Annons:
Etikettblodspår
Läst 4464 ggr
Tokryck
2009-10-15 12:30

Viltspår

Har ni provat detta med era hundar? Jag har upptäckt att Kiwi, som är lapsk vallhund är oerhört duktig på detta. efter bara två gånger ökade jag längden på spåret från knappt 100 meter till 600 meter och längre. Efter anlagsprovet, som hon klarade galant (efter fyra spårtillfällen, plus två som las med långt mellanrum i våras) så ökade jag också liggtiden från några timmar till 14-15 timmar - inga problem. Viltspår klarar de flesta hundar tror jag men jag tycker ändå att Kiwi har utvecklats klart fortare än vad jag räknade med. Hon klarade spår över vattendrag, över och längs stigar på anlagsprovet fast hon aldrig provat på det förut. I helgen la en spårläggare två olika spår plus mitt som korsade de två spåren. Det sistnämda, alltså Kiwis spår lades tre timmar efter de andra spåren och en timma efter att de gått spåren med sina hundar. Dessutom hade jag och flera andra gått där men ändå så klarade Kiwi det efter en timmas liggtid utan tvekan. Jag är imponerad av min urhund!

Du behöver: Klöv eller märgben (för dig som inte känner jägare), blod och snitslar. Ut i skogen med dig :D

Annons:
SaraC
2009-10-15 14:56
#1

Jag har faktiskt inte testat Skäms Trots att jag tycker att det verkar superkul. Det har inte blivit av.

Det låter som att Kiwi är en naturbegåvning Glad Kul att det går så bra för er!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
2009-10-15 15:21
#2

Vi kör med blodspår, dvs lite annorlunda tänk från viltspåret. Det gäller att jobba för att få hundarna att tänka mer "jakt" och mindre "personspår". Det är lätt med jakthundar ochn ursprungligare raser, svårare med vallhundar och mer sällskapstypade raser.

Jag började med viltspår med min förra golden, och pysslade med det 10 år innan jag gick min utbildning till instruktör för blodspår som berikning.
Tidigare  körde vi med samma klöv massor av gånger och droppade blod med flaska.
Nu använder vi spårläggarstav, alltid en ny klöv som ska vara så ohanterad som möjligt av händer för att inte smitta med människolukt.

Tänket med beriknijngen är att fundera ut vilken typ av jakt just den individen behöver berikas för, och hur den upplever spåret, kan tänkas vilja ha spårslutet od, för att få mest berikning av det.
Man kan använda detta som antijakt, då hundarna upplever det som riktig jakt, och således kan få jaktbehovet mättat. Givetvis fungerar detta tänk även toppen när man ska träna hundar till praktiskt eftersök. Vill man gå prov och tävla får man växla lite, så att hunden ibland får 90-gradiga vinklar, bloduppehåll och droppflaska.

Det är riktigt skoj att försöka klura ut hur man kan göra spåret ännu mer spännande, svårt och kanske lite läskigt, för de olika hundarna. Jag kan enbart hålla med trådskaparen. Det är något fantastiskt skoj att pyssla med tillsammans med sin hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2009-10-15 15:23
#3

Måste bara tillägga att jag just nu jobbar hårt på att fylla alla frysar jag kan med älgklövar! Får jag tar på älgblod blir jag överlycklig!

Det har gått så långt att jag stannar bilen och tar rätt på trafikdödat småvilt oxå. En kråka, ekorre eller kanin är ju perfekt att använda att lägga ett blodspår med!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2009-10-15 15:26
#4

Fel ras kanske, men lilla Vittra, 6 mån gammal golden, som är för ung för att börja med blodspår än, började spontanspåra häromdagen.

Jag hade med en rejäl tung säck full med älkskånkar hem. Den var för tung för att bära, så den släpades från bilen över gårdsplanen och in i garaget till frysarna. Vittra tog spontant upp spåret en stund senare, och följde det till säcken inne. Fast det var läskigt, tyckte hon. Hon fick i alla fall massor av beröm, och en matte som får sitta hårt på händerna för att inte börja lägga spår åt henne förrän i vår…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Xondah
2009-10-15 17:14
#5

Jag kör viltspår med Blade min jrt. Han är jätteduktig och älskar de, vi har hållt på några år nu. Jag kör oftast med älg och rådjursklövar efterssom jag känner många jägare brukar jag få klövar. :)

I skogen på vanliga promenader tar han gärna upp egna spår, och brukar spåra upp döda djur. Inte så trevlig syn alltid. :p

En kompis håller på och puschar mig att göra ett viltspårsprov med honom så vi får väl se om jag lyckas övertala mig själv. Är lite små nervig för prov och tävlingar tyvärr… :)

Ska introducera min lapska vallhunds valp för spår när jag tycker han är mogen för de. =)

#4 Är 6 månader verkligen för tidigt? Många börjar så tidigt som 12 veckor:O. Eller beror de mer på individen?

Vattnadal
2009-10-15 17:45
#6

På min utbildning fick jag lära mig att det bästa är att vänta till de är så pass gamla att de skulle få börja följa med på jakten om de levt naturligt.

Just den kursen var det men en leonbergter på 8-9 månader, tror jag. Hon hade gått blodspår tidigare, men fick nu nån noja och bara vägrade. Hon blev jätterädd och hur vi än gjorde så gick det helt enkelt inte. Där syntes det tydligt att de börjat för tidigt.

Jag tror säkert att man kan börja tidigare, men frågan är ju om det är nödvändigt. Det kliar i fingrarna att börja med Vittra redan nu, då hon spontant tog upp ett spår. Fast jag vet att hon tycker att det är lite läskigt med blodet. Jakt ÄR ju farligt, om det är på riktigt. Lägger man blodspår som berikning går det ju ut på att göra det så riktigt som möjligt.

När man lägger viltspår med begagnad klöv, droppflaska och en ras som inte är en jaktras, går oftast hunden mer personspår kryddat med blod. Då kan man säkert börja tidigare.

Jag tänker dock inte chansa, utan ska börja när Vittra själv är mogen. Hon kommer att visa det genom att en dag börja spåra och visa jaktintresse i skogen, samt att inte vara ängslig och nervös över det.
Möjligen att jag tar med henne tidigare att gå bakom Vidar när han spårar. Då får han kunkurrens i spåret, och hon får följa med och titta på och lära sig hur det går till.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Xondah
2009-10-15 18:02
#7

#6

Frågar lite för att man läser och hör så olika. Blade började jag med när han var 1 år och vissa menar att de är försent. Men de märks inte på honom iallafall. :o

Vattnadal
2009-10-15 18:07
#8

Jag tror att det beror på om folk man pratar med pysslar med viltspår för att tävla, eller blodspår som berikning.
Båda varienterna går att använda på jakthundar som ska tränas till eftersök.

Sen tror jag att det är lite så med alla jakthundar, att vissa tycker att du ska ut och börja jaga tidigt. Andra tycker att du ska vänja hunden vid skog och mark, träna lydnad och stadga, och jaga in först när den är året.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Xondah
2009-10-15 18:16
#9

#9

Kan nog vara vettigt och vänta då. :)

Tokryck
2009-10-15 22:37
#10

Jag kanske får börja säga att jag tränar blodspår för att kunna tävla i stället för att säga viltspår? Visst tränar jag också med räta vinklar och bloduppehåll, men jag försöker även göra det så likt som möjligt en verklig situation också. Det är viktigt med bloduppehåll, eller för den delen helt "blodlösa" spår (på vissa ställen använder man vatten som älghår har legat och dragit i i stället för blod) för vissa djur blöder inte då de blir skadade och djuren kan även gå rakt åt något håll i en vinkel. Jag ser inget fel i att kalla det för viltspår, även om det låter på dig som om blodspår är så mycket bättre och att det är jättestor skillnad mellan de två. Jag för min del ser inte så stor skillnad så det behövs olika namn. Men så är jag nybörjare också, den dagen jag får prova på det du kallar blodspår kanske jag ändrar mig.

Mina klövar fryses igen, jag kan inte tänka mig att klöven har min doft kvar efter flera veckor (jag varierar klöv, ibland rådjur och ibland älg) i frysen. Detta var en liten parantes. Du måste berätta hur det blir skillnad med en spårläggarstav. Jag hoppas föresten att Kiwi inte går efter mina spår, det verkar inte så men jag ska testa det en dag tänkte jag.

Angående jakt så har jag fått lärt mig att viltspår (inte kan det vara så stor skillnad så de inte menade blodspår i detta?) inte uppfattas som jakt av hunden, detta av jägare och domare. Det kan ju uppfattas olika men är värt att säga. Jag hoppas dock att Kiwi ändå uppfattar det som jakt och som du säger får behovet mättat ;) .

Vattnadal
2009-10-16 00:54
#11

Jag gick kurser hos goldenklubben och pysslade med viltspår i 10 år. När jag sen i våras gick hegkursen och lärde om, så blev jag lite xalterad. Att se skillnaden då Vidar inte bara gick spår, utan tyckte att han jagade, var så häftig. Det är därför jag tjatar!Tungan ute Jag vill att alla ska prova, och göra om och göra rätt. Önskade att jag kunde få fler att lära sig, för när det blir berikning för hunden, och inte bara en aktivitet, ger det så otroligt mycket mer!

Min golden älskade dock det vi pysslade med hela hennes livstid. Vidar lärde sig att älska det. De där 90 graders vinklarna slutade jag med själv, då jag tänkte att ett skadat djur knappelunda svänger så. Förstår faktisskt inte riktigt vaför spåren läggs så… Inte för att det är sämre, men inte naturligt.

Ju ursprungligare en ras är, desto lättare har den att tolka ett spår med klöv och blod som jakt.Hundar kan ju gå ett spår baserat på flera motivationer. Det kan tex vara av ren lydnad, socialt (då går den personspår), för att säkra (det kan ju vara ett farligt skadat djur där, som man måste hållam koll på), det kan vara rent födosök, då den lärt sig att det finns en skank i änden, eller så kan det vara jakt, vilket är mitt mål.

Anledningen att man ska vräka på blod och ha mycket av det, är för att det blir mer spänning för hunden då, typ som att vräka på specialeffekter på film. Man kan annars mycket väl bara släpa skanken utan blod, hunden spårar lika bra ändå. Späder man blodet med vatten blir det lättare att känna lukten av det (som när man har några droppar vatten i dyr whiskey).

För att mimnska personspårlusten ska vi avge så lite lukt som möjligt. Vi ska inte ta i klöven samt gärna ha kläder som stänger inne så mycket av våra lukter som möjligt. Klöven ska vara ny för varje gång (mina hundar fick de gamla som tuggben nyligen, anväde 3 rådjusklövar oräkneligt antal gånger tidigare). Det blir kvar av vår lukt, samt saliv från hunden och andra lukter. Hunden vet mycket väl att det är samma klöv, som den brukar få hämta åt matte i skogen, tyvärr. Visst är det fortfarande en toppenaktivitet att pyssla med, då de får använda nosen, men det blir mindre jakt.

Skillnaden mellan droppflaska och spårläggarstav är rätt stor. Blodet du droppar landar bara på vegetationen. När ett sårat djur går blir det krossad markvegetation oxå. Visst krossar vi med våra skor, men det är ju bredvis spåret. Har du klöven släpande efter staven så får du människospåret en bit bredvid spåret med skank, blod och krossad vegetation.

För mig är det här så intressant och kul. Jag älskar verkligen att se hundarna få jaga.

Ni är alla varmt välkomna hit för att prova på blodspår som berikning. Jag kan sätta ihop en helgkurs istället för att dra ut det över lång tid, om intresse finns. Jag kan utlova särskild "spetsar och urhundar" rabatt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Xondah
2009-10-16 01:35
#12

Jag varierar mellan blod och att bara dra klöven. Blade spårar lika bra vilket som.

Men han är mycket snabbare när de är blod i spåret, och drar mer.

Jag brukar dränka ner klöven i blod och dra, är de inge bra? Eller är de bättre med spårläggarstav?

Kul med lite tips!

Vattnadal
2009-10-16 01:44
#13

Om han är snabbare och drar mer gillar han nog mer blod! Skrattande Testa att göra en stav, det är enkelt. Jag tog bara en bambupinne, kapade den i behändig längd, skar till lagom stor bit av en tvättsvamp, gjorde ett hål för staven, och virade sen fast den med eltejp. I övre änden satte jag ett snöre med ögla för att lätt kunna trä fast klöven utan att hantera den (eftersom den ligger i en påse när jag tar fram den, kan jag bara trä öglan runt och dra åt, innan jag tar ut den helt ur påsen).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Xondah
2009-10-16 01:50
#14

#13 De låter inte allt för svårt. Ska defentivt testa göra en.

Tack för att du delar med dig!:)

Tokryck
2009-10-16 09:28
#15

"Gjorde ett hål för staven, och virade sen fast den med eltejp".

Detta förstod jag inte, gör du ett hål i svampen? Blodet antar jag ska hällas i bamburöret eller? Det är i och för sig tidigt men nu känner jag mig helknas för jag kan verkligen inte se det framför mig. Varför göra ett hål i svampen, man kan ju bara fästa den med eltejp…eller? Vika den om menar jag.

Du kanske har bild?

Vattnadal
2009-10-16 11:23
#16

Jag har kört med hink med blodet i att doppa stsven i. Tror inte att bambu duger att hålla blodet som rör. Då ska man ha typ de orangea vägstolparna, och de är ju olagliga att ta…

Jag skar ett litet snitt i svampen för att få ner staven en liten biot så att det satt stadigare. Gjoprde dock för djupa snitt i de första så att stavem ganska snart gick genom botten.

Kanske borde jag som "nyfrälst" skriva en ny artikel om detta. Min gamla (se hemsidan) är ju inaktuell, och tar upp klassiskt viltspår med droppflaska…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tokryck
2009-10-16 12:37
#17

Nej, någon hink tar jag inte med mig så då struntar jag i det. Vår skog lämpar sig inte för hink om jag inte vill hälla allt på tre punkter.

Fortsätter nog som jag gör.

SaraC
2009-10-16 14:20
#18

Jag tycker det vore toppen med både en artikel om blodspår och en om viltspår! Alltid intressant att lära sig något nytt och just blod- och viltspår tror jag inte att jag är den enda som har lite svårt att hålla isär.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

xcess
2009-10-16 17:24
#19

Jag skulle gärna se en artikel om blodspår med bilder osv

Vi har kört "klassiskt viltspår" till våra hudar och jag skulle gärna lära mig mera om blodspår. Tyvärr har jag lite långt att åka för att gå helgkurs hos dig Vattnadal men det skulle varit kul!

Upp till toppen
Annons: