Annons:
Etikettövrigt
Läst 1452 ggr
Tanjis
8/20/15, 5:35 PM

Hej :D

Jag håller just nu på med wp med min corgi och det har fått mig att få upp ögonen för husky och liknande då det är två i klubben som har husky och en samojed. Jag undrar allmänt vad det är man ska tänka på, kan jag köra drag med min starka corgi tjej, är det en sån där sparkcykel man ska ha som jag har sätt på youtube som start och vart  hittar man det. Om det nu blir en draghund som första hund vad ska man få tänka på, Husky är väl den som vi funderar mest på då vi vill satsa på våra sporter på riktigt nu när vi fått smak för wp, finns det en klubb i örebro för draghundar? Hur uppfostrar man en busig husky valp och vad aktiverar dom med? Peppra med info (PS: det är förhoppningsvis många år kvar med vår nio åriga corgi tjej, så innnan ni hoppar på mig att jag inte är påläst så vill jag säga att jag har lååång tid på mig och är bara i startgropen ;))

Annons:
Vattnadal
8/21/15, 12:48 PM
#1

Hej och välkommen till den fantastiska draghundsvärlden! 
Det är så roligt att fler och fler får upp ögonen och börjar dra med sina hundar. 

Vi har 14 hundar, 1 grönlandshund på 3 år, 2 gamla alaskan huskys (snart 12 och 13 år), och 10 siberian huskys, mellan 6 mån och 10 år, samt en goldentik på 6 år.
Huskyn och grönlandshunden är de polara raserna som är säkraste korten om man vill ha en hund som garanterat drar. Huskyn är snabbare, grönländaren är starkare men långsam.

En utmärkande sak för polarhundarna, där huskyn är värst, är flockkänslan. De vill INTE vara ensamma. Man bör räkna med att ha minst 2 huskyn, för att de ska må bäst. Vill man pyssla med drag, är det ändå en hel hög man vill ha. 😉
Det bästa är om man kan bo så de får en hundgård att vara i dagtid. Den inreder man med lite berikning, och sen har de varandra som sällskap, och kan leka och härja lite där.

Vi har 3 som bor inne, gamlingarna Vidar och Cora och goldentiken Vittra. Dagtid är Vidar och Vittra med mig på draghundcenter och Cora är i rasthägnet och en hundgård med 2 av huskyna. Vi växlar lite, så de som trivs inne får hälsa på, vissa sover gärna inne nån natt då och då. 3 av dem är bara inne om de är sjuka, då de är lite för dåliga på rumsrenheten och är lite för vilda för möblerade rum, fast de är ju inte heller tränade på det riktigt…

Husky är en väldigt språksäker och signalkänslig hund, det är även de andra polara raserna. Man behöver inta ta i med dem, utan snarare tvärtom, försöka undvika korrigeringar och uppmuntra rätt beteende. Extra viktigt är detta om man vill köra drag med dem. Har man koppelkorrigerat valpen som drar eller går före, vågar den kanske inte dra sen när man vill det. Är man för hård och orättvis i hundens ögon anser de att man är en idiot, och varken lyssnar eller jobbar för en.

Vi jobbar mycket på kontakt och glädje med våra från de är små. Koppelpromenader med Y-sele där de uppmuntras att dra redan från början. Sen massor av lek, springa lös och busa (lös funkar sällan bra så länge, vi har ett stort rasthägn till detta). Draget är ju baserat på jakt, och det är massor av jakt i polarhundar. Svåra att ha lösa, men det kan gå om man tränar rätt och massor, fast räkna inte med det. Vi har golden, och Vidar lös ofta, grönisen och en av huskyna lös under strikt kontroll.
Många som har färre antal hundar kör lite agility, rally eller lydnad med sina under sommarvilan. Vi tar promenader, lägger lite blodspår som berikning och klöveturer när det är för varmt för drag.

På hösten när det är under 12 grader börjar vi dragträningen. Vi kör ATV med alla, eller cykel/ sparkcykel med 1-2 i taget. Nu när valparna ska köras in blir det kortare vändor på 3-4 km till att börja med, annars brukar vi börja med 8 km. När vi inte behöver stanna och g dem vatten på den sträckan utökar vi till 11 km, sen längre. Beroende på målsättningarna för vintern, så anpassar vi träningen. Ska de gå ett riktigt långlopp på minst 30 mil, tärnas de 3-5 dagar i veckan, 11 eller 18 km på vardagar, 2-5 mil på helger och andra lediga dagar.
Så fort snön kommer blir det släde istället, vilket både vi och hundarna älskar mer.

Vill vi bygga extra muskler på någon hund, eller om en behöver mer för att bli nöjd, kör vi DW. Vi släpar trasmatta eller däck på vanliga promenader då. Använder kombisele och fäster draglinorna i sidoringarna.

Husky innan 2 år (på draglinjer då) är ett outröttligt monster. Efter 2 år är de nöjda med att bli fysiskt trött 3-4 dagar i veckan.

När vi kör 1-2 hundar har vi en vanlig cykel, den billigaste MTB från Biltema, samt en kickbike cross max. Nomesele på hundarna, nacklina om vi kör med 2, expanderande tolklina och gärna ett dragfäste som håller ut linan från framhjulet.
Vi har valt kickbike cross max med v-bromasr, billigare att köpa, enklare att byta slitna bromsar på. Vill man ha en värre modell finns det med skivbromsar. Vill man ha enklare och billigare rekommenderar jag cityG4, som fortfarande är robust, men utan cross maxens dämpning och bra däck. Allt hänger ju på vad man har för hund framför, är det snabb och ruggigt stark, eller långsammare. Hur bra bromsar behöver man? Hur eländig terräng ska man köra i?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tanjis
8/22/15, 10:25 PM
#2

Tack så mycket :)

Upp till toppen
Annons: