Annons:
Etikettlydnad
Läst 4625 ggr
chapp
10/11/10, 2:45 PM

Hårda tag på valpkursen?

Igår var det valpkurs för första gången. Jag har en livlig och skällig finne. Hon överröstade tränaren flera gånger med sitt skällande i början, lite pinsamt för matte.

Så började hon leka med sitt koppel, tog det i munnen och drog (hon gör det ibland, bara lätt, tuggar inte igenom kopplet). Då kom tränaren över till oss, tog tag i nackskinnet på Leia och tryckte ned henne i backen. Leia skrek! Hon har aldrig skrikit så förr. Tränaren höll henne där tills hon blivit lugn. "Man måste säga till på skarpen!", säger tränaren, "dom får inte tugga på kopplet, det måste man korrigera". "Ja men… hon tuggar aldrig igenom kopplet och hon leker bara lite…" säger jag. (Är lite chockad faktiskt). "Man måste visa att man menar allvar, då gör dom inte om det två gånger!" säger tränaren.

Är det här normalt? Är det jag som är för soft? Jag gillade inte det där skriket, tänker inte utsätta min valp för det. Jag tyckte inte "brottet" stod i proportion till straffet faktiskt. Kanske retade min hund tränaren genom att vara skällig och så skulle hon visa var skåpet skulle stå?

Annons:
Vattnadal
10/11/10, 5:26 PM
#1

Jag skulle aldrig gå tillbaka till den kursen, och skulle även försöka få pengarna tillbaka!

Som kursledare ska man alltid dels fråga sina kursare om de ska använda hunden till något (jakt, drag, utställning ed) så att man inte förstör för den träningen.

Vidare ska man alltid fråga om det ens är OK att visa en övning på allas hundar. Jag föredrar att visa på egna hundar, men kan ibland ha lust att visa på kurshundar, bara för att visa ägarna att om DE gör rätt, så blir det lättare.

Sen korrigerar man aldrig någon annans hund. Möjligen att man som kursledare kan fråga om det är ett beteende ägaren inte bryr sig om, eller vill få bort. Sen kan man komma med tips på hur man kan får bort det. Vill ägaren ha hjälp, kan man hellre då ta det via privat träning, än på kursen, då detta tar tid av de andra deltagarna.

Stör en huhnd för mycket får den isåfall sättas i bilen ed, medan kursledaren pratar.

Det är så oerhört lätt att knäcka en hund, även om ens egna hundar tål hård behandling gör ju inte alla det. Det gäller ju även att hunden tycker att det är roligt att gå på kurs. Var själv deltagare i en kurs för bra många år sen sen där en lapphund ed var väldigt skällig och störde kursledaren. Där kom de överrens att hälla vatten på hundn, samtidigt som den vattenhällande ledaren röt till att hunden skulle vara tyst. Matte fick order att trösta och ömka, vilket hon gjorde. Tyvärr blev detta för mycket, och hunden kunde inte fortsätta att delta i detta kurstillfälle. Dock var vi på olika ställen varje gång, så nästa tillfälle gick bra. Är man däremot alltid på samma ställe kan hunden lära sig att där är det läskigt, och sen kan det vara kört.

Jag är noga när folk kommer första gången att hundarna får en positiv bild när de packas ur bilar och får några minuter att landa på kursplatsen. Sen tränar vi med positivt tänk och inte korrigeringar.

Nej, hitta en bättre kurs!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RebellLicious
10/11/10, 8:49 PM
#2

vi har en massa hundar som skäller som galningar, utom min ^^, men jag förstår att det kan vara jobbigt för dej. men det är ditt minsta problem, det kommer troligtvis sluta efter ett par gånger

jag tycker att du ska säga till tränaren att han inte får ta tag i din hund så, om du nu inte vill det.

min tik har varit hemsk att uppfostra, så jag har fått vara HÅRD emot henne. jag har fått trycka ner henne flera gånger och det har hjälpt. dock är det jag som ägare som gjort det valet mot min dominanta tik.

men tränaren har med rätt, låt inte din hund tugga på kopplet. försök att få hunden att välja något annat istället. fånga uppmärksamheten med en kampleksak. de finns överrallt att köpa, men köp en som är mjuk att tugga på

om du har betalt så tycker jag att du ska ge det ett par försök till. min tränare är mycket sträng, men han vet mycket väl vad han pratar om och utan hans hjälp vet jag inte om jag lycktas på koll på min tik

jag ger alltid människor mer än en chans, men det är mitt val

Vattnadal
10/12/10, 1:01 AM
#3

Självklart kan man vara sträng och ha regler.Dock bör en tränare i alla fall kolla av om hundöfraren ens SER det som ett problem.

Tänk om det var så att just den här hundföraren brukar använda sig av att leka med kopplet som belöning?

Det finns så många kurser, SBK, rasklubbar, privat regi od, att man inte ska behöva gå hos någon man inte känner sig nöjd med. Om tränaren anser att man ska korrigera, dessutom så hårt att de inte vågar göra om misstaget igen, när man själv vill jobba med mjukare metoder, är kursen helt fel.
En sak med korrigeraingar, är att man alltid måste ta till dem igen. En hund glömmer nämligen bort obehaget, och nästa korrigering må¨ste vara lite hårdare för att ta, till detv trappas upp ofantligt.

Att lägga ner hundar, sk alfarullning, är en ganska vanlig korrigering, tyvärr. De som använder sig av det poåstår att hundar gör så mpt varandra. Detta är fel, en hund kan välja att lägga sig på rygg för att visa extrem underkastelse inför en annan hund, den blir inte nedlagt av den andra hunden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RebellLicious
10/12/10, 2:26 PM
#4

jo, det med :) fast hundar är lika olika som människor. min tik hade aldrig blivit så duktig om jag hade haft mjuka tag med henne tex. idag är hon jätteduktig men dålig på apport (ser ingen mening med det)

jag går hos en privatperson som hållit på med hundar sen han var 19 år. idag är han över 60. många tycker att oldschool är dåligt. men vi har flera problemhundar som inte fått hjälp på brukshundsklubbar runt om.

ex har vi en labbe (som marley och jag hunden). han var en katastrof. ägarna klarar knappt att hålla honom och hunden lyssnade knappt när de började. kvinnan var tårögd efter flera pass. jag vet hur hon kände då eftersom ajg med varit där. idag är hunden helt annorlunda. han skäller fortfarande enormt mycket, men han kan sitta, gå bra i koppel och i torsdags låg han hela 2½ min plats! jag blev jätteglad eftersom ajg vet hur mycket de jobbat med hunden. de har fått gå hårda vägen precis som ajg

sen hade vi två bröder, amstaff/BC, de fick inte ens vara med på brukshundsklubben. De fick stå bredvid och titta på eftersom deras hundar ansågs som farliga! det var först då de gick hos min instruktör som de kunde ta itu med hundarnas brister och kunna jobba bort dem. de är hur snälla som helst, mne blev botschasade från flera brukshundsklubbar pga att de var kamphundar

ang alfarullning så är det enligt mej en bra metod för mej som ägare. min tik var dominant redan vid 7 veckors ålder. Det höll i sig tills hon var över ett år. det enda som funkade som valp var att jag la ner henne och innan jag släppte henne fick hon slicka mej vid munnen.  men det är ju även en husky vi pratar om nu så det kan ha med saken att göra.

idag använder ajg det bar som grov bestaffning. enligt mej är alfarullning den värsta bestraffning en hund kan få. men hon är även en helt annan hund idag jämfört med då :)

jag hoppas att TS fått lite råd och tips av oss. vill du sluta så ska du sluta :)

scth
10/12/10, 6:57 PM
#5

Ursh skulle blivit förbannad, så gör man inte under några omständigheter med nån annans hund.  Även om jag är emot dessa hårda dominansmetoder så är det i slutänden upp till var och en hur man hanterar sin hund, att instruktören däremot gör så med din hund är fullkommligt oacceptabelt!

Om instruktören tyckte att skällandet störde kunde hon pratat med dig och gett dig tips istället för att ge sig på hunden.

om du villvill sluta gör det - går du kvar berätta för kursledaren hur du känner och vilka metoder du vill använda dig av. Du har ju betalat och har rätt att ställa krav.

Alfarullning en bra metod för ägaren.. hm.. ligger lite mkt quickfix i det tycker jag. Funkar för stunden men precis som vattnadal säger behövs korrigeringarna göras om och trappas upp för att bli lika effektiva. Därför har vi valt BORT korrigeringar för att slippa bråk och konflikter, jag vill inte behöva brotta ned min hund för att hon ska ta åt sig, det känns inte som ett sunt hundägande.

våran värsta korrigering är att ja tar tag i henne och frågar vad håller du på med.. inge skrik, ryck, nyp utan ett lungt hållande och en låg röst :) det räcker bra

Att en hund är dominant vid 7 veckor har jag svårt att tro, dessutom är "dominans" relativt. En 7 veckors valp testar gränser som ett barn, sedan att detta utan ordentliga gränser och konsekvens kan vändas till vad vi vill kalla "dominans" visst men det är inte hundens Fel om den tar över hemma.

En ledare blir ledare för att andra VILL följa honom/ henne inte för att de måste. Allfarullning och tag i nacken mm, gör ju inte att hunden vill följa, den får inte såmkt att välja på…

…..ser bara inte en enda anledning till varför man ska hålla på att dominera sina hundar titt som tätt!

smurfan-13
10/12/10, 7:07 PM
#6

INGEN rör min hund på det viset! Och jag skulle heller aldrig gå klart en kurs om tränaren gjorde så mot någon annan hund på kursen heller för den delen! Två av mina hundar skulle reagera kraftigt på övergrepp av det slaget även om det var en annan hund som utsattes för det!

Fruktansvärt tycker jag!!

Annons:
RebellLicious
10/12/10, 9:58 PM
#7

#5 jag lät min 7 veckors valp göra vad den ville. jag hade 2 systrar som hade varsin liten så hon blev min bäbis som fick göra vad hon ville. dock har jag lärt mej min läxa XD

om jag skulle gjort som du och fortsatt prata lungt och snällt med min hade hon varit avlivad idag. hon lyssnade inte på någon tonart, det enda som funkade var att lägga henne

men det tog mej ca 2-3 mån att inse det och då kan du förstå vilka skador det blev i lgh :( allt blev söndertuggat, hon kunde inte slappna av, lyssnade inte på något elle någon.

jag insåg det inte själv förrens en av mina hundvakter sa det till mej :( men dock är jag glad över att jag kommit så långt idag. idag räcker det med att jag säger "rknsofngidg" med arg röst för att cola ska inse att jag menar allvar och skärpa sig :)

vi ska även börja tävla i lydnad nästa sommar :D så vi har kommit jättelångt!

scth
10/12/10, 10:28 PM
#8

ok, ja man får gulla lagom och passa sig så de inte lindar än runt "tassarna(?)" när de är små ;)

varför tog du henne vid 7v föresten?

Vattnadal
10/13/10, 1:00 AM
#9

Nu vänder jag mig främst till RebellLicious.

Jag har husky, och de är så signalkänsliga att man inte ens ska behöva tänka tanken på att alfarulla. De flesta av våra skulle ha blivit knäckta och nervvrak om vi alfarullat dem. Piro som hanterats hårt av husse med kort stubin tålde det, men är tyvärr så hård mot andra hundar nu. De lägger sig nämligen på den aggressionsnivå vi har, och om vi tuktar och alfarullar, lär sig hundarna att det är så man gör. De kan även då använda sig av dessa sätt mot oss, om vi gör för stora övertramp. Det finns nämligen en hel del hundar som inte "tar skit" ens från sina människor. En för hård korrigering när de inte fattar någon sammanhang och anser sig vara oskyldiga, kan räcka för att det ska smälla till.

Att en husky som bor i lägenhet tuggar sönder den, särskilt när de lämnas ensamma, är mer en regel än ett undantag. De har en oerhört stor familjekänsla och ser det som ett stort straff att lömnas ensamma. Vidare har de så stora behov av motion att de har mer energi att göra av med än det går att ordna i lägenhet, nästan. Jag vet folk som bor i lägenhet med sina huskyn, så det går, men inte utan blod svett och tårar från ägaren.

Har man en hund som man lärt att dra i kopplet, får man jobba på att lära den att gå fint. Har man lärt hunden en massa andra beteenden som lönar sig för den, får man lära den hur man uppför sig istället. Låter man hunden köra med trial and error, dvs prova sig fram till vad som ger belöning, och själv komma till insikt, sitter den kunskapen bättre. Om man korrigerar bort symtomen, lär sig hunden att "jag vill göra så, men gör jag det gör det ont", förr eller senare har det gått så lång tid att den gör om det, för den har glömt hur ont det gör.

Jag är inte ledare över mina hundar, utan ser mig mer som förälder/lärare. Vi har 12 hundar hemma nu, och det finns INGEN rangordning mellan dem. Det handlar om vem som vill ha en resurs, och är beredd att offra mest för den.
De enda djur som har en strikt rangordning är höns och militärer. Allt prat om dominans och hackordning är baserad på förlegad forskning från djur i hägn med för liten yta och för lite resurser. DÄR kan det finnas rangordning, men inte annars.

Jag är alldeles säker på att man genom att använda sig av moderna inlärningsterorier kan lära i princip vilken hund som helst att uppföra sig. En hund gär vad den tjänar på.

Om hunden kommer fortare framåt av att dra i kopplet, drar den i kopplet.
Om hunden får mat av att hoppa upp på bordet, hoppar den upp på bordet.
Om hunden får uppmärksamhet av att skälla, skäller den.
Om hunden lyckas skrämma bort mötande hundar genom att göra utfall, gör den utfall.

Att arebta med positiv förstärkning och negativ bestraffning (dvs belöning och utebliven belöning) samt att verkligen veta vad <som är en belöning för just den individen, kommer man långt, så otroligt mycket längre än att jobba med positiv bestraffning och negativ förstärkning samt då och då positiv förstärkning (dvs straff, uteblivet straff och ibland en godis).

Vidga dina vyer, börja med att läsa artikeln Den missuppfattade dominansen av Per Jenssen. Läs sedan boken Dominans och ledarskap, fakta eller fantasi av Barry Eaton, som du även hittar i vår bokklubb här (kika under artiklar, bokklubb, så finns det en del böcker med rescensioner). Visst kan du fortsätta att alfarulla din hund, men det finns andra sätt att träna, och du får en mycket bättre relation med dinhund.
Läs även en del om hundens språk och signaler, för att om inte annat lära dig när hunden tar åt sig av en korrigering, så att du aldrig behövcer korrigera mer än nödvändigt, om du vill fortsätta träna så.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smurfan-13
10/13/10, 12:29 PM
#10

#9 MYCKET bra skrivet!

chapp
10/13/10, 2:32 PM
#11

En sak är klar: korrigeringen hjälpte inte ett dugg för hon tar fortfarande kopplet i munnen och hoppar runt. Alltså i korta stunder av "fnatt". Jag har absolut inget emot det beteendet, det verkar rätt kul och så slutar hon på en halv minut. Överhuvudtaget är hon inte någon problemhund, om än livlig, lekfull och skällig ibland men det är ju rasspecifikt också. Jag har tränat en hel del positiv förstärkning och med klicker, så gott det nu går. Hon kan en massa saker, är ofta lugn, inkallningen funkar inte alltid men hon är ju bara 6 månader.

Det värsta är också att jag fick en känsla av att tränaren ville sätta mig på plats genom att svinga min hund. Jag bor på en liten ort i Norrlands inland och här finns det bara denna enda kurs.

Tränaren har inte på något sätt undervisat oss om inlärning, alltså hur hundar lär sig saker, positiv förstärkning osv. Grundfilosofin verkar vara: säg till på skarpen (svinga) så behöver du bara göra det en gång och klarar du inte det ska du väl inte ha hund eller också skaffa en Chihuahua och bo i storstan. Här på landet visar vi vem som bestämmer! Behöver jag säga att jag är inflyttad från Stockholm (det vet tränaren om) - detta ligger mig säkert i fatet här på kursen.

Vattnadal
10/13/10, 5:37 PM
#12

Om inte ledaren kan acceptera att du tränar utan korrigeringar (eller med milda sådana om du vill) och inte kan lova dig att inte korrigera eller visa övningar på dinn hund, skulle jag nog hellre vara utan kurs än att gå en som kan förstöra din hund.

Försök ragga upp folk att träna med, så kan ni agera störningar åt varandra.

Du kan även kolla vad det skulle kosta att gå en intensivkurs, typ helhelg i vardagslydnad ed med resa, och åka iväg på kurs. Kolla på IMMIs hemsida hur långt det är till närmsta kurs osv. Ge inte upp, det går kanske att hitta kurs, även om det blir en bit att åka.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RebellLicious
10/14/10, 12:33 AM
#13

alla har åsikter om dominansen, jag tror på den

min tik kan lämnas ensam utan större problem, hon vill inte dra ensam, hon är duktig på lydnad, hon är ensamhund

det är kanske en kanin jag har? hmm, får fundera på vad jag har om det inte är en hund som går tvärtemot alla andra

Annons:
Vattnadal
10/14/10, 1:03 AM
#14

#13 RebellLicious, om du tror på dominansen, skulle du kunna tänka dig att offra 10 min på att läsa artikeln jag länkar till ovan? Jag kan tom länka igen här, så slipper du scrolla upp och leta. Det är inget att tro eller inte tro på, modern forskning talar tydligt om att det där med dominans är missuppfattat. Det skulle vara intressant att se vad du tycker om du läser den.

Att jag överhuvdtaget tog upp separationsångest och tugga sönder, var för att du skrev att hon inte kunde slappna av utan tuggade sönder allt förut. Jag tog för givet att hon gjorde det då hon var ensam. Var det fel? Tuggade hon sönder lägenheten när du var med, så beror det ju på annat än separationsångest.

Jag säger inte att det inte är en hund du har. Jag talar bara om att urhundar så gott som alltid är mycket signalkänsliga. Om man då tror att dominans är enda sättet, och att ens hund gör sitt bästa för att klättra i rang och ta över, samt kanske inte är så bra på att lösa hundens signaler, så är det enkelt att vara hård. Massor av hundar klarar av det utan att bli knäckta. De lär sig att människor är hårdhänta, och att det är sånt man får räkna med, och så man ska uppföra sig. Jag har själv varit hård och lagt ner hundar, men har lärt om. Jag gick från att ha golden som tålde tuffa tag, men inte behövde det, till att ha husky som kastade sig på rygg med svansen på magen av mitt kroppsspråk endast.

Om man istället för att straffa hunden för alla fel den gör, jobbar med vad man vill att hunden ska göra, och belöna det, kommer man längre. Belöna valpen när den går med slakt koppel och följer dig från allra första sekunden. Uppmuntra den och jobba massor med beröm och belöningar så länge den gör rätt, stanna och ignorera den så fort kopplet blir spänt, så får du en valp som inte drar i kopplet. Om du istället kopplar valpen och bara hänger med den, så lär du valpen att drar den kommer den dit den vill, och fortare. Sedan får du lära den att sluta dra, när den blir stor nog att det är jobbigt. Vore det så enkelt som att då rycka redigt i kopplet, skulle ingen hund dra. Det handlar om att hunden måste förstå vad vi vill, gärna räkna ut det själv, samt att vi är konsekventa.

Det är väl toppen att Cola kan vara ensam, samt att hon är bra pålydnad. Det är heller inte ovanligt att hon inte vill dra ensam, då huskyn är avlad till att dra i spann, med flera hundar. Jag hoppas ni känner fler hundar, så att hon dels får det sociala umgänget av andra hundar, samt att dragträningen kanske fungerar om hon får sällskap.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KitoBonito
10/14/10, 2:12 AM
#15

Ryser …. Tänk så mycket människor som går på såna kurser med sina valpar och som aldrig ifrågasätter utan tror det är något rätt. Usch usch usch och jag tycker så synd om alla valpar och hundar som får leva så :(

Inget emot dig chapp, utan jag skriver det rent allmänt som en reaktion på det du beskrev. Tycker det är skitbra att du ifrågasätter det och förhoppningsvis lär dig bättre vägar!

(har inte läst vad ni skrivit i resten av tråden)

[Shaiya]
10/14/10, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har vart på en kurs som förstörde våran hund. Han vågade knappt gå utanför dörren efter den första dagen på valpträningen - vi gick aldrig dit igen då den dumma kvinnan skrämde vettet ur våran hund, som redan var lite osäker på främlingar.

Det är hemskt när man får höra om erfarna hundtränare, som ska vara en trygghet och någon att be om hjälp med sina hund problem som beter sig helt dåligt. Rynkar på näsan

SaraC
10/14/10, 5:53 PM
#17

Jag håller helt med de flesta i den här tråden, och tyckte bland annat Vattnadal tog upp flera bra argument för varför man som instruktör inte ska bete sig på det här viset. Jag hade aldrig gått tillbaka till en sådan instruktör och är det en kursledare som arbetar för någon klubb hade jag kontaktat dem och sagt några väl valda ord.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
10/14/10, 6:13 PM
#18

Chapp, nu vet jag inte hur himla långt upp och in du bor, men jag kommer att ha en vardagslydnadshelg i november. Jag bor 3 mil söder om Söderhamn, så du får koll på kartan.

Jag kör med positiv inlärning och jobbar mycket med relationen ägare/hund på mina kurser. Nyfika kan kika här för mer info.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
10/15/10, 7:44 PM
#19

Jag kommer Vattnadal! Isåfall struntar jag i kursen här på orten. Vilken tur jag har.

RebellLicious
10/16/10, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#14

mellan 7-ca 16 veckor tuggade cola sänder allt hon kunde. det visade sig sedan bero på mitt ex. han mådde så psykiskt själv att det smittade av sig. att han mådde dåligt p¨verkade även mej även om jag inte märkte det då

16 v- 1 år upptäckte jag att om cola inte hade ben så tuggade hon på det som var framme. vilket min mamma inte gillade

1 år- idag om cola är ensam hemma vill hon ha radion samt ett ben framme. om hon inte har det är mina ikeaburkar i plast mycket populärt att tugga på XD dock kollar jag alltid att hon har ben innan jag sticker

dock hade hon en kortare period av seperationsångest när vi flyttade till lgh. hon krafsade på dörrarna och drog ner en list! det enda hon ville var att ha musik på (var van att ha någon hemma eftersom pappa alltid var hemma)

jag kommer inte ändra mej ang dominans. jag har sett det på min hund och jag har sett massor av andra hundar. de forskarna hade gärna fått fälja mej och min hund under vårt första år och sne hade jag velat veta vad de sa.

jag ska ta valpar på henne nu, så jag kommer snart ha ännu en hund att dra med :) om jag inte tänkt ta valpar så hade jag köpt en omplaceringshusky för länge sen :)

så jag kommer sköta dragbiten/ lite lydnad och min kille lydnad/ spår på valpen som vi ska behålla :) dock kommer den bli av sällskapsmaterial eftersom jagvill att den klarar sig om båda jobbar

(bilden föreställer Cola som 9 veckor gammal. vi har varit och tränat med min kompis, hon som leder cyklen,  i ett par timmar så cola orkade inte gå hem)

Annons:
Vattnadal
10/17/10, 1:33 AM
#21

#19 Det ska bli skoj att träffas! Har svarat dig via mejlen oxå.

#20 Menar du att hon tuggade sönder saker av dominans, eller missförstår jag dig då?

Rangordning, om den finns, är när det är brist på resurser (mat, utrymme, socialt ed). Rangordning hos tamhund är ofta ett tecken på att de mår dåligt och saknar något. En rangordning är alltid könsbunden och inom den egna arten.

Sen kan en hund givetvis äta sönder saker för att den har tråkigt, för att det kliar i tänderna, för att den har separationsångest eller mår dåligt av andra anledningar. En huskyvalp tuggar nog sönder det mesta, för att den kan. De har en fruktansvärd energi, och ger vi dem inget att göra, så hittar de på något eget. Jag tror inte att de behöver må dåligt för att tugga. FDet är nog så enkelt att de tuggar för att de gillar det. OM det inte är så att de tuggar för att de är ensamma då.
Den kan oxå dra i koppel för att vi lärt den att det lönar sig. Den kan stjäla mat för att det lönar sig. Den kan göra utfall mot andra hundar av rädsla eller vana. I princip allt en hund gör, gör den för att det lönar sig för den. Den har lärt sig att beteendet belönas på ett eller annat sätt. De gör inget för att "ta över", då de inte alls tjänar på att vara högsta hönset i vår värld.

Jag tycker att det är synd att du inte ens vill läsa artikeln jag nämner. Antingen läser du och tror att det är lögn, elelr så kanske det kan förändra något för dig och din hund. Du har ju inget annat att förlora än några minuter av din tid.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
10/17/10, 11:22 AM
#22

Mycket av det vi kallar "dominant beteende" hos människor är ju inlärt också - man har fått en fördel av det. Liksom att man kan ha fått en fördel av att vara undfallande, icke-dominant.

Har man som person fått fördelar av ett dominant beteende, vare sig det är gentemot sin sambo eller sitt husdjur, då lär man väl fortsätta så?  Ofta funkar det ju, en dominant person har en undergiven sambo eller husdjur och båda parter accepterar arrangemanget.

Kruxet är väl att man förlorar något i allt detta - närhet.

Vattnadal
10/17/10, 1:16 PM
#23

Tyvärr är det tom så enkelt att då man korrigerar sin hund, när man är frustrerad, så får man utlopp för alla aggressioner, och då känns det bättre för oss att agera. Därför blir det ännu lättare att ta till fysiska korrigeraingar nästa gång. Det är alltså ett självbelönande beteende för oss, och ger en quickfix på hunden, därför en enkel metod, och något man gärna biter sig fast vid.

Det är oerhört svårt för folk att ta till sig att vargfamiljen lever utan inbördes rangordning i det vilda. Att döttrar inte försöker döda mamman och ta över, och att inte sönerna försöker döda pappan för att ta över. Det är så inrotat, och så enkelt att tro på rangordning och ledarskap, att något annat vägrar man tro på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RebellLicious
10/17/10, 11:58 PM
#24

det var inte av dominas hon tog sönder saker, jag skrev vilka orsakerna var lite högre upp eller på det där andra inlägget

även om jag läser artikeln, vilket jag tror att jag gjort för länge sen, så kommer det inte förändra något hos mej eller min åsikt

men då behöver vi ju inte prata om varför det finns ett alfapar hos vargar, eller hur? de bestämmer om jag minns rätt.

du borde kolla på vargmannen på animal planet och sen säga vad du tror om dominans

smurfan-13
10/18/10, 12:42 AM
#25

#24 det finns ett föräldrapar i en vargflock. Vargforskare kämpar för att få bort den förlegna synen om alfapar.

Och vargmannen är ju bara ett stort skämt alltså! Dessutom rör det ju sig om vargar i hägn = ej naturligt nånstans!

Vattnadal
10/18/10, 1:13 AM
#26

#24 Synd att du inte vill ta till dig modern forskning. I hägn, där man forskat på vargar tidigare, stoppar man ihop ett gäng valpar, och de lever inte alls naturligt. DÄR, i en onaturlig miljö, med brist på resurser som mat, yta och berikning, bildas en rangordning. Hundar som lever i liknande förhållanden KAN ha en rangordning. Rangordningen är då alltid artbunden samt även endast inom det egna könet, som jag nämnde ovan.

Vargar i det vilda består inte av en flock, utan av en familj. Mamma och pappa varg, som tidigare nämnts som alfaparet, samt deras barn. Ungarna kan i Sverige stanna till de är 1-3 år, oftast flyttar de innan 2 års ålder. I USA tex, kan de stanna längre, då det kan vara svårt att bilda egna revir där.
De vargar i familjen som inte är mamma eller pappa eller små valpar, är alltså äldre syskon till valparna. De stannar kvar hemma och lär sig jaga, hjälper till att uppfostra valparna och lär sig massor innan de flyttar hemifrån och bildar egen familj.

Eftersom de lever i familjegrupper finns det inga behov att att ha en rangordning. Sönerna har ingen längtan efter att ta över efter pappan för att få para sig med sin mamma. När könsdriften kommer på allvar flyttar de hemifrån och hittar en egen hona istället.

Precis som #25 säger, så är vargmannen inget naturligt. Han började med 3 hanvalpar, som han lärde hur viktigt det där med rang var. Han visade dem att man ska alfarulla, visa tänder, att den största och starkaste åt först osv. Om de hade vuxit upp i en naturlig familj hade de fått ett helt annat liv. De vargarna kan inte välja att flytta för att hitta en partner och bilda familj. De lever i ett hägn med begränsade resurser, precis som artiklen du kanske har läst säger, så är det i de fallen rangordningen finns.

Du kanske inte tror på en av världens mest berömda vargforskare heller, men här är en film där dr David Mech försöker förklara varför det är fel att använda uttrycket alfa på varg. Inget att läsa, utan en kort filmsnutt på mindre än 3 min.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[lottaeriksson]
10/26/10, 3:51 AM
#27

Usch vad hemskt. Jag skulle inte ens vilja tänka tanken hur min hund skulle reagera på det. Ingo är otroligt signalkänslig, fysatan! :(

Jag tycker du gör rätt i att lämna den där kursen, du kommer inte få nått vettigt med dig därifrån ändå, än möjligen en förstörd valp.

Annons:
Velpchen
7/31/11, 11:06 AM
#28

Vilken hemsk människa som gör så med en hund han/hon inte känner.
Denne gjorde sig förtjänt av en smäll på käften.

Hundar är också ett folk, och vissa tål mer än andra. Skulle någon ha gjort så på min hund så hade det varit mycket dåligt för honom. Vissa hundar tål hårdare tag, och man måste se skillnaden. Min hund är endast uppfostrad med mjuka tag och positiv förstärkning, men jag är ingen anhängare av det, jag tror som sagt att vissa hundar behöver mer skarp tillrättavisning än andra. Som en annan hund jag kände som var riktigt stöddig och vägrade lyssna, jag visade med mina händer vad jag ville. Han smet gärna iväg och struntade fullkomligt i vad man sade, så fick jag tag i honom mitt i springet och tvingade ner honom så att han satt och morrade dessutom lite till honom. Då tittade han mig i ögonen, såg jätteglad ut och lyssnade. Sedan fick han beröm direkt då han lyssnade.

Hade jag gjort samma sak med min hund skulle han ha blivit ledsen. Jag brukar tillrättavisa med händerna, t.ex. och jag vill att han stannar så håller jag honom över bröstet och trycker lätt. Ellet trycker bort honom när det kommer en hund han inte ska hälsa på, men det är just attityden som är viktig, jag har en väldigt mild attityd till honom medan jag var mer spänd med den andra hunden.

Min hund har aldrig försökt utmana mig eller något sådant, så jag ser helt enkelt ingen anledning att trycka ner honom, det skulle vara mer som mobbing enligt mig.

Det har tyvärr hänt att jag tappat tålamodet och blivit så arg att jag inte velat "prata" med honom när han gjort någonting fel, eller t.o.m höjt rösten. T.ex. skämt ut mig genom att springa fram och stört en annan hund. Men inte blev han lydigare för det. Däremot har han blivit ledsen och inte verkat lita på mig riktigt. Då får man gottgöra.

Men nu har han i alla fall lärt sig, men man måste vara snabb att ta beslutet själv innan han gör det. Om det kommer en hund, då säger jag till direkt att han ska komma, han kan ibland vara en bit bort, men kommer det gör han, fastän han verkligen vill gå till hunden. Detta har han lärt sig endast med väldigt mjuka metoder. Men jag har haft hundar som inte alls gett respons till den sortens korrigering, och då måste man vara lite tuffare, annars skrattar de bara.

Nu skrev jag nog en massa nonsens, men det jag ville säga var att vissa hundar kan man förstöra genom den behandlingen den där tränaren gav din hund. Och hade det varit min hund, fy fasen vad arg jag hade blivit. Men jag förstår att man blir överrumplad, eftersom tränaren ska ju "veta bättre". Men uppenbarligen gjorde denne inte det, och jag hade nog försökt anmäla eller vad som helst. Hunden räknas ju enligt lag som egendom, och man kan väl inte göra hur som helst med andras egendom? Vad vet jag, pengarna tillbaka som någon annan sa i alla fall.

Och kräv en ursäkt.

Detta må vara omoget men hade jag inte fått en uppriktig ursäkt och ett erkännande om att personen ifråga hade fel skulle jag nog se till att solka ner tränarens rykte genom att berätta öppet om vad denne gjort.

Min valp är som ett barn, även om man måste handskas med den på ett annat sätt är det fortfarande ett barn, och det är inte naturligt att vara så aggressiv som den där människan var. Ursh vad ledsen man blir.

Upp till toppen
Annons: