Annons:
Etikettjakt
Läst 4674 ggr
SaraC
2010-03-15 15:31

Jaktlust/jaktinstinkt

Hur ligger det till med det hos din hund/dina hundar? Berätta gärna vad det är för ras/raser du har också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
SaraC
2010-03-16 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en japansk spets som ju inte är någon jaktras eller någon ras som är känd för att ha någon direkt jaktinstinkt.

Min Eros har noll. När vi möter vilda djur eller andra tamdjur tittar han inte ens, det är mer spännande att ha nosen nedkörd i marken. Men förra hösten var han riktigt förbannad på rådjuren när de åt hans äpplen hemma hos morsan Flört

Arga Eros och en av äppeltjuvarna utanför fönstret

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

xcess
2010-03-17 10:06
#2

haha vilken underbar bild:D

KitoBonito
2010-03-19 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min Kito är en basenji och hans jaktinstinkt finns absolut, och i de flesta fall även jaktlusten, det beror helt på humöret han är på. Fåglar kan han gå förbi utan att verka intresserad, men när det gäller katter, harar och rådjur och de där djuren så är han i de flesta fall väldigt sugen på att springa efter.

Överlag är han inte så jaktig av sig om man jämför med rasen i sig. De flesta basenjis är nog lite extremare än han. Jag tror till och med det är jag som väckt en del jakt i honom genom att trigga honom till att jaga fåglar … Vilket jag tror jag ska sluta med för nu gör han det frivilligt lite väl ofta :P Men det är roligt i alla fall! Och jag tycker det är SÅ kul när min hund intresserar sig för annat än att tänka på om närmsta sten/träd ska försöka döda honom eller inte.

Vattnadal
2010-03-19 15:37
#4

Våra hundar har extrem jaktlust allihopa.Här finns i dagsläget 12 hundar, 1 golden på ett år som är lite OT. Hon kan dock bara lös hittills i alla lägen. Övriga är 2 alaskan huskys, resten Sibeian Husky.

Vidar som är alaskan husky med grönländare och schäfer går att ha lös. Ligger jag steget före Vidar och jobbar och pysslar hela tiden, håller han sig runt mig. Går jag i andra tankar kan han ta en egen sväng på några minuter.

Ego, siberian husky håller sig alltid inom synhåll, men är fortfarande inte 2 år, så jag räknar inte med att det håller i sig.

Drígfa, SH, var ofta lös som yngre, men bara när Vidar var med och kunde valla in henne. Nu vid 2 1/2 är hon bara lös i hägnet.

Piro SH kan passera djur när han jobbar, gå genom en renflock och ändå hålla sig på spåret. Det enda som händer om han får styra spannet, är att de ökar takten. Om en fågel flyger över vägen, ökas takten till den högsta, även om fågeln bara syntes 5 sekunder.
Råkar en dum ekorre eller fågel ta sig in i spannet slits den snabbt i bitar av alla hundarna tillsammans.
Lös kan han dock inte vara förutom i hägnet, för han tar en tur på nån timme om han kommer lös.

Gammeltanterna kanske går att ha lösa nu, men vi riskerar inget. Minsta tecken till vilt sular de efter.
Både Cora (oreg SH) och Freja (AH) har stora jaktbehov. Cora vill äta upp alla djur, även stora kor kan hon tycka att flocken kan ta tillsammans. Tungan uteFreja har mycket jaktbehov, och berikar sig själv med dödslekar med strumpor eller hundleksaker mellan varven. Hon kan sitta och titta hur länge som helst på ett djur, och bara hoppas att rätt läge kommer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jonna75
2010-03-20 14:53
#5

Vissa säger att Samojeden inte ska ha jaktinstinkt och vissa säger att dom ska ha det. Min har defenetivt det. Hon brukar ställa fågel och ekorre, dock inga längre stunder då jag inte brukar uppskatta det. Sen i höstas fick hon spår på älg och remmade efter. Jag hörde bara skallen efter henne och det tog ett tag innan hon kom tillbaka belåten. Min yngre samojedtik jag hade var precis tvärtom, hon var nära mig, hon kunde jaga upp några kråkor i trädet typ det var de enda Glad

jonte1
2010-03-20 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

-Och jag tycker nog..

Att det kanske är dags att ändra på rasstandarden för Samojeder. Det är fler inom Samojed-gänget som tycker likadant. Läste förra helgen om 5 Samojeder på G och slog ett rådjur. Dom visste precis hur dom skulle göra i flock.

Därmed inte sagt att dom ska annonseras som rena jakthundar.

Bifogar en bild på en fågelhund? :)

Annons:
smurfan-13
2010-03-20 20:10
#7

Jag har ju podencoblandningar och de har en enorm jaktlust! 6åringen kunde behärska sig och lyssnade bra på inkallning tills han var 4 och stack på ett rådjur och var borta i 3 timmar. Efter det söker han upp spår s fort ha inser att han är lös, så där funkar det inte alls att släppa längre. 3åringen har stuckit på rådjur en gång och tröttnade då snabbt, men han har jag varit väldigt försiktig m att ha lös pga hans rädslor. Han står och skriker på bakbenen om han ser något vilt, så det är ingen tvekan om att han ha en stor jaktlust.

Upp till toppen
Annons: