Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3516 ggr
Jonna75
10/31/09, 2:07 AM

Ang Furminatorn

Är det någon som testat denna nya makapär?

Jag gjorde det igår när vi var i en djurbutik, blev väldigt skeptisk bara då hon hog fram den. Hon försökte nämligen pracka på min valpköpare den då han har så mkt underull.
Jag gick in och hämta en av mina hundar då dom är i värsta fällning nu.

Jag drog några gånger med den och fick loss en massa täckhår!!? Jag frågade om det verkligen var rätt. Jo då sa hon i kassan, "då satt dom håren lösa och skulle ändå av". Hmm jag är väldigt skeptisk, tror inte alls på den där efter jag testade den.

Samojeden eller dom flesta hundar som har tjock underupp brukar oftast släppa ullen först innan täckhåren byts, förutom efter en valpkull då dom tappar allt nästan på en gång Glad.

Någon annan som har en annan åsikt?

Annons:
Taci
10/31/09, 12:45 PM
#1

Jag vet inte, som jag har förstått det så tar den bort lös underull, o inte täckhåren? Men jag kan ju ha fel såklart, måste erkänna att jag inte har stenkoll, även om jag själv har en!

Har en Eurasier, som den drar bort den lösa underullen på, som man annars får sitta läääääänge o borsta o borsta för o få bort. Så det är jättesmidigt i fällningen faktiskt! Men vad jag hört så ska man inte använda den då hunden inte fäller, då den drar bort päls som hunden faktiskt är tänkt att ha kvar. Men jag vet inte om det stämmer? Kanske någon annan kan lite mer?

Mitt svar var väldigt luddigt känner jag nu..;)

SaraC
11/1/09, 5:01 PM
#2

Jag har den och gillar den. På Eros tar den definitivt främst underull. Där pälsen är som tjockast kan man behöva dela upp pälsen med fingrarna och se till att man kommer in till underullen och inte sitter och drar på täckhåren.

Jag borstar inte Eros särskilt ofta, runt två gånger i månaden. Han får inte mycket tovor, utan borstningen är främst för att få bort "dött" och fräscha upp pälsen. Använder nästan alltid Furminatorn, och en kam till svans och tovor. Kan tänka mig att det är mindre bra att använda den för mycket om man borstar oftare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jonna75
11/5/09, 11:42 PM
#3

#1 hihi Nej då itne tyckte jag det var luddigt det du skrev, förstod vad du menade Skrattande

#2 Jo jag kan nog tänka mig att den fungerar bättre om man drar undan täckhåren som du säger, men enligt butiken skulle man itne göra det. Man gör ju oftast så som dom rekomenderar, iaf när man itne vet något om det själv Skäms.

Båda ni har ju oxå hundar med ordentligt med täckhår så ni borde ju veta som använt den mer än mina få drag jag gjorde. Men hmm. fortfarande skeptisk ändå. Kanske får kolla efter någon som har en så man får testa ett lite längre tag, iaf på den ngre som jag itne stället på utställningar Skrattande

Tack för era svar i allafall

SaraC
11/6/09, 11:07 AM
#4

#3 Ibland har de faktiskt dålig koll på saker i djurbutikerna. Men jag vet inte om man "ska" dela upp pälsen och se till vad man borstar, det är bara så jag gör Glad Men det gör jag alltid, annars kommer man ju inte ända in på vissa ställen.

Så här står det att läsa om Furminatorn:

Furminator reducerar fällningen bättre än någon annan borste eller kam. Kan användas på alla typer av päls, korthåriga eller långhåriga hundar (och häst och katt!) Furminator tar enkelt bort lös och död underull - och det sparar mycket tid från extra dammsugning! Reducerar mängden hår på golvet med upp till 90%!

Stimulerar blodomlopp och hårväxt resultatet blir en sundare hud och en blankare päls. Den reducerar också mängden av allergener som orsakar allergiska reaktioner hos människor.

Furminator är utrustad med ett blad i rostfritt stål som varken klipper eller skär pälsen den drar försiktigt lös underull. Täckhåren blir oskadda och blanka!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TrueBloodLover
11/24/10, 8:56 PM
#5

hej

jag har en piratkopia och den är min räddning. min tik har den kortare av huskypälsen så det är skönt

men ett tips är att köpa dem på tradera för 100-150 kr istället för 500-600 kr, det enda som skiljer är att man får ta bort håret själv istället för att klicka av det

jag gör som så att jag sitter på mattan och borstar och drar av det där, då flyger de inte runt och sen är det bara att damsuga upp

(men antifällschampot är inget jag rekomenderar)

Missel
11/24/10, 11:12 PM
#6

Jag köpte min på Tradera och är den bästa borsten jag har haft. Jmfr med min ullkarda… Till och med syrran tyckte den var bra till hästen.

Annons:
chapp
11/25/10, 11:03 PM
#7

Jag har testat den på min hedehund, funkade knappt alls. Det tog liksom inte.

Upp till toppen
Annons: