Annons:
Etikettutfodring-foder
Läst 4891 ggr
SaraC
2010-12-11 21:38

Vad tuggar era hundar?

Ja, som rubriken lyder, vad ger ni era hundar att tugga på?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
SaraC
2010-12-11 21:40
#1

Just nu är vi tråkiga här hemma. Hade förr en släkting som köper hela kor och då sparade allt "oätligt" de fick med och gav mig, men får inte det längre tyvärr. Så nu är det mest kycklingvingar, märgben och bortskuret från kött vi äter här hemma, och det skulle vara kul med lite nya idéer!

(Ja, jag vet att det finns en uppsjö olika att ge, men jag vill helst ge färska varor att tugga på, och att hunden kan äta det mesta av det man hittar i kyldisken, men nu tänker jag mer vad som är lite billigare eller kanske redan lite anpassat till djur då det är mycket ben och lite kött)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Agilis
2010-12-12 01:20
#2

Jag lägger ut krokar bland jägarbekanta. Jag ber att få sånt som slängs, öron till exempel, klöv om de inte tar reda på det själv. Det kan bli en del krafs beroende på hur många jägare man känner =)

TrueBloodLover
2010-12-12 18:38
#3

min tjej tuggar på:

- plast (gärna sopor)

- vanliga ben

- köttben i olika storlekar

- sopor

- + allt annat hon hittar :D

Missel
2010-12-12 23:30
#4

Märgben får de ofta då de äter färskfoder, Grisöron ibland, men de varar inte så länge…

SaraC
2010-12-13 14:39
#5

#2 Det är ju jättebra om man får tillgång till sådant! Tyvärr har de jägare jag känner själva hundar.

#3 Du ger alltså din hund plast att tugga på? Det kan vara riktigt farligt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Agilis
2010-12-13 15:12
#6

#5 Ja, det flesta har ju det, så klövarna är det lite svårare att få tag i. Öronen däremot är något som aldrig tas tillvara på, det slängs. Jag flår dem först, men det vet jag inte om det är så nödvändigt egentligen.

Annons:
Vattnadal
2010-12-13 16:05
#7

Vi har fri tillgång på konteinern med slaktrens vid älgslakteriet nedanför vår gård, så en hel del älgdelar blöir det. Har även bekanta som slkatar köttkor då och då, och får massor av ben där oxå.

Köper sällan oxhudstugg od, men det händer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Star-Di]
2010-12-13 21:32
#8

vanliga ben och märgben.

TrueBloodLover
2010-12-13 21:51
#9

4# ne, hon tar det själv  när jag inte är hemma :(, hoppar upp och tar ifrån diskhon! (i fredags hade hon lyft ur stekjärnet från diskhon!!!!)

händer oftast om jag glömt ta fram ett ben till henne :P jag sa vara glad att hon inte tuggat sönder alla mina plastburkar då hon lärt sig öppna skåpsdörrarna :(

Elega
2010-12-14 19:07
#10

Köttben, märgben, kartonger, grisöron m.m.

chapp
2010-12-15 00:08
#11

Vad tuggar hon inte på? Hon har tuggat på tv-bordet, på kartonger, på tofflor och skor, plasttråg (jag vet, hemskt), leksaker, ben, matte, kläder, mattfransar, trasmattor, garnnystan, vantar och mössor… Ibland är hon matte tillags och nöjer sig med sina tuggben.

TrueBloodLover
2010-12-15 00:56
#12

11# skrattar! jag lider med dej!!!

fast det är lite kul att se vad de hittar på ibland

Scully
2010-12-15 12:44
#13

Min älskar grisöron, sen lite olika typer av torkat godis, sen har vi det så bra här nere på Ica så slaktarn där tar tillvara på märgben åt oss hundägare. Är billigt å bra.. sen älskar hon tyvärr papper, så toarullar snor hon så fort hon får tillfälle, som tur är tar hon dom inte då det är papper kvar

Annons:
TrueBloodLover
2010-12-15 17:08
#14

min tjej får inga grisöron längre. hon gömmer dem och när hon gör det skapar hon upp nosen :(

jag brukar med köpa icas märgben :D vet att coop komsun har 1 pack gör 4-10 kr st

Vattnadal
2010-12-15 23:32
#15

#14 Vissa hundar, särskilt urhundarna, har ett stort behov av att gräva ner saker. Vår första alaskan husky, Luomi, ver extrem. HOn grävde ner alla tugg hon fick, helst ute annars inne.

Hon skrapade oxå upp nosen i början, då grävandet var viktigt. Då erbjöd vi henne en "grävlåda", bestående av en hundsäng med massor av fleecefiltar. Där kunde hon gräva ner sina tugg, utan att behöva stå och försöka täcka över med nosen, med något som inte fanns. Grävandet för henne, och för din Cola, är ett timerstuyrt beteende. De kan inte låta bli, när de får en sak i munnen som de instinktivt vill gräva ner. Finns inget at gräva i, lägger de föremålet på marken och står och "täcker över", dvs skrapar med nosen till den blöder. Lite som att gerbiler i bur försöker gräva gångar i hörnen fast det inte går, eller att bävrar i en betongbunker fäller träd som inte fins.

Ge henne en grävlåda (hundsäng, liten sandlåda ed), fyll den med sand om du struntar i dina golv, eller filtar, tidningspapper, tygrester od. Om du ska para henne kommer hennes grävbehov att öka ännu mer. Då kan du erbjuda henne en koja som har en grävlåda innuti, så kan hon bygga lya.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

chapp
2010-12-15 23:50
#16

Glömde lista brorsans matsalsbord som hon tuggade på då hon (av brodern) blev instängd i garaget när han och hans fru fick gäster.

Tokryck
2010-12-18 14:53
#17

Mira får ett litet ben av hud efter varje mål för att hålla hennes tänder i bra skick. På helgen får hon ett större liknande ben.

Jag är väldigt restriktiv med märgben och liknande, dels har jag haft hundar som tuggat sönder dem och dels har jag haft en hund som fick kronisk pancreatit och orsakerna till dem kan vara för mycket märgben. Nu var inte det orsaken till att det hände henne men det sitter ändå i bakhuvudet.

[Forest]
2010-12-23 11:10
#18
  • märgben från nöt
  • ekologiska kycklingvingar
  • älgben som jag får av grannen
  • vanliga runda tuggben

Vad jag itne fattar är som 3, att man har skäp i diskhoen har man en hund som är en rackare på ta sånt får man inte missa att ha rent. Det är ju fara för hundens liv att man glömmer saker/skräp framme.

11, Hoppas du kan få lite tips vad man kan göra för få bukt på din hunds påhitt. Gör den bara detta när hunden är själv hemma? För då kan det vara separationsångest.

Vosjes
2010-12-23 16:55
#19

Mina hundar tuggar like olika beror på vad vi får tag i men vi försöker få tag i så mycket naturliga ben direkt från slaktaren som möjligt dock blir det mycket nöt då vi har en bekant som är nära kontakt med en koslaktare annars dessa vanliga runda tuggben.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

KitoBonito
2010-12-27 01:24
#20

Varje gång jag handlar foder hos foderbilen så köper jag med ett sånt här 100-pack med tuggpinnar. Ett packet brukar hålla tills nästa foderpåse behövs köpas så det är bra! Annars brukar jag köpa hem märgben, men vill våga/få idéer till annat liknande att köpa också.. Vet att hjärta och lever och sånt finns men jag känner mig sällan så sugen på att köpa det xD Annars får han någon kartong med godis då och då och väldigt ofta hittar han en eller annan påse att slita sönder som jag låter honom göra. :P Han sväljer det aldrig - visst kan olyckan vara framme men skulle det hända är jag alltid i närheten till rescue eftersom det bara är när jag är med som han börjar slita sönder saker..

Och just ja; nu till julen hade jag köpt ox-strupe till honom. MUMS tyckte han! Och till hans födelsedag den 29e får han en likadan plus en grisknorr. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: