Annons:
Etikettlydnad
Läst 2620 ggr
Tokryck
2010-06-09 16:07

Leker ni tillräckligt?

Jag har mer och mer förstått hur leken och andra riktigt bra belöningar belöningar i övrigt är viktiga i träning (och i livet med hund i övrigt). Jag har mer och mer börjat leka och uppskattat leken med Mira. Igår var vi på klubben och började med att ha en riktigt rolig dragkamp tillsammans. Jag gjorde det ännu roligare genom att låtsas vilja ha och kräva leksaken genom att "vråla" åt henne att släppa den (utan att använda det riktiga kommandot för loss) vilket gjorde henne ännu mer taggad att behålla den Flört. Sen tränade vi lite apport, förflyttningar på stället och inkallningar. Jag kan inte riktigt få henne att ta leken som ett substitut för godis för hon är en riktig godisgris men jag lyckades få en riktigt engagerad lek i träningen en gång i alla fall.

Sen avslutade vi med en längre lekstund igen och sen lite mys. En riktigt rolig träning var det och jag var varm efteråt Glad.

Vad har ni för belöningar till era hundar förutom dragkamp och godis? Jag tänker försöka utveckla många belöningar med nästa hund. Det kan vara kel, jaktlek och låta henne springa som en tok förutom de "vanliga" kamp, boll (med snöre i) och godis.

Något att tänka på är kanske att en belöning som du tycker är riktigt bra kanske inte är det för hunden.

Annons:
SaraC
2010-06-09 17:04
#1

Jag tycker också att leken är viktigt att använda i träning, då är det kul att jobba tillsammans med matte! Nu har ju jag en tråkig hund när det gäller leksaker och föremål, han är inte ett dugg intresserad så länge det inte är en leksak med godis i. Så om vi ska leka utan godis inblandat går jag själv in och leker med honom. Vi småbrottas, jagar varandra och jag gör små "attacker" mot honom. Förutom lek belönar jag mycket med klappar och kortare kelstunder.

I Kontaktkontraktet finns en rolig "utmaning", hitta tio olika sätt att belöna hunden på utan att använda godis. Där finns en del bra tips också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
2010-06-09 17:08
#2

Vi leker massor! Inte så mkt som belöning kanske, men det är nog mest för att vi inte är iväg och tränar så mkt. Men lek är superviktigt för ens relation m hunden tycker jag. Det är bland det första jag försöker få fram i en försiktig (eller ny) hund som inte riktigt vågar (den typ av hund som jag har en tendens att dras till). I lek är allt tillåtet när man är hund, vilket gör att de flesta vågar mer än de annars skulle göra. Vi brottas, jagas, tuggar, har dragkamp & fånar lite väl mkt tror jag de flesta som ser oss tycker. :D Men vem orkar vara allvarlig jämt?

smurfan-13
2010-06-09 17:15
#3

Och så här kan det se ut när vi leker ibland ;)

smurfan-13
2010-06-09 17:17
#4

För Parker som knappt vågade finnas till när han kom till oss har leken varit en av de absolut viktigaste delarna i hans rehabilitering. Och idag vågar han tom kampamed husse ;) Vi tom uppmuntrar honom att bita efter oss i den typen av lek, men som ni kan se bitar han inte särskilt hårt (brukar som "bäst" bli att han lägger tänderna mot en)

Tokryck
2010-06-09 18:01
#5

Va Parker var söt!!!

Jag ska köpa mig en riktig filmkamera, det är så kul att se tillbaka på filmerna Glad.

Jag har köpt shaping success, en bok som handlar om klickerträning, agility och just lekar i både träning och som förberedelse för framtida träning.

smurfan-13
2010-06-09 18:04
#6

#5 vi köpte en riktig filmkamera nu i vår & det är superkul! Jobbigt är ju bara att m en skaplig kamera & en skaplig filmkamera behöver man så mkt plats på sin dator för att få plats m allt :/ Men det är väl ett lyxproblem :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: