Annons:
Etikettmedlemmarnas-raser
Läst 10798 ggr
SaraC
10/23/09, 3:29 PM

Akita & Samojedhund [Medlemmarnas raser]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tyckte att det var en god idé att låta våra medlemmar beskriva "sina" raser. Här ger DesK oss sin beskrivning av Akita och en kortare presentation av Samojedhund. Vi tackar DesK för hennes intressanta beskrivning av dessa raser!

Foto: DesK

Teddie & Todd. Foto: DesK

Vad har du för ras och vad fick dig att välja rasen?

Nu har jag en Akitatik (Teddie) som är 9 år och en Samojedhane (Todd) som är 11 år. Akitan köpte jag istället för en ny Dobermann, eftersom jag tycker att Dobermann är sönderavlade och Akita är en frisk och sund ras. Har aldrig behövt ångra mitt val. Samojeden och hans husse flyttad vi ihop med för snart 2 år sedan. Todd är en glad och trevlig herre, men han har sina egenheter som de flesta äldre hundar har.

Foto: DesK

Teddie. Foto: DesK

Hur skulle du vilja beskriva Akita?

Akitan är en robust och tålig hund som är lugn och sansad, men som orkar mycket och därför alltid kan vara med på många typer av aktiviteter. Dess  uppträdande präglas av värdighet, man kan tydligt märka dess japanska ursprung. Akitan är mycket lättlärd och snabb i tanken men också mycket envis. Det är en mycket bra vakthund som inte ens släpper in nära vänner om inte någon i familjen har sagt välkommen.

Akitans päls är lättskött, den hårar knappt något alls utom under de 2 fällperioderna per år. Då är det förskräckligt!

Foto: DesK

Teddie. Foto: DesK

Finns det för-och nackdelar med rasen?

Akitans robusta kropp och goda hälsa gör den till en fröjd för sin ägare. Den är en mycket trogen hund mot sin flock samtidigt som den är lättlärd, vilket gjorde att när vi flyttade ihop med Todd så gick detta rätt smidigt.

Akitan har en egenhet och det är att den inte är så förtjust i främmande hundar och människor. Jag tycker att detta både är en för och en nackdel. Det är inga problem att möta andra hundar på promenaden, eftersom hon struntar i dem, om de inte kommer för nära. De flesta andra hundar jag har haft har alltid velat hälsa på och leka med andra hundar, vilket ibland har lett till att de har varit väldans dragiga i koppel. Akitan travar istället på utan att bry sig om den främmande hunden.

Vaktigheten och det mycket bestämda sinnelaget är också det både en för och en nackdel. Bestämdheten och envisheten säger sig ju självt att de kan vara både och. Vaktigheten kan göra att Akitan kan få för sig att skälla en del. Vanligen går det dock att få tyst på den, eftersom den också är lättlärd.

Akitan är en allroundhund som passar till många olika aktiviteter.

Foto: DesK

Teddie med kompis. Foto: DesK

Hur skulle du beskriva din hund?

Teddie är en mestadels glad, trevlig och artig hund. Hon är mycket bestämd och envis men också mycket lättlärd. Jag har alltid kallat henne för fnysnalle därför att hon just fnyser rätt ofta. Hon vill vara i närheten av mig och hon är en mästare på att iaktta saker och ting. Ingenting undgår henne.

Hennes söta nalleaktiga utseende gör att folk gärna vill klappa henne, vilket hon själv inte är så särskilt förtjust i, men hon har lärt sig att uppträda som en artig Japan, finner sig i det och viftar lite artigt på svansen.

Teddie kan också vara oerhört tjurskallig och då är hon inte att leka med. Då är det bäst att strunta i henne tills hon slutar tjura.

 Foto: DesK

Teddie. Foto: DesK

Hur aktiverar du din hund?

Numera blir det mest promenader och leta godis. Vi tar tre prommisar om dagen. Morgon och kväll blir det cirka en halv timmes promenad och på dagen cirka en timmes promenad. Några gånger i veckan blir det cirka 2 timmars promenad på dagen. Leta godis och eller tuggben får de göra någon gång varje dag.

Foto: DesK

Teddie & Todd. Foto: DesK

Vem passar som Akita-ägare?

På grund av sitt temperament är Akitan inte lämplig som första hund. Den kräver sin ägare, särskilt den unga Akitan måste man vara mycket tydlig och bestämd mot, annars kan den nog lätt ta över kommandot. Man ska också tänka på att det är en ganska stor och stark hund, vilket gör att man måste lära den koppelvett tidigt. Tänker man bara på dessa saker och kommer ihåg Akitans förmåga att snabbt uppfatta saker så har man en mycket trevlig hund, som är till stor glädje.

Vad jag förstår är det ingen större skillnad i grundtemperament på Akitan, Amerikanska Akitan och deras mindre släkting Shiban. Min dröm är att ha en Akita och en Shiba.

Foto: DesK

Todd. Foto: DesK

Kort om Samojedhund

Samojeden ska vara en glad och trevlig familjehund utan utpräglad jaktinstinkt. Todd är glad och trevlig, men han har mycket jaktinstinkt och fångar och äter upp såväl ekorrar som fåglar och dessutom fiskar han själv. Han kan ibland också vara mycket dragig i koppel, jag tror att detta delvis beror på att han tidigare har använts en hel del som draghund. Todd vill helst vara utomhus på tomten, men sover inne i huset om nätterna.

I likhet med Akitan är Samojeden en frisk, tålig och robust hund.

Samojeden kan varmt rekommenderas som en rätt lättskött och trevlig familjehund. Kanske trivs den dock bäst i villa, eftersom den helst vistas utomhus oavsett väder.

Samojedens päls mår bra av att borstas cirka en gång i veckan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
SaraC
10/23/09, 3:59 PM
#1

Tack för en informativ beskrivning. Vilka duktiga medlemmar vi har!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
10/23/09, 4:06 PM
#2

Min Eros är också en riktig "fnyshund". Vi har ganska roligt åt det eftersom han har en förmåga att lägga in fnysningarna på passande ställen när vi pratar med honom eller varandra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
10/23/09, 4:34 PM
#3

Fniss, det känner jag igen!  Skrattande

Teddie är också bra på att fnysa med eftertryck när jag till exempel har sagt något med bestämd röst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jonna75
10/23/09, 10:22 PM
#4

Måste hålla med Sara! Tack för en informativ artikel! Är alltid skoj att få läsa hundägarnas egna berättelser om raser, det blir mer personligt då Glad

DesK
10/26/09, 8:48 PM
#5

#4 Kan inte du skriva om Samojeder? Det lilla jag skrev här räcker ju inte på långa vägar!

Angående bilden på Teddie som valp med min gamle Borzoi. Tamir var på bilden 12 år gammal och han tog sig an den lilla illbattingen med faderlig omsorg och levde nästan ett år till. När vi någon gång ser en Borzoi reagerar alltid Teddie likadant. Hon blir nyfiken men också mycket respektfull  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jonna75
10/26/09, 8:53 PM
#6

#5 Jag kanske får göra en egen tråd om Samojeden inom snar framtid, måste bara lista ut lite vad man ska skriva Glad

Jag tyckte dock att du fick med det viktigaste om Samojeden med tanke på hur "lite" du skrev Skrattande

Annons:
SaraC
10/26/09, 8:57 PM
#7

#6 Jag kan skicka dig samma frågor som jag skickat till de andra om du vill?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jonna75
10/26/09, 9:16 PM
#8

#7 Jo men det skulle du kunna göra Glad. Blir ju lite lättare då Flört

SaraC
10/26/09, 9:19 PM
#9

#5 De var verkligen söta ihop. Visste inte att du haft Borzoi!

#8 Då gör jag det Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
10/26/09, 9:26 PM
#10

#9 Jo, jag har haft två Borzoier. Tyvärr är Borzoiaveln i likhet med Dobermannaveln inte vad man skulle kunna önska  Rynkar på näsan Därför avstår jag tills vidare från dessa raser och väljer istället Akita, Shiba och Samojed  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
10/26/09, 9:59 PM
#11

#10 Tycker de är häftiga Glad En kompis har haft flera stycken som kommer från en kennel vi bor granne med. Tråkigt, är det den mentala eller fysiska biten som inte är bra?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
10/26/09, 10:22 PM
#12

Vad jag förstår mest den mentala biten. Borzoien ska vara en en tuff, stark och stabil hund inte någon räddhågsen stackare. Tamir var just det och kunde därmed vara älskvärd och trevlig i alla  läger. Han var en fröjd för oss alla som lärde känna honom. Egentligen skulle jag vilja säga att Tamir var nästan som en Akita i temperament. Han visste att han var störst, bäst och vackrast  Glad Så varför skulle han bråka? Ändå var han rent fysiskt en liten Borzoihanne.

Borzoi nummer 2 var en otroligt vacker och tjusig hanne, men tyvärr så rädd i temperamentet att han uppträdde aggressivt mot en liten Jack Russell Terrier och ett flertal andra hundar och människor. (Vi övertog honom från tidigare ägare därför att denne ej hade klarat av honom) Till vår stora sorg fanns ingen annan utväg än att låta honom somna in. Teddie och Todd saknar honom nog också, de försökte vara mamma och pappa åt honom, men tyvärr  Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
10/27/09, 11:31 AM
#13

#12 Vad trist. Det är den bilden du beskriver av Borzoi som jag känner igen, synd om det börjar försvinna. Usch, vad sorgligt med er nr 2 Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
KickanW
10/31/09, 2:35 PM
#14

Min tjej (eurasier) fnyser inte men däremot suckar hon. Om man säger bestämt "NEJ" när hon t.ex. tänker försöka sno något från bordet suckar hon högt och går därifrån. Riktigt kul är det faktiskt!

DesK
11/2/09, 2:40 PM
#15

Tyvärr är ju våra kära hundar inte så väldigt långlivade, så avskedets dag kommer man ju inte ifrån. Vad som var än mer sorgligt med nr 2 var att det faktiskt var Jack Russelterriern som anföll honom. Terriern var okopplad och kom rusande rakt mot vår kopplade hund, som då tog terriern över ryggen och ruskade honom. Terriern lever ännu och fortsätter med sina aggressiva utfall mot andra hundar. Nu var det inte bara för denna incident som han fick somna in, utan det hände några fler tråkiga saker + att han som sagt blev mer och mer rädd.

#14 Ja de har alla sina egna knep  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: