Annons:
Etikettraser
Läst 2295 ggr
Catta-
2016-06-05 22:26

Xolo

Någon här som har erfarenhet av Xolo? Hur skiljer sig storlekarna åt mentalt? Enligt skk ska de vara en bra aktiv sällskapshund. Stämmer det enligt er? Skulle rasen passa mig som gillar utställning, roliga hundaktiviteter(tex agility, lydnad, trix) och långa promenader. Har förstått att de är lite egna och inte alltid är så lätta att träna? Har de stor jaktlust? Hur mycket vård kräver huden under sommar/vinter? Är de frusna? Hälsoproblem?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
TjockaBerta
2016-06-10 16:37
#1

Jag har en mellan xolo. Han är en jättetrevlig kille som älskar att vara med. Han kan vara envis som bara den så man måste stå på sig. Lite knasig att träna men man ser verkligen på honom när han fattar. 

Konster och trix är inget för min hund. Han är rätt klumpig och flaxig  och har lite för bråttom för agility. Skogsparkour är han jättebra på. Han är inte rädd för något. Bara pang på. 

Långa promenader är inga problem. Han är supersnabb och rör sig över stora ytor på väldigt kort tid. Han gillar när man cyklar med honom och han får sträcka ut. Han har ingen utpräglad jaktlust   

Dusch varje vecka, smörja in vid behov,scrubba varannan vecka. Men det går fort. Behövs inte rakfönas 😂 Samma året om.

Han tålde kylan i vintras väldigt bra. -5 är inget problem alls sen bör man ha en tröja på. Beror lite på vind och regn så klart. Vid -15 hade han skor. 

De är skygga för folk och väjer undan för andra hundar om det behövs. En xolo ska aldrig slåss. 

Jag är helt förälskad i rasen och blir det en hund till så blir det en xolo. Helst en valp efter honom.

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
2016-06-10 19:24
#2

Tack för svar! De verkar underbara :) lite skillnad på pudel men kul med en hund som inte direkt kräver pälsvård ;) verkar lik pudeln jag har nu förutom att hon har stor jakt lust och älskar att träna. Xolon är definitivt en stark kandidat till nästa hund :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TjockaBerta
2016-06-10 19:40
#3

Nu har jag haft krulliga cirkushundar i några år. Den här killen är något helt annat. Ofta blir man full i skratt över hur han är. Dessutom är han väldigt pratsam. Är han missnöjd så talar han om det. Högljutt!

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
2016-06-10 20:43
#4

Härligt :D

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: