Annons:
Etikettvallning
Läst 5291 ggr
SaraC
2010-05-25 15:39

Ni med vallhundraser

Vallar ni med era hundar? Varför/varför inte? Vilken/vilka raser har ni?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
LinneaChristina
2010-05-26 14:09
#1

Intressant fråga! Jag har en dröm att en gång ha en buhund eller västgötaspets eller liknande och valla med den. Tycker det är lite synd att det i princip bara är border collie som räknas inom vallning nu mera, även om man bara har en liten flock får "till husbehov". Man borde ta till vara på de anlag för vallning som många spetsar och andra gårdshundar har sedan långt tillbaka och inte låta det försvinna…

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Vattnadal
2010-05-26 15:36
#2

Jag är ju i precis tvärtomsits. Har får, men ingen vallhund. Skulle behöva en hund, men gillar egentligen inte vallhundarna.

Funderar på en canaan, som kan ha vallegenskaper, eller nåt annat. Men vi har så få får, att det inte kommer att räcka till för arbetsnarkomanerna, så en BC blir det inte.
Gillar Västgötarna, men de är för små och kortbenta. Hundar här måste kunna hänga med huskyna, gärna framför släden.

Gillar även cattledog, utseendemässigt. Fast jag tror de vallar för tufft, då de främst jobbar med kor. Dessutom blir det nog för lite jobb här hemma för en sån oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2010-05-27 14:03
#3

#1 Jag håller helt med dig!

#2 Låter ju som att någon vall-/gårdshund ur den här gruppen skulle kunna passa?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
2010-05-27 17:23
#4

Jag passar på att göra ett inlägg i ämnet. Jag med en del andra tycker nog att Samojeden här i norden har fått allt för stor "tilldelning" utav att bara vara en draghund.

I Syd-australien så..

En annan sida om vad man använder Samojeder till är här med en del andra exempel. Samojeden är inte renodlad vallhund men det ligger i blodet(!).

Skrattande Ps. Egna Samojeden är inte rädd för kor, "dissar" får helt och är mera.. Går det att jaga/äta. Ds.

SaraC
2010-05-27 21:23
#5

#4 Ja, många raser i den här gruppen är ju mer eller mindre "allround". Antingen har de själva eller deras förfäder förr fått fungera som lite "allt-i-allo". Kul att se vallande samojeder!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Xondah
2010-05-28 16:42
#6

Lapsk vallhund är ju både en polar hund och vallhund, som använts både i jakt, vall å drag. :p Men ja svarar här iallefall. :)

Min lapska ska testa valla får när vi hittat en bra nybörjarkurs. Sen ska han testa på renvallning i Augusti. :)

Jag vill testa detta med honom, speciellt med renar då jag vill se om han passar till de jobb som en lapsk ska göra.

Annons:
runas
2010-06-01 09:39
#7

Min Isländska Fårhund vallar glatt in det mesta även mig trots att han aldrig tränats för det…det måste finnas i generna. Framför allt hästar är han tokig på medans kor inte väcker något större gensvar. Får har jag inte testat honom på…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SaraC
2010-06-01 21:08
#8

#7 Duktig kille Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tokryck
2010-06-05 22:47
#9

#2 Varför inte lapsk?

Jag vallar inte med Mira för att jag inte har möjlighet. Vi som inte har bc eller kelpie har inte alls samma tillgång till kurser mm. De vill helt enkelt inte ha oss med för vi har inte "rätt" ras (drar alla över en kam, jag vet). Det är en som har lapsk i danmnark som kom med på en kurs men där ville de korrigera bort hennes skall så då slutade. Det är ju rastypiskt att skalla då de vallar. De skyllde på att de skrämde fåren…

Om jag skaffar en lapsk igen så ska den testas på ren, det vore grymt spännande! Skaffar jag en kelpie  så ska den göra valltest på får. Det är bra tycker jag om vallningsegenskaperna finns kvar.

Xondah
2010-06-07 17:09
#10

#9 Den renägare jag har kontakt med säger att skallet måste vara kontrollerat. Renarna blir också oroliga om hunden skäller hur som helst. Så de bästa sa han är att ha skall kommando på hunden, så den bara skäller när de behövs.

Tokryck
2010-06-07 19:55
#11

Ja, skallet måste vara kontrollerat. En bra renvallarhund ska å andra sidan veta själv när den ska skälla. Men kommando kanske kan vara bra när hunden är nära, men när den är långt bort?

Xondah
2010-06-07 20:17
#12

#11 Jag vet inte tillräckligt ännu om renvallning, men om de vallar på lång distans kallar dem de mer för fösning sa han..då kanske skallet är viktigt för att få fram renarna..jag hoppas få veta mer om de när jag träffar honom. :)

Jag tror också kommandot är bra när hunden är nära, men har också funderat på hur de då funkar när hunden är långt borta. Han sa att han använder mest kroppsspråk till hunden också.

[Stefan91]
2011-04-15 15:46
#13

Ingen spets eller urhund men jag får en ACD kille på sju månader på måndag, han skall vallas in men första tiden kommer jag att lägga in mycket grundträning och läsa på så mycket jag bara kan (ska nog på vallningsläger i Sep). Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: