Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 6441 ggr
jonte1
2010-03-08 15:17

En slamkryparfråga,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

E--Eller tänk hur fel man kan ha. Jag bifogar en bild på en hund som jag skulle ha klassat som Samojed många gånger om jag inte vetat från början.. Jag tittade närmare och ser ett par saker som skiljer(svans/bakdel)Jag har ett par roliga bilder från ägaren som jag har tillstånd att lägga ut. Ägaren sa att uppfödaren menade på att man kan inte se när dom är valpar att dom får just det här (ovanliga) utseendet. Hunden ligger dock inom rasstandard för rasen(ja det är en grupp 5 hund).

Någon som törs gissa :)

Annons:
trex
2010-03-08 16:20
#1

Lapsk vallhund?

SaraC
2010-03-08 16:25
#2

Eurasier?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

xcess
2010-03-08 16:38
#3

Akita?:D

jonte1
2010-03-08 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Med avsikt så skrev jag inget om storlek, hunden är en vit Japansk Akita. Dom har alltid snönos.

Det klarade man av direkt i ett rent Samojedforum med samma bild/text :)

Hunden är stor, +35kg m a o som en riktigt stor Samojed men högre i mankhöjd. Bifogar en bild på dito och ägarinnan som kramar sin lilla voffe :)

Har'e

SaraC
2010-03-09 18:46
#5

Ja, tänkte det jag med när xcess sa det! Skrattande

Men nu får du förklara, hur kan den hunden följa standarden när den är långhårig menar du? Det står som diskvalificerande fel i rasstandarden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2010-03-09 20:39
#6

Jag frågade en uppfödare (Kennel Amaterasu-No) om detta oh fick svaret att det finns en långhårsgen som poppar upp lite då och då. Men precis som du skriver är dessa långhåriga Akitor diskvalificerade

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
SaraC
2010-03-09 21:05
#7

#6 Ja, det kan ju dyka upp fel hårlag och färger i alla raser. Jag fattade det som att det skulle vara en ras som enligt standard fick vara långhårig Glad Kul att få se en bild på en sådan här akita!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
2010-03-12 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hmm.. Förutom att jag skriver som en nöt ibland(för det mesta).. Jag ska vara väldigt försiktig att utala mig ang rasstandars. Jag säger inte att någon har fel men vidhåller inte att någon har rätt heller ovan.

Jag har lärt mig en del  genom div Samojedforum på sistone och det är, -olika åsikter milt sagt som cirkulerar..

Bifogar en till bild på den där… Ja Akita eller Samojed som nästa hund när nån utav dom här hemma trillar utav :)

Taurus
2010-03-13 22:51
#9

Samojeden har väl inte rosa nos?
Eller finns det exemplar som har det?

SaraC
2010-03-22 19:37
#10

#8 Det är ju bara att läsa i standarden Flört Så ser man vad som är godkänt och inte. Det handlar ju inte om åsikter, det som står i standarden står ju där.

#9 Den kan bli urblekt/rosa under vissa perioder, så kallad snönos. Vet att det diskuterats härinne tidigare men kommer inte ihåg vilken tråd det var i.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
2010-03-29 01:33
#11

Tja, #10. Jag personligen sätter inte speciellt stor tro till 1909(hårddrar) års rasstandard som lades utav Engelska gentlemän.

Jag kan bara titta på deras åsikter om hur resten av värden skulle skötas(Eng imperiet) etc vid den tiden :)

SaraC
2010-03-29 11:42
#12

#11 Man kan ju ha sin egen åsikt om standarden. Det finns många rasstandarder som känns lite tokiga. Men så länge de inte förändras av de som arbetar med rasen så är det ju standarderna som finns som gäller. Den första standarden för samojed skrevs 1909, orginalstandarden idag är från 1997.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

skogs-tolva
2012-02-20 16:11
#13

Jag vet att den här tråden är gammal men jag kan bara inte låta bli;
Jag har alltid tyckt om just den Japanska Akitan och bara när den är mörk med svart ansikte, men den här blev jag störtförälskad i! Långhårig?!? Fantastiskt! Denna vill jag ha! Flört

Helt klart läcker, sen att jag uppskattar deras lynne är ju ett plus Glad

Annons:
Sophey
2012-02-21 13:38
#14

Japanska akitor har inte svarta ansikten det ar amerikanska akitor

Medarbetare på matlust

skogs-tolva
2012-02-21 17:38
#15

Jag träffade en Japansk Akita för snart 20 år sedan som hade svart ansikte, det var innan de Amerikanska blev populära och vanligare….annars ljög hon som födde upp den och dessutom ägde den för mig då, och jag var med på utställning också.

DesK
2012-02-22 08:06
#16

#15 Rasen delades 2001, innan det fanns det bara japansk Akita. Anledningen var bl a att de i Japan ansåg att den amerikanska uppfödningen inte längre var särskilt typisk japansk Akita. Den japanska Akitan kan ha ljus /vitansiktsmask men aldrig mörk dito, enligt rasstandarden. Vår Akita har faktiskt vit mask, men det syns dåligt eftersom hon är så ljust gul i övriga pälsen.

Den svenska rasstandarden

Vår Akita (och Samojed)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

skogs-tolva
2012-02-24 13:15
#17

Alltså, innan den då delades, fram tills precis efter jag träffade denna akita med svart ansikte var det godkänt, hunden fick både cert och cacib och blev such. Då kan det ju inte varit fel?

Jag var med på dessa utställningar…..

DesK
2012-02-24 14:29
#18

Du skrev i #15 att det är snart 20 år sen du träffade den där Akitan med mörk mask. Då var nog mörk mask godkänt i Europa och USA , men sannolikt inte i Japan. Efter rasens delning är det endast den amerikanska Akitan som får ha mörk mask.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

skogs-tolva
2012-02-25 22:13
#19

Men nu var det inte tal om vad som var godkänt i Japan utan vad som var då, i Sverige, och vad jag föredrog. Och att jag uppskattade den som visades på bild av ts.

Dessutom så tycker jag inte om exteriören på den idag existerande Amerikanska Akitan då den har en i min åsikt mycket oproportionerlig kropp, med ett alltför kompakt huvud.

I Sverige för snart 20 år sedan var i alla fall den svartmaskade Akita Inun godkänd. Och det var då jag föll för den.

Mayadevi
2014-01-08 23:52
#20

vilken vacker hund!

Annons:
Upp till toppen
Annons: