Annons:
Etikettblodspår
Läst 4337 ggr
scth
2010-09-23 02:00

blodspår/ lös hund?!

Jag tycker att spår verkar jättespännande att prova på men tänkte höra från er som spårar hur det påverkar huruvida hunden kan vara lös eller ej?

Om hunden får upp ett spår på egen hand i skogen, kan ni lätt avbryta detta?

I dagsläget har vi bra inkallning och kan ha henne lös men har funderingar på hur man då skall göra när man lär hunden spåra? Att spåra får ju inte bli en större motivation än att hålla sig kring matte..

Annons:
Vattnadal
2010-09-23 19:27
#1

Jag har som målsättning att kunna spåra med mina hundar lösa, såsmåningom, fast det är ju en helt annan sak. Då är det jaktberikning för hela flocken, och hunden VILL ha oss med, och väntar in oss.

Blodspår som jaktberikning (Obs, inte vilstpår) ger antijaktträning. Dels för att du får hunden att tycka att den jagar, och får jaktbehovet mättat. Även för att du kan träna hunden som gärna drar på egna jaktäventyr att alltid fråga om lov och få ditt tillstånd innan den får ta ett spår. Du kan således lägga ett spår, gå fram till det, låta hunden fråga, och sen går ni det. Nästa gång lägger du ett nytt spår, men låter inte hunden ta det.

Du kan oxå lägga korsande spår, och inte låta hunden byta. Det finns massor av sätt att träna med svårigheter och sätt för att få hunden att hålla sig till spår du tillåter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

scth
2010-09-24 02:02
#2

ok, ja vi får ta och komma igång med spår framöver =) Då kan det tillochmed bli lättare att ha hunden lös kanske? Sålänge den ber om lov innan spår :)

Dum fråga, Vad är skillnaden Blodspår/viltspår?

Vattnadal
2010-09-24 14:26
#3

#2 Jag jag har nog skrivit om det här förr, men i korthet:

Viltspår är en tävlingsform. Man använder ofta samma klöv/skank flera gånger, så den luktar människa, hundmun och annat.
Man gör uppspark, går sen rakt, blodet droppas ur flaska, man svänger i nittiograders vinklar, sätter snitslar hela tiden för att se var spåret går, en sort vid start, en för rakt fram, en sort för vinkel och en sort för spårslut, kör med bloduppehåll ibland, knyter sen fast skanken och gör ett avhopp. Hunden spårar i 7-15 m lång lina och tydligen är det önskvärt at hunden håller sig där spåret är lagt, inte dit lukten kan ha flyttat sig.
Detta gör man ofta för att tävla i viltspår, eller som en kul aktivitet. Hundar med massor av jakt i siog, kan tolka detta som riktig jakt. De flesta hundar tolkar det dock som människospår kryddat med dött djur och blod. Körde själv detta å många år, och ser nu skillnaden på Vidar, som gillade vilspår, men verkligen jagar när han går blodspår.

Blodspår är berikning för hunden. Då försöker man minimera alla lukter från oss, så man tar på sig heltäckande kläder, tar aldrig i skanken och man blodar mycket, i alla fall i början, till hunden är tänd. Man lägger spåret bredvid sitt eget spår, då man använder en blodläggarstav. I staven finns ett snöre som man fäster skanken i, och släpar den efter. Staven har en svamp i änden, som doppas i hink med blod, sen "går man med" staven, så att man trycker ner blodet i marken, krossar vegetationen med den lite, som av ett djur som går. Man vallar av marken där man gör spårstarten, för att det ska bli svårt för hunden att särskilja vad människan gjort, markerar med en snitsel. Skanken får sen komma gående, längs stigen, uppsparket görs med skanken (utan direkt handkontakt), sen blodar man mycket på olycksplatsen, och börjar gå. Man är noga med att lägga spåret parrallelt med sitt eget, svänger gör man när djuret borde ha gjort det, efter hur terrängen ser ut. Man satsar på at göra det naturligt och "på riktigt". Det är självklart att hunden går där det luktar mest, så det är viktigt att tänka på hur lukter flyttar sig i olika terränger, av stora stenar, hur det kan röra sig på en kulle od.
Man kan försvåra spåren på massor av olika vis, och lägger dem med tanke på hur den egna hunden behöver jaktberikas, hur den är som individ, vad den gillar bäst.

Maken låter hälsa att du fortfarande är välkommen att hälsa på en helg, för både dragträning och kanske lite blodspårkurs!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2010-09-24 14:31
#4

Måste passa på att tacka, blev ruggigt peppad nu, och ska trotsa värkande kropp och regn, måste lägga lite spår idag! Ska ut och rota i frysarna efter ben, blir ett till Vidar med älg, ett till Vittra med rådjur eller hjort, sen kanske ett 3:e, om jag orkar, till Ego kanske…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2010-09-24 15:50
#5

Enn sak till, i blodspår har man gärna en riktigt lång lina, uppåt 20-30 m. Man låter sen hunden ha en huvudroll, och låter den jobba självständigt. En målsättning kan vara att man ska få till ett samarbete ändå, så att hunden VILL ha med oss (lätt med försiktigare hundar) och att man kan spåra utan lina tillsist.

I skarpa eftersök har man ibland en hund i lina, och sen släpper man en annan som år spåra sista biten, och ev kölara av ett avfångande, dvs döda eller hålla djuret kvar på plats åt skytten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2010-09-24 15:58
#6

Glömde även det där med snitslarna och spårslutet på blodspåret. Man sätter en snitsel vid slutet (som anpassas efter hund, jag växlar mellan hänga upp i träd, gräva ner, bara läägga i buskage, sätta dit en läskig stirrande sak som kan skrämma hunden, kasta iväg den ed), sen går man tillbaka i spåret, bredvis blodspåret, i sina gamla spår. Efter 5-15 m sätter man en snitsel och går av i spetsvinkel från spåret, för att göra det lättare för hunden att följa blodspåret, men för at ändå se om den intresserar sig för personspåret oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
scth
2010-09-24 19:55
#7

Tack så jättemycket! Verkligen bra förklarat :) Ja då är det ju framför allt blodspår som känns intressant men får ta och prova på båda och se hur det känns. Tror min tjej skulle tycka att  det var superkul =)

Jo har ni tid kommer jag gärna förbi en helg. Du får gärna pm:a mig om hur det ser ut framöver :)

Upp till toppen
Annons: