Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2456 ggr
jonte1
1/27/10, 8:36 PM

Våra urtidshundar(urhundar),

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-i varmare miljö. Precis som jag frågade om hur era voffar mådde i kylan i början av Januari så kan jag lika gärna fråga hur dom mår i värmen som kan ankomma här i Sverige. Varmast vad jag vet här var 33.x(varmast i Europa 2008) och som kallast -39 hemma hos mig.

Bifogar en bild(mms)  från en kompis som satt på ett utecafe i Rom.. Vilka "ridbyxor" den stackarn hade och jag tror inte att han hade så mkt underull(långkalsonger) precis ;)

Våra hundar gillar naturkyla inomhus(kyla ifrån berget).

Annons:
Tokryck
1/28/10, 1:37 PM
#1

Om vi är ute och vandrar märks det inte på dem att det är varmt, de flåsar mer men går på. Är vi hemma ligger de gärna i skuggan eller gräver en grop och ligger i. Riktigt varma sommardagar gör vi inte många knop och då märker vi av att det är varmt för dem. Då blir det kvälls och tidiga morgonpromenader, vilket passar även mig som inte heller gillar stekande värme.

SaraC
1/29/10, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Han klarar värmen väldigt bra för att ha så mycket päls, vet inte om det beror på pälsen eller färgen Glad Vi kan vara ute och gå även varma dagar, men då väljer jag lummiga partier eller skog, där det även finns vatten att svalka sig i och dricka av, och då är det alltid lugna promenader. Men oftast blir det promenader och annan aktivering på morgonen eller kvällen och sedan är vi bara ute på gården under de varmast timmarna. Då gräver han helst ned sig i lite jord eller sand och myser i skuggan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Neko]
1/30/10, 1:01 AM
#3

Pälsen hjälper ju till att hålla värmen borta. Min afghan som både är svart och har rejält med päls klarade sommarhettan bra mycket bättre än min podenco gjorde.

Jonna75
1/30/10, 8:06 PM
#4

Själva kylan går bra när det gäller på kroppen, men däremot så får min hund ont i tassarna då det är väldigt kallt ute, så blir det när man har en polarhund som lägenhets hund som ej ligger ute mkt annars.

På sommaren så ligger hon gärna ute på plattorna när solen står just här över och är som varmast..arma hund. Några längre promenader blir det ej då det är varmt ute, men däremot ett dopp i sjön eller älven säger hon inte nej till.

När det gäller dom vita hundarna så är det ju så att värmen reflekterar ju bort från en hund med ljus färg, samt att underullen skyddar mkt från värmen så som den gör mot kylan.

Upp till toppen
Annons: