Annons:
Etikettraser
Läst 7553 ggr
Maria Selin
11/23/15, 2:36 PM

Canaan dog

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva lite om min ras - Canaan dog

Canaan är en urhund och de har en förmåga att kunna leva med människan på ett bra och bättre sätt än många andra hundar. De kan lätt lära sig hur vi fungerar och vad vi vill.

Det som är speciellt med Canaan är att den inte är avlad till något specifikt ändamål – Det är bara en HUND.

Canaan dog är till största delen en sällskapshund. Man kan tänka sig att träna den i vissa bruks och lydnadsdelar, men räkna med att den är lite "lat" och bekväm. Varför jobba som en idiot, när man inte behöver… Det är ingen schäfer man får i arbetstokighet.

Spårarbete, sökövningar, räddningshundsarbete, patrullstig och agility är några aktiviteter som jag tycker passar rasen. Att komma högt i tävlingar inom bruks och lydnad är lika troligt att göra med en Canaan som med en katt.

Men det är en ljuvlig hund att ha i hemmet, i sin omgivning och skogen! Inomhus är det oftast relativ lugn och stressfri. Inte en hund som är en hack i häl hela tiden. Kan koppla av trots lite stök runt omkring.

De älskar att vara nära sin familj. De vill ha uppmärksamhet och närhet. Ligger gärna i soffan/sängen och myser. De klarar att vara ensamma ca 4 h/dag om de får bra stimulans annan tid.

De gillar att klättra och hoppa, så därför kan agility vara en lämplig aktivitet för dem. Det är en intelligent hund som är rolig att umgås med och lära känna. Den är mycket anpassningsbar och vänjer sig snabbt vid att leva det liv DU lever…

Den har mycket väl utvecklade sinnen, lukt, hörsel och syn överträffar nästan alla andra hundar. Det gör att de lätt upptäcker någon/något som inte är som det brukar. De vaktar i form av att larma då någon okänd kommer eller något ovanligt händer i omgivningen. De vänjer sig vid vad som är naturligt och vanligt i sin omgivning och är inte en hund som skäller på allt o alla… En del “pratar” men inte så vanligt. Ingen hund som gnäller.

Den trivs med stimulans i form av närheten till människan och gärna andra djur. De trivs i flock och ser gärna att andra flockmedlemmar är hundar också. Fria promenader i skogen med tillgång till bad är livet för en Canaan. De är lätta att ha lösa och sticker inte ofta på vilt.

De har ett mycket lågt jaktintresse, är helst asätare. De söker sällan spår och jagar inte efter o avdödar vilt.

De tycker om barn och har lätt för att hantera och leva med dem:-)

De har inte en försiktighet mot främmande… bara en självbevarelsedrift:-)). De kanske inte alltid känner ett behov eller vilja av att hälsa på allt och alla… det måste finnas en viss vinst i deras kontakt. De kan ibland hellre undvika kontakt om de fått utlopp för kontakt och närhet på annat håll nyligen…

Jag ljuger inte om jag säger att den troligtvis är den friskaste rasen i världen. Vi är inte så många aktiva uppfödare, men vi som finns är väl medvetna om att vi måste jobba tillsammans och smart för rasens överlevnad. Det gör att vi alla jobbar för genetisk variation, mentalt bra hundar och friska gener. Det finns inga hälsoprogram inom rasen och inga ras bundna sjukdomar.

Hanarna är mer sociala och lite mer kontaktsökande. Tikarna mer självständiga och intelligentare:-)

Storleken varierar mellan 50-65 i mankhöjd och ca 18-30 kg i vikt. Rasen har en mycket stor genetisk variation, vilket gör att det är stora skillnader i storlek och utseende mellan individerna.

Annons:
Therese
11/23/15, 2:43 PM
#1

Vad fina de är! Verkar vara en rolig ras. Hur är pälsen?

berthagenn
11/23/15, 2:44 PM
#2

Trodde att någon hade dött när jag läste rubben :-) Tur att det handlade om en hundras .-)

Maria Selin
11/23/15, 2:48 PM
#3

Läs mer om rasen här:
www.kennelchanco.se

Pälsen är en "spetspäls" tjock och tät.
Vädertålig.
Fäller ordentligt 2 ggr/år.
Mycket underull.

Em_
11/24/15, 12:26 AM
#4

De jag har träffat har varit väääldigt skeptiska till allt nytt, trots massa miljöträning. Jag träffade t.ex. en unghund en gång, ägaren sa att den var blyg så jag struntade i den och efter ett tag vågade den typ gå och nosa i gräset utan att ha stenkoll på mig. Ägaren (påläst tjej) tyckte det var det var smidigaste mötet dittills. Är det vanligt att de är så skygga?


Maria Selin
11/24/15, 11:14 AM
#5

En Canaan blir vad man gör den till. Så tänk efter 3 ggr innan du önskar dig nått. Det du önskar får du mer än dubbelt upp.
Och man ska veta att det är en urhund som inte accepterar vad som helst. Vill man inte hälsa så gör man inte det. Speciellt om man inte vinner något på det. Våra Canaan är inte skygga. Vill man ha en översocial hund som accepterar ALLT med människor, andra hundar och nya miljöer… ja då är Canaan inget att rekommendera. Den är speciell och kräver en intelligent ägare.

Vi är alla olika och vill ha ut olika saker av vår hund och vårt hundinnehav. Det är något man alltid bör tänka igenom och som många missar i valet. En Canaan är bara en HUND, inte avlad för något specifikt ändamål. Det är en hund som är familjär och som inte har så stora behov av att knyta nya band…

Maria Selin
11/25/15, 11:14 AM
#6

Annons:
Maria Selin
11/25/15, 11:16 AM
#7

Lite Canaan bilder…

Vattnadal
11/25/15, 11:48 AM
#8

De är väldigt vackra, och tilltalar mig väldigt, eftersom jag gillar urhundar massor.

Fast det dröjer nog innan det blir en för mig. Förutom att vi har husky har jag smugit in på grönlandshund, har en, snart två. Men nån gång ska jag ha en, och det torde ju bli från er då. 😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
11/25/15, 11:58 AM
#9

Intressant läsning, intressant ras :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vallhund
11/27/15, 1:14 PM
#10

Nu fick jag något att tänka på! Här hemma är det snart dags för föryngring.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Luckysoul
11/29/15, 9:37 PM
#11

Älskar canaan dogs! De är så himla fina och mysiga =) Min hundlärare hade en canaan från er kennel =)

fiffiluren
5/19/16, 4:19 PM
#12

En av mina två absoluta favoritraser (den andra är irländsk varghund). Hoppas verkligen jag får äran att äga en en dag <3

Upp till toppen
Annons: