Annons:
Etikettjakt
Läst 2940 ggr
SaraC
5/25/10, 1:27 PM

Ni med raser avsedda för jakt

Använder ni era hundar till jakt eller erbjuder någon form av jaktberikning/aktivering?

Varför/varför inte? Vilken/vilka raser har ni?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
smurfan-13
5/26/10, 10:41 PM
#1

Jag har ju podencoblandningar och de skulle älska att få jaga, men i sverige är inte den typen av jakt tillåten. Vi fösöker erbjuda viss typ av jaktberikning, både som vi hittar på själva, men främs utnyttja det naturen bjuder på när det sker.

DesK
5/26/10, 11:26 PM
#2

Akitan kan mycket väl användas för eftersök vid jakt och detta vet jag att det också förekommer i Sverige Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vattnadal
5/27/10, 3:19 PM
#3

Vi har ju smugit in en golden oxå, i hushållet. Vi tränar lite apportering med henne, mest på skoj. Sen kör vi blodspår på alla hundarna. En husky är ingen jakthund, men en hund med mycket jakt i sig!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
5/27/10, 9:25 PM
#4

#1 Funkar det inte att använda till någon annan typ av jakt? Eller är jaktsättet för utpräglat?

#3 Kan man jaga med husky och finns det de som gör det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
5/27/10, 9:48 PM
#5

#4 jag vet faktiskt inte. Kanske om man har de från valpar och jobbar mkt med att få dem att jaga på ett svenskt vis, men jag är tveksam. De är ju liksom avlade att springa ifatt haren och fånga den. Svårt att få dem att nöja sig m att bara springa bakom o skälla om de hinner ifatt liksom ;) Dessutom jagar mina rådjur med och det får de inte!!

SaraC
5/27/10, 9:56 PM
#6

#5 Nej, kan tänka mig det. Tänkte bara utifall det fanns andra podencos som användes i jakt här i landet. Lure coursing då, inget ni sysslar med? Vet inte så mycket om det själv. Nej, rådjur får man inte jaga! De är ju världens finaste Kyss

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
smurfan-13
5/27/10, 10:14 PM
#7

#6 LC är väl det de flesta gör m sina podencos för att försöka tillgodose jakten. Jag hade gärna testat, men saknar bil & då blir allt klurigt m en gång + att Parker är som han är, så det är ju inte bara att ta m honom till en bana & tro att han skall ha kul

Vattnadal
5/31/10, 12:18 PM
#8

Man kan ju använda så gott som alla hundar i praktisk eftersök, och det är ju jakt. Lyckas man tända dem på blodspår, så gäller det ju bara att få till skott, och om det oxå går bra, kan man anmäla sig till jaktlagen, som sällan har bra eftersökshundar (här ikring i alla fall).

Vet ingen som jagar med husky, de jagar som vargarna, så det borde ju kunna gå att träna dem, men jag är skeptisk. Möjligen att du kör uppsök av älg, jagar med hunden i lina istället för lös. Mycket svårare, men det borde ju vara mer "macho" att jaga så, mer naturligt och dessutom säkert för hunden, om man jagar i vargområden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hiro
2/29/12, 9:52 PM
#9

Min pappa använder Tinja (Norrbottenspets) i toppfågeljakt på orre, tjäder samt ripa :p

Saiop
4/15/12, 7:07 AM
#10

Vi använder alla våra hundar till jakt på främst vildsvin. Men lite annat också. Det är en blandras med jämthund, vit älghund, hedehund och wachtel, en gråhund/plott korsning och en renrasig gråhund. Men vi lägger mycket energi på spårträning och att träna upp styrkan hos dem med t.ex drag, löpning mm

Upp till toppen
Annons: