Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 4854 ggr
zandraw
2/19/10, 9:54 PM

ny alaskan husky ägare...

försöker ta reda på exakt vad en sk. alaskan husky är för blandning av hund raser.

Min hund är enligt uppfödaren ;  mest alaskan husky,( mor) "ren alaskan husky"  (far) 25% siberian husky, ca:73% alaskan husky, 2-3% finsk lapphund…

Vad är då en "ren"  alaskan husky eftersom rasen inte räknas som en riktig ras…??

tacksam för svar

Annons:
Alex
2/20/10, 8:21 PM
#1

"Ren" alaskan husky finns inte vad jag vet, då alla huskyblandraser kallas alaskan husky. Dock kanske vissa anser att det är alaskan malamute x siberian husky som är "ren" alaskan husky?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vattnadal
2/21/10, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jodå, ren alaskan husky finns. De som anser att en alaskan husky är en korsning mellan malamute och sibbe har fel. En alaskan husky är en ras, eller hundtyp, som avlats fram som ren draghund. De kan se ut hur som helst, nästan, men bör ha bra tassar, päls anpassad för det drag den är avlad till (alltså inte för mycket päls för sprinthundar, inte för lite för långdistansare), massor av dragskalle och en kropp utformad för det drag den är avlad till.
Från början blandades det nog hej vilt på bra draghundar, och varje kennel/musher fick fram den hundtyp som passade dem. Efter ven tid behövdes inte rasrena hundar blandas in, då det fanns tillräckligt många "huskys" i alaska att avla med. Så länge det avlas på alasklan husky, även om det korsas olika linjer, kan man således säga att det är en ren alaskan husky. De är nog rätt homogena som hundtyp, även om utseendet kan variera väldigt.

Vi har 2 alaskan huskys, och har haft en till. Vår första var en sk ren alaskan husky. Freja är en alaskan husky med lite fågelhund i för längre steg. Vidar brukar vi kalla alaskan husky-bastard, för han har lite schäfer och grönländare oxå, och enligt oss en blandis, inte en alaskan husky. Sen har vi Cora, som nästan är en oreg sibbe, men henes mamma är alaskan husky/siberian husky mix.

Kikar man runt nu för tiden, så finns det alaskans som mushers tävlar seriöst med i aslla distanser. Rasrena hundar är chanslösa, så gott som. Dock kallas de alaskan huskys som har mycket fågelhund i sig för husky/hound, vanligt med % ca hur mycket av vilklen sort det är.

Lägger till ett foto på Luomi, vår första alaskan husky, som smittade oss med polarhundssjukan!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2/21/10, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sen Freja då, från Norge, men lite hound i sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2/21/10, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bättre på Luomi, en äkta långdistansare, långa ben, hiskeligt snabb trav och alldeles lagom med päls.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zandraw
2/22/10, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för svaret Vattnadal och alex

lägger upp ett kort på Tyson så får vi se vad ni tycker ,om han passar in på beskrivningen av en  alaskan husky, han är bara 18 veckor så han har "lite" till att växa =)

Vilken underbart vacker hund Luomi Glad

Vattnadal
2/22/10, 2:47 PM
#6

Han är jättefin, helt klart husky. Iblöand är en alaskan lik en siberian så att det kan vara svårt att skilja dem åt, ibland skiljer det massor.

Han är lite lik m in sibbe Ubbe, oxå valp, men lite yngre. Ska se om jag kan ta nåt nytt foto av honom.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
RebellLicious
10/6/10, 9:31 PM
#7

har ej läst alla svar, men detta har jag fått lära mej:

alaska husky för 50 år sen: renrasiga alaska huskys avlades och såldes. de finns kvar men är mycket sällsynta (eller vad man säger)

Alaska husky idag: alaska husky korsad med en annan ras för att få fram en bättre slädhund. de som har pointer, wosch(?) eller greyhound i sig räknas inte till alaska huskys.

jag har sibbe, alaska och sibbe i min, så om jag tar valpar kan jag sälja dem som alaska huskys men lite pointer enligt det jag fått lära mej

Lurvas
9/17/12, 1:58 AM
#8

Putt

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Upp till toppen
Annons: