Annons:
Etikettraser
Läst 3100 ggr
katteninutihatten
3/21/15, 12:04 AM

japansk spets, svensk lapphund, mittelspitz eller

Japansk spets, svensk lapphund, mittelspitz eller eurasier? Vi är en hundvan familj som haft mest större brukshundar. Vi har nu tre barn (yngsta 6 år) och funderar på att skaffa hund igen. Vi känner att vi inte orkar med att hålla den nivå på träning och motion som vi fick göra med brukshundarna. Vi skulle nu vilja ha något mer "familje-vänligt" som inte exploderar om träningen uteblir för att hela familje har magsjuka en vecka. Några av de saker vi letar efter hos nästa hund är: * frisk, pigg och lättlärd. * är möjligt att ha lös, vilket innebär minimal jaktinstinkt. * inte för skällig. Vi kan lea med en hund som larmar när det ringer på dörren ….men inte en som reagerar på allting med att skälla (känner t.ex. en shetland sheepdog som gör det. Glad, ledsen, hungrig, rädd, trött= skall) * En hund som hänger med på allt, men som inte måste ha tok-mycket motion och träning. * Bra mentalt…utan knäppa rädslor som vissar raser dras med, överdrivet vaktbeteende, aggressivitet. Stämmer allt detta in på alla raserna? Vilken är isåfall er favorit och varför? Vi är ganska obekanta med ovan nämda raser…..har bara träffat svensk lapphund. Är det någon som kan ge lite råd?

Annons:
hannaj98
3/21/15, 12:30 AM
#1

Jag kan skriva om mina erfarenheter av japansk spets. De andra har jag inte så bra koll på. 

Jag har en japansk spets tik och jag måste säga att hon har ett ganska jobbigt vakt beteende. Absolut inte aggressiv, hon har aldrig gjort något men är dock ganska skällig när folk kommer hem till oss. Dock så var vi en familj som inte var hundvan när vi skaffade henne vilket gjorde att jag nu när jag ser tillbaka ser alla fel mina föräldrar gjorde, jag var bara 7 år så jag var inte så bra på det heller och inte så inblandad i uppfostringen, och nu är det svårt när hon är snart 10 år att vänja henne av med det. 
Japansk spets har dock lite ryckte att vara en lite skällig och vaktig hund, men detta är såklart inte alla. Jag tror att med bra uppfostring så blir de nog inte så skälliga och eftersom ni är en hundvan familj så tror jag inte det ska vara ett så stort problem. Jag känner många andra med japansk spets som har jätte tysta hundar.

Annars tycker jag att utifrån mina erfarenheter att japansk spets låter som en perfekt ras! 

Förutom att min hund är lite vaktig så är hon jätte snäll och duktig. Hon är jätte bra på agility och älskar det! När jag var mindre hade jag som hobby att gå på t.ex freestyle kurser med henne och hon var alltid en av de hundarna som lärde sig först även om jag var liten och antagligen inte världens bästa tränare 😉 Men hon lyssna alltid och tyckte verkligen att det var sååå roligt! 

Angående jakt så har det aldrig varit något problem, man ser ibland att hon sneglar när hon hör något i skogen, men sen tittar hon på mej och jag säger till henne att stanna och då gör hon det. Det är ytterst få gånger under hennes 10 år som hon har sprungit efter något och de få gånger har hon inte sprungit långt innan hon vänder och kommer tillbaka. 

Jag har aldrig ångrat valet av ras, bara ångrat sättet hon uppfostrades på som jag tyvärr inte hade så mycket att säga till om när hon var valp. 

Hoppas det hjälpte lite! Lycka till!🙂

[erika.tornlycke]
3/21/15, 8:30 PM
#2

Utifrån vad jag läst om Eurasier (aldrig träffat någon så detta är enbart baserat på vad jag läst) så verkan den passa er hur bra som helst. Alla punkter du satt verkar passa in helt - sen kan ju uppfödaren hjälpa så ni får rätt valp eller så märker ni det snabbt om det blir en vuxen :) De mittlar jag träffat har varit skäliga och inte mått så bra av lite aktivering (som det kan bli vid sjukdom) som vissa andra raser. Sen vad jag läst så ska svensk lapphund också vara väldigt skällig (vallar ju med skall) och kräver mycket aktivering. Japansk spets har jag förstått som att det skiljer sig väldigt mellan individer hur skälliga dem är och hur mycket aktivering dem kräver. Eurasier har, som jag förstått det som, blivit framavlad för att vara en lämplig familje hund, dvs. Utan vakt, utan jakt, pigg utan att kräva för mycket, social, lättlärd och mentalt stabil. Lycka till och hoppas ni hittar rätt ras och individ för just er!:)

TheaV
3/21/15, 11:43 PM
#3

Kan bara svara för hur vår eurasier är. Han är pigg men ganska svårmotiverad i träningen. Tack vare att han är svårmotiverad kan han ha svårt att hålla fokus när vi är på hundklubben, men hemma och när man väl lyckas få honom att fokusera är han superduktig. Han älskar agility och när det går fort, lydnad är inte lika roligt men han är duktig ändå. 

Han har rätt mycket jaktinstinkt (han har inte läst rasstandarden ;-) ) vilket gör att jag inte vågar ha honom lös särskilt ofta men vi tränar på det. Det har hänt två gånger att han sprungit iväg när han fått upp ett spår men han har alltid kommit tillbaka efter några minuter. Ekorrar är han helt tokig i :-)

Enda gångerna han skäller är när han blir rädd/osäker eller om det ringer någon på dörren. Då är det dock bara ett par skall tills han ser vem det är och sen är det lugnt. 

Han älskar att följa med på allt, han älskar andra hundar och människor. Det är inga problem att vara aktiv en hel dag och sedan vila i ett par dagar, han hänger med på vad som erbjuds. 

Än så länge är han bara drygt 1,5 år gammal, men han är väldigt stabil mentalt. Det enda som kan få honom att gå upp i varv är när det är många andra hundar i närheten och han vill leka, men det är något vi jobbar för att få bort. Han har inga problem med varken nya människor eller hundar och har alltid lekt snällt med alla hundar vi släppt ihop honom med. Han är väldigt mjuk och omtänksam, både mot oss och vår andra hund. När han var liten bet han aldrig sönder något och sov hela nätter från andra natten hemma.

katteninutihatten
3/22/15, 7:48 PM
#4

Tack för era fina svar! Jag gillar alla fyra raserna……och har lite svårt att skaffa mig favoriter. Ska försöka gå på utställningar i sommar och träffa de som jag ännu inte sett i egen hög person. Det kanske avgörs när man träffar hundarna…..

SaraC
3/27/15, 1:56 PM
#5

Låter som en bra ide :) Raserna är nog rätt lika egentligen

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: