Annons:
Etikettlydnad
Läst 5287 ggr
TeamVanity
6/17/10, 5:27 PM

Inkallning - HJÄLP.

Hej, jag har en siberian husky, tre år gammal som 
både smiter och struntar i inkallning. Hur gör ni för att träna inkallning, jag tar emot alla tips!

Annons:
Missel
6/18/10, 12:44 PM
#1

Jag hade börjat att ha hunden i långlina och träna inkallning. Sen ska du vara den som är roligast, spring åt andra hållet och gör dig jätterolig, belöna med godis, leksak eller vad du använder.

KitoBonito
6/20/10, 8:18 PM
#2

Som sagt ovan hade jag börjat träning i en långlina eller helst av allt i en stor hage. Ha gott godis med dig och ett nedrans gott humör!

Om din hund inte kan inkallningskommandot (kom, hit etc) så hade jag börjat med att lära in det. Gott godis och kort avstånd. Inne eller ute men helst så att hunden inte blir allt för distraherad av annat till en början. Och så gör du som vilken inlärningsmetod som helst. Kalla och uppmana hunden till att komma till dig, beröm .. Fast nu bara antar jag att din hund redan kan det här så jag går inte in på det mer om det inte behövs. :)

Jag hade börjat med att låta hunden vandra runt och lukta i hagen/området den når med i långlinan innan du börjar kalla. Börja med hur kort avstånd du än vill, bara hunden börjar fatta vinken tillslut med vad du vill. Kalla och när hunden BÖRJAR komma mot dig så beröm! Tjoa, hoppa, spring en bit bort, backa och gör allt för att få hunden att fortsätta! Om hunden viker undan åt ett annat håll så får du självklart inte berömma det, utan bli tyst eller prova kalla igen.

Har din hund väldigt svårt för det så se till att lyckas med inkallningen 1-2 gånger, sen slutar du innan du "förstör" det. Testa igen om om någon timme eller nästa dag.

Men kom ihåg, beröm första steget din hund tar mot dig. Den behöver inte alls springa ända fram till dig innan den får beröm utan ta det stegvis ju mer hunden förstår.

Och försök att INTE tjata på hunden. Liksom "Kom! Kom! Kom nu för f*n då! KOOOOOM!" Hunden slutar lyssna :P Så om din hund är väldigt distraherad av annat så gå runt i hagen. Låtsas att du har väldigt roligt där DU är (utan att tjata om det så hunden slutar bry sig om vad du gör). Följ hunden lite på avstånd och var uppmärksam på den. OCH när hunden visar det minsta lilla fokus mot dig så ber du den komma, väldigt glatt och som jag nämnt ovan; bli asrolig. Tjoa, spring din väg osv.

Jag hoppas du tycker det verkar logiskt. Min hund har i alla fall ALLTID intresserat sig av att jaga mig ;D Men han är ju också en liten jaktfjant.

Och jo. Om du har väldigt gott godis eller en väldigt rolig leksak som gör att hunden intresserar sig jättemycet för dig så sätt den ner, be den stanna, gå ifrån en bit och sen kallar du. Då bör hunden komma och sakta men säkert lära sig ordet och hur roligt det är att komma till dig. Du kan också använda klicker, om det är något du brukar träna med, speciellt för mitt första tips längre upp där du berömmer stegvis.

Lycka till, träna massor och fråga mera!

TeamVanity
6/22/10, 9:50 AM
#3

Vilket bra svar! Vi har tränat lite grann under dagarna som har varit, och jag har märkt att hemma så lyssnar hon mycket bättre på "kom"
och kommer fram med en viftande svans, men ute så struntar hon blankt i det, har försökt ha henne lös tillsammans med andra hundar på en fotbollsplan men det slutade med att hon fick upp ett spår först oh sen vandrade iväg och försvann ett tag (andra dagen)….

om hon struntar i  mig när jag kallar på henne, hur gör jag då?
ska jag fy:a  henne? Har aldrig gjort det, inte ens när hon smitit, har alltid bemött henne med en god attityd, men tålamodet sinar när hon bara ignorerar. Något bra tips? :)

Vattnadal
6/22/10, 11:46 AM
#4

Försök att börja ha ett ord, gärna hundens namn, som du har för att påkalla ummärksamhet. Säg hennes namn och kasta en god godis på henne. TRäna detta inne, ute i koppel, och kör 10 gånger, så att hon snabbt lär sig att titta upp på dig, för när du säger namnet, kommer det en godis. Efter ett tag kastar du lite svårare, brevid, sen kanske ut i gräset ed, så att hon får leta. Då blir det ännu viktigare att titta på dig, för att se var godisen hamnar.
Använd hennes namn när du vill leka, ställa fram maten elelr annat oxå. Det viktiga är att hon lär sig att det kommer något positivt när du säger hennes namn. Det behöver inte alltid vara godis, utan lek eller mys oxå, det hon gillar helet enkelt.

Sen börjar du träna in ett inkallningsord. Alltid när hon redan springer mot dig, använder du kom, hit eller vad du känner dig bekväm med. Det viktiga är att hon får ett nytt ord för detta nu, och att det inte ska betyda något annat än "springer mot matte".
Man kan trigga det extra, genom att ha hunden i koppel eller inne, ha en god godis i handen, låta till, när hunden tittar upp, ropa hit extra glatt (du ska här VETA att hon kommer, så säker måste man vara, så ha god godis och spexa massor), så fort hon springer mot dig, kasta godisen bakom ryggen, börja sen röra dig framåt, så att ni möts, och så fort hon tagiot godisen, säg namnet och hit igen, kasta åter godisen bakom din rygg, och kör på så 10 gånger eller mer. Det ska vara roligt, fartfyllt och mest som en lek.
Då får du upp extra fart och hjärntvättar in hit som en rörelse mot dig ännu mer.

När detta fungerar, att hon alltid tittar på dig när du säger hennes namn, och alltid springer glatt mot dig under dina inkallningar, kan du börja sätta ihop dem.

Ett fel man gör, är att göra en inkallning när man tror att de inte ska lyda. Då förstör man hjärntvätten, och lär dem att de inte måste lyssna. Kör med lina eller flexikoppel när ni tränar.

Har dessutom inte förväntningen att du ska få en 100% fungerande inkallning. Det är extremt svårt med en husky. Jag har bara en hane på 2 år som får vara lös på promenader nu, resten får hålla sig i hägnet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: