Annons:
Etikettavel-genetik
Läst 3261 ggr
jonte1
8/8/10, 7:24 PM

Vare sig det ena eller det andra,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste om rasstandard ang Shiba. Min Sambo vill så gärna ha en, -..liten en. Jag därimot kan inte tänka mig acceptera en hund under 60cm i mankhöjd. Läste vidare om rasstandard om Samojed och jag flinar bara.

Vi har kommit överrens(tror jag) här hemma att beroende vem som kilar vidare först så.. Samojer har ett record att kunna bli riktigt gamla. 14 bast verkar dom flesta bli och sedan finns det äldre.

Ja det kanske är en önskedröm.

Samojeden ihop med Huskey, Akita och Laijka är dom älsta orörda raserna(DNA-bevis).

Bifogar en härlig vinterbild på.. Gamlingar. Kommer inte vintern snart undrar dom?

Annons:
Simba
8/11/10, 2:41 PM
#1

Det är en förmån att få behålla sin hund i många år och få uppleva livet med en gammal hund. Man förstår varandra fullkomligt och kan kommunicera ordlöst.

Jag hoppas att mina nuvarande samojeder blir riktigt gamla och håller sig friska länge. Min förra Siberian Husky blev nästan 17 år och var pigg och frisk fram till slutet.

Vattnadal
8/12/10, 3:25 PM
#2

Men samojeden får ju inte bli mer än max 60 cm den heller, så de flesta bör alltså vara under 60 cm. Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
8/14/10, 8:10 PM
#3

Det där med mankhöjd och vikt tror jag inte att jag kommenterar så mkt. jag har haft många disskussioner med andra ägare om det.

Nuvarande standarden är det en liten klick som har satt. Dom har totalt glömt bort den gren utav ras som kallas expetionshundar som funnits och finns. Finns beskriven i äldre böcker om polarexpetitioner.

Vattnadal
8/17/10, 2:26 PM
#4

Men om du anser att rasklubben har fel, får du väl vara med i den och påvera. Det är bara genom engagemang för sin ras i klubben som man kan göra förändringar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
9/8/10, 1:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jomen.. Rasklubben (en del utav den) vill ha mindre, långbentare Samojeder(enbart drag vs Huskey). Jag har försökt att påverka men..

Jag har gett upp. Det är inte där Samojederna kommer till sin rätt.

Bifogar en bild på Samojeden å Akitan hemma här Skrattande

Upp till toppen
Annons: