Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2810 ggr
chapp
11/12/10, 5:25 PM

Klickerträning

Äntligen har jag kommit igång ordentligt! Efter många om och men och inte så lite prestationsångest har jag hittat en bok som är suverän (Klickerträning för nybörjare, av Natasja Atterbom) och som har varit till stor hjälp. Där står det i detalj hur man ska göra.

Leia var genast med på noterna, kunde inte få nog av det roliga. Sedan sov hon en bra stund så det tog nog i hundhjärnan! Hjärngympa, både för mig och valpen.

Annons:
Tokryck
11/12/10, 7:43 PM
#1

Va roligt!

Jag ser fram emot då jag får hem en valp, då ska jag klickerträna ordentligt. Med den jag har nu shejpar jag inte utan använder mig "bara" av belöningsbaserad träning.

chapp
11/12/10, 10:06 PM
#2

Enligt boken, det här vet du redan antagligen, så använder hunden sin hjärna på ett annat sätt vid klickerträningen, eftersom man inte styr upp den. Den får tänka själv på ett annat sätt. Pröva själv, vara kreativ. Det tycker jag är intressant.

Annars har jag också tränat med belöning hittills. Att träna valpen jämfört med att träna gamm-hunden, det är som natt och dag. Jag har gett upp på gamm-hunden för länge sedan. -Men det skulle faktiskt vara roligt att testa klicker på honom också.

Vattnadal
11/13/10, 10:09 AM
#3

Jag har oxå läst den boken. Den är bra och tydlig, men jag skulle aldrig orka dela upp allt i SÅ många delar. Fast det är ju bra att vara tydlig, eftersom det är för nybörjare, och man SKA dela upp inlärningen i många steg.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
11/14/10, 5:52 PM
#4

Enormt många delar men det är en stor hjälp för mig, annars vet inte jag var jag ska börja. Boken är som en kok-bok för nybörjare. Hur koka ett ägg? Håll kastrullen under en kran. Sätt på kranen. Fyll på vatten. Öppna kylskåpsdörren. Ta fram ett ägg. Och så vidare… Suveränt för den som aldrig varit i ett kök!

Det får ned min egen pretationsångest också. Och hjälper mig att inte ställa för stora krav på hunden.

Sen gillar jag hur hon skriver och att hon tar upp inlärningspsykologi på ett rättså lättfattligt sätt.

Tokryck
11/14/10, 7:36 PM
#5

Jag klickertränar Mira också, men jag använder inte klickern så ofta med henne. Jag ljög lite då jag skrev att jag inte shejpar henne för det gör jag faktiskt numera. Det kommer dock vara lättare att få fart på valpen då den inte kommer vara så kommandostyrd som Mira är. Hon har väldigt svårt och tycker det är jobbigt att inte ha ett kommando när vi tränar. Eftersom jag har haft en hund till som tog mycket av min tid och min kraft så tränade jag Mira så som hon trivdes bäst (med kommandon och mycket lek) och därför är hon inte så duktig på det här med shejping. Att få en "traditionellt" tränad hund att bli klickerklok och inte bli frustrerad av shejping kan ta tid och kan vara svårt så jag är inte överraskad att det inte går så bra med hennes träning. Men vi tränar lite omvänt lockande, "fri", putta på bollen, klossen, "åttan" och lite annat mha shejping.

Klickerträning är en superb träningsmetod. Jag har i och för sig gett upp korrigeringar för många år sedan men att träna belöningsbaserat är ju bara en del i träningen när man klickertränar. Det är en konst att klickerträna tycker jag, det krävs så mycket mer av tränaren men det är otroligt roligt att se hunden tänka och ta egna beslut.

chapp
11/17/10, 10:20 AM
#6

Det är absolut inte lätt. Det kräver träning, mycket träning tror jag, för ägaren. Läste i boken att man kan klickerträna en kackerlacka! Helt otroligt. Kan man klickerträna en kackerlacka kan man nog träna min gamla hund också, han som inte ens lärt sig "sitt" och som jag för länge sedan gett upp på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: