Annons:
Etikettraser
Läst 2082 ggr
[erika.tornlycke]
5/20/15, 10:15 AM

Draghundar - motion?

Hej! Jag är lite nyfiken på hur mycket motion era siberian huskies, alaskan malamutes och grönlandshundar får/kräver? Tycker när man läser om raserna får så olika bilder av vad dem kräver - på de flesta ställen tycker jag bara det står att dem behöver väldigt mycket motion, men inte vad som menas med väldigt mycket! Detta är bara en fråga ur ren nyfikenhet, har alltid älskat dessa raser! Såklart finns drömmar en ett eget lite mindre spann i framtiden om min levnadssituation tillåter det, är ju införstådd med att det tar väldigt mycket tid!

Annons:
Vattnadal
5/20/15, 11:34 AM
#1

Det beror en hel del på linjer. Våra huskyn är på hårt arbetande linjer, och då är det svårt att ha dem som ren sällskapshund. Vi har våra i hundgård, så att de kan leva rövare, springa, brottas, gräva och göra av med energi när de vill på dygnet. De släpps dagligen lösa i ett stort rasthägn, minst 30 min, för att kunna röra på sig mer. Drag kör vi 2-5 dagar i veckan beroende på säsong. När det är som varmast har de sommarvila, oftast hela juli och augusti. Då blir det lite promenader och simträning istället. De flesta av dem skulle jag inte vilja bo utan hundgård med, då de är väldigt aktiva och verkligen behöver ha hundgården att få utlopp för energi i.

Vi har grönlandshund oxå, helt underbara hundar det med. Lite "coolare" och starkare, så vill man köra med ett mindre spann, så orkar 2 grönisar mer än 4 huskyn, det går lite långsammare bara.

Räkna med långa promenader dagligen, och 3-4 dagar i veckan ett dragpass på 8-20 km.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[erika.tornlycke]
5/20/15, 6:49 PM
#2

Jo att det finns många olika linjer för husky har jag läst om, därför är det intressant att läsa hur mycket motion de olika linjerna får/kräver:). Grönisar får jag en väldigt blandad bild av, utifrån vissa källor får man bilden av att dem inte är särskilt sociala mot människor utan ska hållas som rent arbetande hundar, sen andra menar att dem är väldigt sociala och mjuka. Utifrån dem "positiva" källorna om grönlandshund så är den rasen nog den som hade passat mig bäst. Men ja, det är tyvärr en väldigt avlägsen dröm nu med sjukskriven sambo, studier, extra jobb och lägenhet x), men drömma skadar inte!:) Kul att höra hur dina hundar är, dem verkar ha ett härligt liv då dem själva kan avgöra en del med stimulansen och verkligen få leka när dem vill:).

[erika.tornlycke]
5/21/15, 12:42 PM
#3

(När jag skriver "positiva" så ja, det ju individuellt, men jag menar de som säger att det är en trevlig ras som gillar sällskap och är trevlig förutsatt att den får sin stimulans)

bell
5/23/15, 1:20 AM
#4

Nyfiken #1 hur fort kör ni hundarna? Uppvärmning o avvärmning? Hsr ni tempo växlingar? Hur många har ni ihop i hundgårdarna? Nyfiken i en struktur :)

Vattnadal
5/26/15, 12:15 PM
#5

Vi har 5 hundgårdar och de bor som minst 2 i dem, vissa 3-4. I en gård bor för tillfället 4 valpar, deras mamma och mormor, men vi ska dela upp dem lite då en av innehundarna snart flyttar ut igen.

På hösten när vi startar upp efter sommarvilan, börjar vi köra när det är max 12 grader och inte för hög luftfuktighet. De är känsligare efter vilan, nu efter dragsäsongen kan vi köra 1-2 framför cykel eller kick när det är något varmare. Köra större spann när det är varmare gör vi dock inte.

Våra hundar värmer upp när vi börjar plocka fram selar, ATV/släde/cykel/kick. De börjar springa runt i gårdarna, hoppar, studsar och lever om minst 5-10 min. Vi kör oftast långsammare sista biten hem, och hundarna går runt och varvar ner i gårdarna eller hägnet efter dragturer.
Vi kör 8 km, första gångerna stannar vi och vattnar 1-2 gånger. Tempot sätter de själva, om vi inte har unghundar som körs in. Vi anpassar alltid hastigheten efter den långsammaste hunden, så att allas draglinor alltid är sträckta. Är det inkörning, håller vi nere tempot. Vi snittar nog runt 16-18 km/h, vilket är målsättningen på långdistanstävlingar. När de går 8:an utan vattning, börjar vi köra 11 km. Sen hänger längden på rundorna på vad vi har för målsättning kommande vinter. Ska de tävlas, och vilka distanser, har vi yngre förmågor som körs in, eller ska det bara köras tur.
När de skulle gå Polardistans 30 mil, kördes de 4 dagar i veckan, oftast 11-18 km vardagar, och 3-8 mil på helgerna.

Tempoväxlingar, jo, de kör ju oftast full rulle i början. Ska de köra långt går de ner i trav. Sen kan de ju känna för att dra igång full rulle igen, om de bara vill, om de får syn/nos på vilt eller annan retning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bell
5/26/15, 12:36 PM
#6

#5 Tack för ett jättebra svar :)

Hur varmt vågar ni köra?

Annons:
Vattnadal
5/26/15, 12:46 PM
#7

På hösten max 12 grader, nu på våren har vi faktiskt kört vid 15 grader. fast där är det bara 1-2 hundar framför kuick eller cykel, och stopp för bada i bäckar under 8 Km körning.

Vi är inte rkiktigt lika noga med låg temp på våren, då de är i fint trim efter vintern. Värre efter sommarvilan, då är de känsligare. Skulle inte köra fler än 2 över 12 grader heller, då taggar de igång varandra mer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: