Annons:
Etikettuppfödning-valpning
Läst 3990 ggr
awkward
2010-03-09 12:18

Finsk lapphunds valp - tik?

Hej!

Söker efter en finsk lapphundstik i helst Södra Sverige, men kan även ta mig till max Sthlm området, inte norröver det.

Valpen ska vara leveransklar senast i Maj månad.

Då detta blir min allra första hund så är temperamentet NR 1 för min del!

Även gärna A eller B höfter på föräldrarna, då jag tänkt träna lydnad, agility oh freestyle med den efter godkänd HD-status.

Har du en tik för mig kanske?

Eller vet du någon som har kull just nu?

Mvh Emilia :)

Annons:
awkward
2010-03-10 13:40
SaraC
2010-03-10 18:06
#2

Har du kikat på rasklubbens hemsida?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

awkward
2010-03-10 18:58
#3

#2 Japp.. men kanske har nu någon på gång :)

Tokryck
2010-03-11 11:28
#4

Det finns många kullar med finsk lapphund mot förr. Det har sagt boom. Så var noga och säg inte att föräldrarna helst ska ha A eller B, de ska ha A eller B tycker jag! Vänta hellre lite om det inte finns någon nu (vilket jag innerligt hoppas).

Jag skulle kontakta valphänvisaren på SLK.

Lycka till!

awkward
2010-03-11 20:27
#5

Jag har tingat en tik nu från Black Blossom :D halvfoder med en annan tjej, dock jag som ska äga tiken :)

SaraC
2010-03-11 21:25
#6

Vad kul!

Men ska ni vara två fodervärdar eller hur menar du?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
awkward
2010-03-11 22:00
#7

Nej jag kommer vara halvfodervärd - vi betalar hälften av köpesumman var, jag äger hunden och betalar för allt emot att hon kommer få ta en kull på tiken inom 5 år och även ev teckna avelsförsäkring :)

SaraC
2010-03-11 23:33
#8

Aha! Är det en uppfödare eller en privatperson? Bara nyfiken eftersom jag aldrig hört talas om någon som köper en hund tillsammans med fodervärdsavtal Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

awkward
2010-03-11 23:41
#9

#8 Hm, nu hänger jag inte med? XD

Jag och en tjej (hon som ska ta tiken under ca 10 veckor för avel) kommer dela på summan för tiken.

Jag kommer äga och ta hand om tiken som blir helt och hållet min egna, så enda "delen" hon har i halvfodersavtalet är en kull inom 5 år på min tik. Alltså JAG har hunden på halvfoder från en uppfödare uppåt i landet, men hon kommer hämta den och vi betalar hälften var.

SaraC
2010-03-11 23:47
#10

#9 Vanligtvis är man ju fodervärd åt en uppfödare. Är man helfodervärd har man hunden (vanligtvis) tills uppfödaren tagit 2 kullar eller tills hunden fyllt 2 år, är man halvfodervärd har man hunden (vanligtvis) tills uppfödaren tagit 1 kull eller hunden fyllt 1 år.

Undrade om du delade hunden, alltså var halvfodervärd, åt/tillsammans med en uppfödare eller en privatperson Glad 

Hoppas jag lyckades förklara. Tror jag förstår dig som att du ska vara halvfodervärd till en uppfödare?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

awkward
2010-03-11 23:50
#11

#10 Hm, nu blev jag förvirrad.. Det är en privat person som jag ska vara halvfoder åt som jag förstått, då hon vill ha valpar från en tik som kommer från en bra uppfödare och därmed letat hel/halvfoder till denna tiken.

Och om jag förstått allt rätt och hört rätt så är det som jag skrev i inlägg 9 :S

SaraC
2010-03-12 00:00
#12

#11 Jag vet inte om det är vanligt eller inte, har dock aldrig hört talas om det förr. Om man inte själv har intresse av att föda upp en kull så känns det lite…annorlunda. Jag hade undrat varför hon inte tar tiken själv? Har man en hane själv som man vill betäcka med är det ju mer vanligt att man letar efter en tik som någon redan äger.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

awkward
2010-03-12 00:03
#13

#12 Hm inte? Hon vill para sin äldre hane en sista gång med en tik, men har inte själv plats eller tid för en valp just nu, så just därför hon sökte hel/halvfodervärd till en tik åt henne.

Annons:
SaraC
2010-03-12 00:07
#14

#13 Har aldrig hört talas om det tillvägagångssättet förut.

Har du en hane som passar att använda bra till avel så får du som hanhundsägare betalt för att låna ut din hane, därför tyckte jag det lät lite konstigt att betala för att få para sin hane…

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tokryck
2010-03-13 18:12
#15

Det finns de som köper en valp och sen lämnar ut den på foder, det har jag hört förut. Dock äger inte du hunden om det är halvfoder, då delar ni på den oavsett om hennes del bara är valpkullen.

Jag tycker dock det låter lite knasigt att köpa en tik för att para hanen. Det finns många tikar där ute, speciellt av finsk lapphund. Om hon ändå inte kan ha valpar så kunde hon ju sälja hanen (parningen alltså) till en uppfödare och ta en valp där.

Hoppas det är seriöst bara, jag säger inte att det inte är det men det låter lite konstigt.

Lycka till med valpen.

awkward
2010-03-13 19:09
#16

Det är seriös ja. Och nej, jag äger helt och hållet tiken då, bara att hon har "bibehållen avelsrätt" på tiken, därav att vi betalar hälften var.

awkward
2010-03-17 23:21
#17

I morse lämnade jag återbud ang valpen, då jag inte kände alls tillräckligt bra kontakt med andra privatpersonen, så kände mig väldigt ledsen och besviken.

Nu har jag mailat flera uppfödare inom en radie av 6 tim och inga har tikar kvar till salu till våren.

Efter prat med sambon så har vi kommit fram till att om vi nu inte finner någon finsk lapphundstik till våren, så kan vi vara öppna för ev andra raser inom spets - urhundsområdet.

Vi båda tycker mycket om Eurasiern, vad skiljer sig en Finsk Lapphund med en Eurasier? :)

Tokryck
2010-03-18 14:00
#18

Den är större och lugnare är mitt intryck. Kräver inte lika mycket.

Synd att det inte blev någon valp. Men det ska ju kännas rätt.

awkward
2010-03-18 14:29
#19

#18 Ah pratar numera med en samojeduppfödare som jag tycker låter väldigt bra och ska ev träffa henne och några av hennes hundar till helgen :)

Ja absolut, det är nummer 1 för mig… pengarna är inte viktiga för mig, utan min livskamrat och kontakten med personen man måste ha god kontakt med.

Upp till toppen
Annons: