Annons:
Etikettraser
Läst 1538 ggr
[thildaaaa]
5/5/15, 7:48 AM

jappen och mitteln

Hej! Jag funderar på vad skillnaderna är mellan japansk spets och tysk spets (mittle spitz då) vad finns det för bra/dåligt med dem? 

som jag förstått det så är jappens päls väldigt smuts och vattenavstötande, gäller detta tyska spetsen också? är båda lika lättlärda och arbetsvilliga? är båda lätta med främlingar om man har några kompisar över, eller är de reserverade?

Annons:
[erika.tornlycke]
5/5/15, 9:24 AM
#1

Gäller alla spetsars päls så vitt jag vet, vår keeshond bara skakar av sig smuts! Även om det varit blött så skakas det av när han torkat. Min uppfattning om skillnaderna är att mittel finns i större variation - uppfödare som avlar på väldigt aktiva individer och uppfödare som avlar mer för utställning. Annars är väl min bild av raserna att dem är väldigt lika så att det är individen som styr mer än rasen. Prata med uppfödare av båda raserna och träffa vuxna hundar. Oftast det bästa sättet att avgöra på :)

[thildaaaa]
5/5/15, 10:01 AM
#2

okej tack! låter himla praktiskt det där med pälsen ^^ 

hur är det att jobba med spetsar? är de lättmotiverade och har "will to please"? för det står överallt att de är lättlärda osv

[erika.tornlycke]
5/5/15, 4:34 PM
#3

Vi hade en keeshond när jag var liten och jag har en nu som vuxen. Båda dem har gillat att träna och haft stor Will to please. Dock behöver dem en del variation och tröttnar snabbt om det blir enformig träning. Tex när jag ska lära vår ett nytt tricks så börjar jag med det nya sen med sånt han redan kan och sen nya igen. När jag tränat agility (bara på skoj) så slutade jag efter ca 20 min då jag vill att det fortfarande ska vara kul när vi slutar (hade säkerligen gått bra längre stunder men jag vill hellre göra fler saker så därför blir det korta stunder). Vår nuvarande kees är väldigt godis motiverade medan den vi hade när jag var liten nästan struntade i godis och ville ha klappar/gos som belöning. Min generella uppfattning om spetsar (då menar jag dem mer sällskaps avlade och inte tex siberian husky), är att dem har Will to please, är lättmotiverade (får ju hitta rätt motivation för rätt individ), meeen att för enkelformad träning lätt blir tråkigt för dem - när det händer oss så struntar han i oss. Spetsar kan vara lite egna vilket kan vara en utmaning ibland, man får hitta ett sätt/en metod som passar just den individen. Och man får ibland vara envis, är vår kees på fel humör inleder han ett träningspass med att skälla i protest en liten stund men ignorerar man honom så lugnar han sig och sen kan man börja träna ;) Sen om dem har tillräckligt med Will to please för att tävla, det är nog från individ till individ :)

[thildaaaa]
5/5/15, 7:07 PM
#4

jag tror i nuläget inte att jag kommer att vilja tävla, jag har aldrig varit en tävlingsperson… så det är inte det jag främst letar efter hos min framtida vovve. men jag tycker att det är kul att lära in trix och är själv inte så förtjust i allt för enformiga eller tjatiga aktiviteter så tror inte det kommer vara ett problem ^^ får väl välja ut 5 trix att variera med under en vecka tex 😃 om de ändå är så smarta så kasnke man ej behöver repetera lika mycket som med vissa andra raser? 😉

[erika.tornlycke]
5/5/15, 7:19 PM
#5

Jag har lärt vår kees typ tre tricks, han fattade efter att ha gjort rätt 2 gånger:p resten av tricksen han kan har han lärt sig genom att titta när vår andra (äldre) hund gjort dem x) när vi lärt vår äldre nya tricks (han är också lättlärd men inte lika som keesen), så har keesen tittat och sen gjort rätt på första försöket :) Men med tricks hade jag tagit det lugnt i början, så att ett tricks verkligen sitter innan man tränar in ett nytt, i min erfarenhet funkar det bäst. Min pappa försökte lära den keesen vi hade då flera tricks på samma gång vilket resulterade i att han inte lärde sig något alls. Men sen tog han ett i taget och då gick det snabbt att lära honom flera tricks:) Vet dock inte hur mittel och jappe är, har aldrig tränat någon av dem raserna. Men utifrån vad jag hört så ska det inte vara några problem, man får ju anpassa sig efter individen och försöka hitta vad som passar:)

[thildaaaa]
5/6/15, 11:03 AM
#6

Jaha, ja okej förstår vad du menar ^^

Annons:
Novelia
5/7/15, 8:48 AM
#7

Jag valde bland annat mellan mittelspitz och japansk spets, det blev mittel tillslut och jag vet att jag valde rätt :) Jag och min pojkvän säger ofta att mitteln är den perfekta rasen som har precis allting vi önskar hos en hund och vi har svårt att förstå varför inte alla har en mittel ;) 

Det som skiljer raserna åt enligt min uppfattning efter att ha träffat många och lärt känna dem är att jappen är mer skällig. Båda är allsidiga men jag upplever mitteln med mer driv, livligare och mer aktiv under aktivitet/träning samtidigt som jag känner att dom jag har träffat har varit mer sansade och lugna i vardagen medans många jappar varit rätt uppe i varv och svårare att slappna av (tror detta beror mycket på ägarna). Mitteln  rejsar runt på gården och ger allt under träning men i butiker och bland folk är dom väldigt lugna och härliga. (Detta är självklart individuellt, men om jag drar en slutsats så är det denna). 

Jag upplever jappen som mer social bland främmande människor och gillar allt och alla medans mitteln gärna iaktar en stund innan dom behagar lägga nyfikenhet på nya människor, inte för att dom är osociala eller osäkra utan för att dom inte känner behov av att pussegulla med folk dom inte känner, det sprarar dom hellre i överflöd till människorna i deras liv. Däremot är båda raserna väldigt familjekära och även mitteln ÄLSKAR folk som dom lärt känna. Då finns ingen gräns för deras kärlek.

Detta ser jag enbart som positivt för jag kan ha min mittel lös överallt, han går inte fram och stör folk utan håller sig på sin egna kant. Att nosa i backen och titta på allt som händer runtomkring är betydligt mer spännande, har man tur kanske det dyker upp en rolig fjäril eller fågel man kan skutta runt och göra lekinviter till =) 

Roliga hundar med mycket humor skulle jag säga :) Jappen accepterar nog ett lugnare liv om dom måste, medans mitteln gärna vill att det händer lite. Däremot behöver dom inte världens aktivering hela tiden utan är nöjda bara dom får hänga med, umgås  osv. Men även detta är individuellt. 

Det här är mina åsikter utifrån mina erfarenheter och är inte gjutet i sten.

Därför valde jag mitteln förutom alla gemensamma egenskaper dom har med jappen: 

  • Jag upplever rasen roligare
  • Verkligen en alltiallohund!  
  • Även om många individer skäller så skäller dom betydligt mindre än japparna, min skäller inte alls. 
  • En robust hund i mindre format. Många som träffar min säger att han inte känns som en liten hund trots sin storlek, stor tålig hund i liten kropp. 
  • Stabilt temperament.

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
5/7/15, 8:56 AM
#8

Kan tillägga att mitteln är otroligt lättlärd. Dom älskar att träna med sin ägare, är otroligt nyfikna och lyhörda.

I have no sympathy for people without empathy

[thildaaaa]
5/7/15, 10:35 AM
#9

Det låter ju superbra! Verkligen något för mig! Men menar du att även om det ej är träning varje dag utan kanske bara lite trix elr gömmer maten elr liknande, näjder de sig då? Elr behöver de massa motion? Om du har gäster över, drar hunden då sig undan och kommer efter ett tag? Hur hanterar man som ägare detta på bästa sätt och hur hanterar gästen detta? Jag gillar hundraser som blir glada när man har gäster, min mormors cocker är ibland livrädd, spec för barn och detta är ej så bra… En gång så släppte mamma ut honom för att kissa när jag fortf sov, och han vågade ej komma när hon ropa på hnm osv… Tog lång tid innan hon fick in honom… Mamma och cockern har ändå träffats en del gånger men har ej nån stark relation direkt, han lyssnar bara på mig och min mormor i princip… Låter bra att mitteln ej skäller så mkt! Såg en svart härom dagen som satt på en uteservering och var sååå söt och lugn :) sugen blir man… hur ska jag kunna hålla mig ett helt år?! ^^

Novelia
5/8/15, 10:35 AM
#10

Ja :) Det är en av dom saker jag tycker är så skönt med mitteln. Vi gillar att träna men vissa veckor finns det bara inte tillräckligt med tid och en annan vecka kanske man är sjuk och inte kan. Då ligger min mittel nöjt brevid mig och är lika nöjd för det. Medans min andra hund blir knäpp om det går några dagar utan aktivitet.  Sen är det självklart individuellt. Vissa hundar kanske behöver mer hjärngympa än andra individer, men så är det inom alla raser. 

Har jag gäster så tror min vovve att det är hans gäster. Han älskar när folk hälsar på och han älskar att hälsa på hos andra. Däremot som jag skrev ovan så är han inte så intresserad av nya människor han aldrig mött. Möter han dom en gång till så är dom hans bästa vänner, som om dom aldrig varit ifrån varandra. Men första mötet bryr han sig inte om dom. Sen är han i en spökperiod just nu då han vissa dagar tycker att folk är lite knäppa om dom ska komma fram och klappa. Men det börjar gå över lika fort som det kom :) 

Men under den här spökisperioden med främlingar så lät jag honom göra som han ville. Jag gjorde ingen stor grej av det utan han fick hälsa om han ville och han slapp om han inte ville. Att jag lät honom vara tror jag gav honom självförtroende  för nu är det mycket bättre. Men detta gäller inte när folk hälsar på hemma, han älskar när vi får besök :)

I have no sympathy for people without empathy

[thildaaaa]
5/8/15, 1:29 PM
#11

Vad bra, det där med hur de är mot gäster och människor verkar vara lite olika ^^ gäller å vara nogrann med uppfödare sen! ^^ låter som de har ett perfekt aktiveringsbehov :)

hannaj98
5/8/15, 11:13 PM
#12

Tyska spetsen har jag inga erfarenheter av men jag har en jappe. 

Jag skulle absolut säga att jappen är lättlärd! När hon var ca 1 år så gick jag på en freestyle kurs med henne, och de tyckte vi båda var jätte kul! Även om jag bara var 10 år då och antagligen inte var bästa hundföraren 😉, så lärde hon sig nästan alla trixen vi övade på först av alla hundar. Jag va så stolt över henne 😛. 

Hon är också ganska duktig på (och älskar) agility. Vi har aldrig tävlat något med henne heller och tänker inte göra de heller, men både jag och hunden tycker det är kul att träna. 

Nu är hon snart 11 år och även om hon inte orkar riktigt lika länge längre så tycker hon fortfarande att det är väldigt kul!

Hon är lite försiktig med främlingar, men detta är väldigt individuellt och jag känner flera jappar som är jätte sociala även med främlingar. 🙂

[thildaaaa]
5/10/15, 10:50 PM
#13

Okej, har hon varit/är svår motiverad? :)

Annons:
hannaj98
5/10/15, 11:41 PM
#14

#13 nej absolut inte. Hon tycker i princip all aktivitet är kul :)

[thildaaaa]
5/12/15, 10:15 AM
#15

så svårt att välja ras när det handlar så mycket om individer ^^

Upp till toppen
Annons: