Annons:
Etikettbruks
Läst 3462 ggr
Tokryck
9/10/10, 11:51 PM

Spårfrälst

Det tog två hundar, och en bra bit in på den tredje. Men nu är jag spårfrälst. Jag tränade bara sök med Nikita (blandras Norsk buhund/finsk lapphund) och spårade lite med Kiwi (lapsk vallhund, viltspår mest) och tyckte det var helt ok men sök var ju så otroligt mycket roligare. Men nu tycker jag att spåret knapar in lite på försprånget. Jag och Mira (lapsk vallhund) har kommit igång ordentligt med spåret och jag tycker det är så kul att utmana henne. Idag gick vi parallellspår, med tre andra. Vi går i bredd med lagom mellanrum och korsar varandras spår på mitten. Jag gick från höger till vänster sida och Mira gick klockrent över de andras spår som en av två hundar hade gått i. Två räta vinklar i anslutning var det också. Hon hittade sina grejjer, men jag måste lära mig att lita på henne. Det är hon som har näsan. Det blev alltså ett missförstånd men det har jag enbart att skylla på mig själv. Resten gick sååååå bra! En perfekt fredagkväll!

Hur utmanar ni era hundar så de får jobba ordentligt men lösa uppgiften? Även ni som inte spårar.

Annons:
SaraC
9/14/10, 7:19 PM
#1

Vad kul att det går så bra!

Jag har inte provat på spår så mycket än, lägger några godisspår ibland bara. Men olika former av spår och sök står överst på listan att hugga in på med nästa hund!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
9/14/10, 8:23 PM
#2

Jag är frälst på blodspår och lägger det som berikning och lite antijakt oxå.

Kan lägga personspår ibland, men hundarna gillar det inte alls lika mycket. Dock får det nog bli så nu när älgjakten kommer igång. Då är jag begränsad till egna marker igen, och är ändå rädd att störa för jakthundarna om jag blodar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tokryck
9/14/10, 8:33 PM
#3

Mira gillar båda, men vanliga spår liiiite mer. Med Kiwi körde jag ju viltspår och hon gillade det mer. Det är nog hur sugna de är på vilt kanske för Mira skiter i vilt helt och hållet.

Vattnadal
9/14/10, 8:38 PM
#4

Sen tror jag oxå att det är stor skuillnad på att lägga viltspår med begagnad skank och människolukt, och att lägga blodspår som berikning. Ser ju skillnaden på mina hundar. Förr gick de personspår kryddat med blod, nu jagar de!

Har själv haft golden och husky, som har mycket jakt i sig, men hållt kurser för pudel, amstaff, terv och russel, bla, och de brukar bli blodsår frälsta, bara de vågar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: