Annons:
Etikettraser
Läst 1831 ggr
Sealle
2015-04-15 13:44

Mexikansk nakenhund (& urhundar)

(Slänger in mitt inlägg här också eftersom ni kanske kan ge mig lite mer info om urhundar i sig 🙂)

Är det någon här som vet någonting om den Mexikanska nakenhunden, eller Xoloitzcuintle? Har alldeles nyligen fått upp ögonen för rasen på allvar och vill gärna veta mer om rasen för att se om den kan passa mig. Har googlat en hel del men nästan alla hemsidor bara hänvisar till rasstandarden, och jag skulle gärna veta mer om hur rasen är mentalt än två meningar Glad Jag är intresserad av den största, pälsade varianten.

Det jag undrar främst om rasen är:
1) Hur stor är vakten? Skäller de en eller två gånger när någon kliver in på tomten eller skäller de för varje cykel/bil/människa/hund/katt som passerar på gatan? Skäller/markerar de med några få skall eller går de igång och skäller som småhundar tokar?
2) Hur "egensinniga"/självständiga/svårmotiverade är dem? Vet ju att de är urhundar (och att det också kan variera från individ till individ) men har ni som haft kontakt med den Mexikanska nakenhunden fått intrycket av att de är väldigt svårtränade? Är inte på jakt efter någon lydnadsstjärna direkt men vill gärna ha en hund där grundkommandon (sitt, stanna, inkallning) sitter bra. 
3) Allt annat som är bra att veta (Gapskrattar), helst om rasen specifikt men även om urhundar i allmänhet eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av sådana.

Är det någon här som har kunskap om rasen eller träffat några mexikanare som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Annons:
Zakaraa
2015-04-15 13:47
#1

Har du frågat inne på Nakendjur.ifokus? :) Är osäker på om det är just exakt den rasen men vet att det finns en liknande sådan hund där med aktiv iFokus-ägare :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: