utfall" mot henne /trots att hon inte haft hund på ca ett år) men utan att gå till fysiskt attack.

Det har varit så svårt de senaste dagarna att se honom ute i naturen, springa över fälten och lätt-spåra med mig i skogen.Han är ju hur duktig som helst. Men något fel har det blivit just med grannen antar jag…

Alex
2009-10-02 13:32
#58

Men fy vad tråkigt! Förstår att det känns jobbigt för dig. Stora kramar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

smurfan-13
2009-10-02 14:02
#59

#58 får jag kopiera texten och lägga i tråden på det andra forumet där han ligger för att se en sista gång om någon är intresserad?

Vattnadal
2009-10-02 22:13
#60

Oj oj oj vad jag önskar att det skulle lösa sig till det bästa här!

Även om Alex skulle kunna ta honom, och han skulle kunna bo här till dess, (för då flyttar han innan det blir valpar och vi måste ha alla hundgårdar igen) så är det ju hiskeligt långt att skicka upp honom för att sen åka ner igen.

Stora tröstkramar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
2009-10-03 14:55
#61

Jaa… Det är ju himla synd att jag inte kan ta honom tidigare… Hur långt upp bor du, Vattnadal?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2009-10-03 15:21
#62

Nej, usch och fy vilken jobbig sits ni hamnat i Rynkar på näsan Jag håller tummarna för fullt att det ska lösa sig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2009-10-03 20:24
#63

Jag bor drygt 20 mil norr om Sthlm, i allra södraste spetsen av Hälsingland.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Alex
2009-10-03 20:28
#64

Ja okej, då är det ju en bit. Sen är det ju lite frågan för vad Nadir säger om att flytta runt såpass mycket på så kort tid som det blir.

Vore intressant att höra nåt från TS om hur det blir…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TIMMY
2009-10-04 14:51
#65

Sorry att ni inte fått reda på något än…det har varit tufft. Alex: TACK för att du vill ställa upp som akuthem, tror inte detta hade gått annars. Vi kan givitvis vänta en månad om du säkert kan ta honom då, för efter början av November kommer jag inte kunna ta tillbaks honom e jag rädd. Allt för att inte Nadir skall behöva avlivas. Men att flytta två gånger under så kort tid kanske är att ta i. Uppfödaren skulle höra med några fler kontakter i USA oxå…

kram,

IDA

TIMMY
2009-10-14 13:16
#66

även ägaren till hans kullsyster kunde kanske vara akuthem…men det funkade inte heller…

så vi letar på…har typ tömt alla möjligheter förutom hundstallen…och uppfödaren har kollat med kontakter/uppfödare runt halva jordklotet…

putt putt…

Alex
2009-10-14 13:17
#67

Hoppas verkligen att det löser sig!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattnadal
2009-10-14 13:20
#68

En tjej som jag pluggat med är lite sugen, hon skulle prata lite med David. Hon har nämligen ett litet "monster" redan, helt underbart bedårande söt, lilla Katten, men ingen lätt hund att ha. Vet att hon leter en hane som andrahund, och hon har ju minst sagt erfarenhet av besvärliga hundar. Dessutom har hon gått HUND3, hundkursledare och är snart klar på problemhundsutredare.

Ska ringa henne idag och kolla!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-10-14 15:24
#69

Jag gråter…vet inte vad jag ska säga. Du är en ängel! Otroligt tacksam för all hjälp ni ger mig, jag inser att detta är en besvärlig situation.

Du kan berätta att om hon, vilket hon tydligen är, är redo att ha en canaanlivsstil så är Nadde underbar…som canaan, lol! Snällare och tålmodigare hund får man nog leta efter…

Om hon är intresserad av kastrering kan jag ordna detta, då jag tror att det skulle vara bra för Nadde. Han är lite stressig av just löptikar, revirmärkning osv…men, det kan ju oxå vara att det visar sig extra mycket just nu.

Jag och många med mig har letat hem i mer än ett halvår, trodde inte det skulle vara så här svårt. Men samtidigt kanske det är att föredra, att folk tänker extra noga, innan dom ger sig in på en sådan här hund!

Tack igen!

IDA

Annons:
SaraC
2009-10-14 15:34
#70

Håller tummarna här hemma, nog ska det väl gå att hitta ett passande hem åt Nadde!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-10-15 22:14
#71

Hon är sugen, men har precis flyttat till ny lägenhet och börjar första dagen på nytt jobb imorrn. Dock funderar hon allvarligt. Tanken är väl att hon vill, men kanske inte borde.

Hur som helst så har hon pratat med David om honom, och vet vad hon har att vänta sig, och tyckte nog inte heller att det skulle vara någon större fara. Kruxet är ju att få honom att fungera med hennes tik, och att innan det hinna landa i ny livssituation. Kanske passar det inte ens med en till hund just nu…

Fast hon är sugen, lika illa som jag är, och utan karl som bromsar, bara sitt egna samvete och förstånd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-10-15 23:04
#72

Underbart att höra! tack, jag har kollat efter uppdateringar här hela dagen! lol

Kruxet är väl att jag inte har några andra ens på förslag just nu. Maria S. har kollat flera i USA men har inte fått napp.

Jag kan behålla honom så länge det bara går med tanke på graviditeten, speciellt om jag vet att tex din väninna skulle kunna ta honom. Även om det bara skulle bli akuthem eller så…hoppas hoppas hoppas

Tror inte det är svårt att få honom att fungera med tiken, vad är det för ras?

Fick det geniala tipset av en godvän att spåra på en åker…-_-…efter att jag sagt att jag hade svårt att hänga på över stock och sten! Det gick bra, lite svårt att hålla honom i selen dock, han vältrar sig fram som ett ånglok och har en tendens att slarva om jag inte håller i…lol

Så, dagarna då jag mår bättre kan jag jobba lite mer med honom…annars blir det mest lite lydnad, som jag får hålla kort, så han inte tröttnar och tycker det är ännu mer tråkigt att bo med mamma…

Vattnadal
2009-10-16 00:57
#73

Hennes hund är en adoptivhund, liten söt herdehundmix. Hon är speciell, fungerar fint med min Ego, men inte alls med Vidar… Tar tid på sig att fungera med folk.

Kör du blodspår eller personspår? Om jag var du skulle jag köra blodspår och försöka göra dem svåra, men i lättgådd terräng. Kör på virrvarr, korsande spår och annat som gör det svårt och får ner tempot. Sen lägger du med älgskank och låter honom äta den, så är han nöjd ett bra tag framöver!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-10-16 13:08
#74

Personspår än så länge. Jag var på blodspårskurs hos Maria och David, men han hade inte fyllt året och var nog lite omogen. Han tog inte ens kanin…hehe Canaan ska ju ha koll på allt och alla, eftersom det allt var nytt för honom så va de kört att få honom motiverad till något annat.

Han älskar ju folk så personspår verkar funka kanon. MEN, jag vill köra blodspår, vågar inte chansa att de blir nederlag bara. Kanske jag kan göra det hos morsan, om inte Nadde tar det kankse hennes terriermix kan. Han spårar ju gärna upp grävling och räv, dock själv…men har ingen aning om vad personspår är för något…;)) Har provat…

Måste hitta blod dock…

HannaM
2009-10-16 19:01
#75

#74 Nötblod finns på typ coop. I frysen med märgben brukar man kunna hitta.

Vattnadal
2009-10-16 20:53
#76

#75 Japp, annars beställer man i charken, alla butiker kan ta hem fryst nötblod. Klövar tigger man av jägare nu. Nästan ingen av dem sparar klövarna!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
TIMMY
2009-10-25 11:56
#77

putt…

TIMMY
2009-11-02 12:08
#78

Hej igen!

Vattnadal - har du hört något från den kvinna som var intresserad av Nadir? Hon som nyligen hade flyttat?

Ha en bra dag allihop!

Kram,

IDA

Vattnadal
2009-11-02 12:37
#79

Nej, jag har inte pratat med henne sen jag skrev om det här. Som hon sa, hon är sugen, men det är lite för rörigt just nu. Fast jag tror inte hon släppte det helt. Du kan ju alltid kolla med David om han hört något mer. De hade ju pratat om saken, och han tyckte att det borde kunna gå bra för dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-11-03 11:43
#80

sist jag pratade med David och Maria så sa dom bara att hon hade kontaktat dom, att dom trodde att hon skulle vara ett perfekt hem, men att hon hade det rätt stökigt just då…men de va ett tag sen nu. Hon får mer än gärna kontakta mig för att prata. Nadir skall antagligen placeras hos några vänner som ställer upp som akuthem, utanför Örebro. Men han har inte hittat ett permanent hem ännu.

Vattnadal
2009-11-03 14:26
#81

PMa de kontaktuppgifter du har, så kan jag maila henne åt dig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TIMMY
2009-11-03 14:54
#82

tack så mycket vattnadal!

SaraC
2010-01-14 22:55
#83

Undrar hur det gått med Nadir? Någon som vet? Han finns inte längre kvar som omplacering hos Chanco såg jag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Vattnadal
2010-01-14 23:13
#84

Det sista jag hörde från TIMMY var:

Nadir är för tillfället i ett akuthem utanför örebro. Det är ett par vänner till mig som har tagit sig an honom, och han verkar anpassa sig ovanligt fort och bra. nästan som om han visste vad som skulle ske och vad som förväntades…om nu en hund kan veta det. tror nästan det är så.

Eftersom det är ett akuthem så vill jag fortfarande ha intresserade av nadir, jag vet ju inte om det kommer att fungera i det nya hemmet, men givitvis kommer dom att behålla honom om alla trivs…men en sådan sak kan ju ta lite tid.

Det var i slutet av november, så det kanske gick bra, så han stannade där.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2010-01-14 23:18
#85

Oh, hoppas det!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

n00bArtWork
2019-05-05 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

"Hundra år" gammal tråd men jag är ena parten av akuthemmet utanför Örebro. Fast nu bor vi i Sthlms området; Jag och Nadir dvs. Vi har kilat stadigt i 10 år snart - till döden skiljer oss åt och peppar peppar så dröjer det flera år till. Jag har aldrig haft en sådan stark relation med en hund någonsin så oerhört tacksam att Ida lät honom få rota sig hos oss.

SaraC
2019-06-26 14:07
#87

Men vad roligt att höra! Trodde man inte. Kul med en solskenshistoria

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2019-12-05 20:19
#88

Vad underbart kul att läsa så här långt efter! <3

Upp till toppen
Annons: