Annons:
Etikettövrigt
Läst 3929 ggr
SaraC
2015-03-30 18:36

Vad heter era hundar och varför?

Ja, som rubriken lyder 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
VildaVittra
2015-03-30 18:57
#1

Navdi betyder varg på sámigiella. 

Lilla Pi har lilla pi-tecknet på bröstet.

Casper var redan döpt, men jag har lagt till Don framför Casper då han anser sig vara guds gåva till att varelser av honkön, han är inte "speciesist".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elverpige
2015-03-31 21:52
#2

Freke -För att vi gillar fornnordiska namn och för att han såg ut som en liten varg när han var liten (och fortfarande). Freke var en av Odens vargar.

smurfan-13
2015-03-31 22:56
#3

Felix var döpt när han blev min.

Knott efter en lång lista på namn så var det detta som fastnade och han är ett Knott. Bitsk, envis och omöjlig att bli av med ;)

Vattnadal
2015-04-02 12:44
#4

Vi har lite fornnordiskt tema på våra, eller så bara namn som passar individen.

Vidar är alla skomakarens gud, de skar av ändlädret på sulorna, kastade det över axeln "åt Vidar". Han samlade dem, och använde dem till sula så han kunde döda Fenriskulven. Med bästa rejälaste sulan kunde han sätta ena foten i gapet utan att fräta sönder av giftet, och bände ihjäl honom. Tyvärr fick inte min Vidar lika bra sulor.

Cora hette Cobra, töntigt sa vi, men ville inte byta namn helt, då hon var 6 mån när hon flyttade till oss. Vi tog bort en bokstav istället.

Piro heter så i stamtavlan, en indianstam, då han kommer från Indian Tribe huskys.

Drífa heter Elizabeth Swann, för långt. Drífa är en rimturs i nornnordisk mytologi, dvs köldjätte. Hon är vit, så lite snödriva oxå, och att driva som att ha driv, är bra på en slädhund.

Gjöa Gjøa var det första fartyg som seglade genom Nordvästpassagen. Med en besättning på 6 personer under ledning av Roald Amundsen.

Brorsan Ego heter Polaris, oxå efter upptäckarfartyg. För långt, bytte till Ego efter en karaktär i Karils-Rike-kampanjen (levande rollspel).

Vittra heter Bella i stamtavlan, trams, är vår lilla Vittra, som i skogsvarelsen, och i vittra med näsan.

Valparna på 5 år heter:
Ubbe, En av de Ubbe vi hittat i nordisk mytologi och hjältesagor säger sägnen att terroriserade allmogen på Jylland till kung Harald kom och tog honom till fånga. Han blev sedan vän med den kungen och stred med honom. I hans sista strid dödade han 25 män, och stupade inte förrän han hade 144 pilar i kroppen. Sen är Ubbe även ett lajvkaraktär som är helt underbart söt och tokig, tillsammans med sin bror Uffe. 
 Skade, En jättes dotter. Hon färdas till Asgård för att hämnas sin far som asarna dödat. De lovar henne att hon ska få gifta sig med en av dem, samt att de ska få henne att skratta. Hon får välja make själv, men bara genom att se fötterna på dem. Hon väljer mannen med de vackraste fötterna i tron att det ska vara Balder. Dock väljer hon Njord (fruktbarhetsgud och vindens herre, far till Frej och Frejas). Genom en tokig histora med Loke, en get, getens skägg och Lokes pung, får hon skratta på sin bröllopsfest. Äktenskapet blir dock inte lyckat då Njord vill bo vid havet och Skade vid fjällen Trymheim. De provar att leva tillsammans 9 dagar på ena stället och 9 dagar på andra stället, men sen sen delar de sig. Njord stannar vid sitt hav och Skade lever i fjällen, åker skidor och skjuter djur med sin pilbåge.
Fenja. Även här en jätte. Hon och den andra trälkvinnan av jättesläkt, Menja, köps av danske kungen Frode. Han låter dem mala med sina kvarnstenar som ingen man orkar dra. Kvarnen är magisk, och man kan mala fram vadhelst den som fick malen önskade. De maler först fram guld, sen fred och lycka. Dock får de bara vila så länge som göken sover eller det tar att sjunga en sång. De blir arga och maler då fram en här som dödar kungen.
Bestla. Ännu en jättes dotter. Hon var moder till självaste Oden och hans bröder Vile och Ve.

Sen har vi Ingrid, som är döpt efter min mormor. Norsk hund, så hon heter så i stamtavlan med, och Ittuat som kullnamn, ledare.

Valparna hemma nu är:

Orka, stannar hos oss, efter en helveteshund på lajv, säger sig själv att en husky orkar! 

Gala, stannar hos oss. Döpt efter min värdshusvärdinna i Laxby, på värdshuset Kvarnen och Junfrun.

Harald, efter min farfar och en hel del karaktärer från levande rollspel.

Vanja, efter faster Vanja som aldrig dör och petar i allt och en annan Vanja som är en redig  krigare.

Marja, efter en eldfängd riddare.

Harkan, för att det passar så bra till Harald, en väldigt speciell krigare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2015-04-11 18:00
#5

Vad roligt att läsa era svar!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

IngridSvensson
2015-04-11 21:20
#6

Eyvind heter min vovvas därför att jag älskar fornnordiska namn och för att namnet är så passande för honom. Eyvind betyder lycklig krigare, precis vad han alltid har varit.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
DesK
2015-04-17 20:22
#7

Alla mina hundar har fått namn som ingår i deras stamtavla. Jag har tyckt att det är lite praktiskt.  Min shibapojke heter Zaki som är en del av hans kennelnamn 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Juney
2015-04-28 01:26
#8

Kexie hette så när vi fick hem henne. Hon är sex år så vi sa att hon fick fortsätta heta så. Inte det finaste namnet, men det passar henne. Hon är "pappas lilla Kex", haha.

Dot (kallas Dottie) är döpt efter lilla myr-prinsessan Dot i "Ett småkryps liv". Liten, söt och envis.

Tobie hette Tobie Liten när han kom och.. Han är en Tobie helt enkelt.

Glass strut
2015-04-28 06:37
#9

Jingo efter min döda mormors pudel! :) (jingo är oxå en pudel)

[Nattramn]
2015-05-30 01:46
#10

Våra hundar heter Garm och Fenris (nordisk mytologi), Zelda, Tetris och Yoshi (TV-spel), Katla (drake) och Nemi (tecknad serie) :)

Agda
2015-06-06 08:19
#11

Tara var namnet på en karaktär i serien Buffy. Jag älskade namnet första gången jag hörde det (även fast jag själv uttalar det svenskt). Så min hund har det namnet, en fördel är också att det är kort och lätt att säga.

Pappas hund, som jag fick bestämma namn till, fick namnet efter en smeknamnet på en karaktär i en Margit Sandemo serie (Legenden om Ljusets rike): Sassa. Men eftersom vår förra stövare hette Zacko så skulle denna stövare också ha z, så det blev Zazza😉

Marr
2015-06-08 10:23
#12

Min Shibagrabb heter Kitakiusho i sitt kennelnamn och tänkte kalla honom Kid'Yo, men kallar honom för "Kidd el Kidden" kort och gott.

Han är rätt barnslig och grabbigt stöddig fastän han numer är en herre på 7 år. Så det passar än i dag.

Desk, vackra mörka ögon & snyggt ansatta öron din Shibakille har!❤️Om det är han på avataren…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: