Annons:
Etikettbeteende
Läst 3223 ggr
[erika.tornlycke]
1/8/15, 4:04 PM

Skällande vid hundmöten, hjälp!

Hej!

Jag har en keeshond hane född oktober-13 (kastrerade sedan han var ca 6 månader). Han är inte särskilt skällig inomhus, visst skäller han när det knacker eller ringer på dörren men slutar när man säger till honom. Ute på promenader skäller han som en galning så fort han ser en annan hund, han är absolut inte aggressiv utan vill bara hälsa (slutar skälla när han får hälsa), men tyvärr tror många att han är aggressiv eftersom han dels drar i kopplet för att han vill fram och för att han då skäller som en galning. I övrigt går han fint i koppel utan att dra förutom någon gång när han ser en spännande fågel eller så, men det blir bättre med det. Men hundmöten får jag inte rätt på.

Jag har lärt honom skall och tyst på kommando, men vid hundmöten så funkar det bara på avstånd sen när vi närmas oss hunden så struntar han i mig. Sen på promenaden började han skälla utan anledning för att jag skulle säga tyst så han kunde få godis x) så den lösningen funkade inte riktigt för min smarte gosse :P

Provat att få honom att sitta, att vända, att stanna och godis när han ignorerar den andra hunden (utan kommando). Men inget av detta funkar, om jag vänder så fortsätter han skälla och drar för att vända tillbaka, stannar jag så fortsätter han att skälla och dra tills hunden är en bra bit bort.

Någon som har tips på andra lösningar? Kan ju påpeka att han är inne i trotsperiod men även innan trotsen var han skällig vid hundmöten, fast aldrig som en galning så som han gör nu. Tacksam för alla tips, är öppen för det mesta! Dock inte anti-skall halsband då jag hört så väldigt mycket negativt om dem.

Annons:
SaraC
1/8/15, 6:27 PM
#1

Har du testat skvallerträning? Annars är det mitt tips 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[erika.tornlycke]
1/8/15, 8:06 PM
#2

Hej! Jag har läst en artikel om skvallerträning, och förutom att jag inte använt klicker så tycker jag, men har som sagt bara läst en enda artikel om det, att det är ungefär det jag redan testat, eller är det jag som är ute och cyklar?

Fast det gör kanske stor skillnad med klicker? Jag har faktiskt aldrig testat klicker då båda mina hundar svarat så bra på godis och beröm (ja, förutom just gällande detta). 

Får kanske läsa på lite om skvallerträning, tack för tipset!

SaraC
1/8/15, 8:29 PM
#3

Lite snabbt förklarat innebär att du inte behöver hålla koll på om det kommer en annan hund och då ge kommando för något, utan hunden har fått lära sig att så fort den upptäcker en annan hund så tar den kontakt med dig. 

Läs mer HÄR till exempel 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[erika.tornlycke]
1/9/15, 12:41 PM
#4

jaha okej, då får jag läsa på lite mer och testa! Tack för tipset och länken! :)

SaraC
1/11/15, 7:31 PM
#5

Lycka till och uppdatera gärna 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hell
1/13/15, 10:46 AM
#6

Det som hjälpte oss var att "känna av" var någonstans han skulle börja skälla på den andra hunden - hur nära kunde vi gå? Så jag började gå i en halvcirkel ut från den andra hunden/ägaren så att vi aldrig kom för nära den andra hunden - började han skälla hade vi gått för nära helt enkelt. Allt eftersom kunde jag minska avståndet, och nu är vi nästan där vi bara kan gå förbi. Jag vet att det inte alltid går att göra en liten omväg, men de tillfällen jag bedömer att det kommer bli för nära kan jag sätta ner honom och träna lite sitt. Det gick inte innan vi började med att ta ut svängarna lite, men nu funkar det.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Annons:
Vattnadal
1/13/15, 1:31 PM
#7

Prova med klicker, då det ljudet lättare når genom även när hunden är rejält stressad.

Vidar klickade jag in, sen började jag alltid sessioner med att klicka och ge godis så fort vi kom ut genom dörren, så han fattade att den var med. Så fort han såg en hund, klick och trycka in godisen i munnen. Hålla avstånd, om jag så klev ut 5 m i skogen eller bytte sida av vägen. Det avstånd han behövde för att vara lugn nog att kunna äta gidis höll vi oss på om det gick. Ganska snart testade jag att klicka när han såg hunden, sen vänta 1-3 sekunder, och om han var redo, vända han sig för att få sin godis. Han fick då den, och tittade på hunden igen, så jag klickade igen, han vände sig, fick godis. Nästa steg var nu att inte klicka direkt han såg hunden, så att han fick se den, tänka, var är mitt klick, och vända sig mot mig för att kolla. Då fick han klick och godis.
När detta funkade började vi prova på att vara närmare. Ganska snart kunde han vara rätt nära en hund, vända sig mot mig, få sitt klick, och istället för en godis, få en näve utkastad i vägkanten, som han sen letade upp medan hunden passerade. Sen gick det fint att få sitt klick och godis, sen göra trick medan hunden passerade. Sista steget var att kunna se hunden, ta kontakt, gå fot förbi hunden, sen få klick och godis.

Vi tog det sedan ett steg till, och introducerade "titta där" leken. Vidar är så rädd för hundarna, att han tycker att det är skönt att slippa titta på dem. Han går gärna fot med ögonkontakt förbi mötande hundar. Jag kör därför så att han får beröm av det, men sen säger jag "titta där" och då ska han titta på den mötande hunden för att få en godis. Bra lek!

Detta tar lång tid, och man får ibland backa flera steg, om det kommer fram en lös hund ed. Ett bra sätt kan vara att belöna en osäker hund med avstånd. Uppför han sig fint, backar ni undan från den otäcka mötande.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[erika.tornlycke]
1/13/15, 2:07 PM
#8

#6, jo jag kan känna av precis innan han börjar skälla, men har testat att stanna, gå halvcirkel, vända, sätta honom etc men han fortsätter skälla tills han anser att det räcker känns det som. För han skäller mer på vissa hundar än på andra, vad jag märkt så skäller han mer och drar mer mot lekfulla hundar då han själv är väldigt glad för att leka och vill hälsa. Äldre hundar som inte bryr sig skäller han inte lika mycket på

#7 Tack för tipset! Har som sagt aldrig testat klicker men får skaffa en och testa! Men hur är det om jag inte kan göra det varje runda? Situationen hemma gör att jag oftast inte hinner ta dubbla rundor vilket innebär att jag går med båda, och när han drar och skäller blir det jobbigt för den andra om jag har dem i samma hand då han blir stressad av det (har jag honom i andra handen så bryr han sig inte så mycket förutom när det är någon hund han känner för då bli även han glad och vill hälsa men varken skäller eller drar). Så det gör att det blir svårt med klicker, men ibland har jag möjlighet att gå dubbla rundor (och ibland har jag följe med min syster och då kan hon ta vår andra hund som inte skäller). Hjälper det att bara träna det då eller jag ska vänta tills min sambo är frisk igen för då kommer vi tillsammans och då kan jag använda klicker varje gång ? Blir kanske 1 runda per dag som jag hinner ta bara honom, övriga rundor tar jag båda samtidigt.

Vattnadal
1/13/15, 2:38 PM
#9

Tar du båda, klicka och ge godis till båda. Den som inte gör utfall får ju bara mer belöning för rätt beteende då.

De gånger du inte har med klicker, testa att bara ge godis, hålla avstånd och jobba ändå. Alla rundor är ju inte tänkt som träning, men dyker en hund upp, träna ändå. Har du verkligen inte möjligheten att ens gå undan och ge godis, stanna, håll honom i kort koppel och ignorera.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[erika.tornlycke]
1/15/15, 1:13 PM
#10

#9 smart tänkt att belöna den som sköter sig också, har jag ärligt inte tänkt på eftersom han sköter sig, jag brukar bara muntligt berömma honom :) förhoppningsvis blir han ju en bra förebild ;) ja men det ska jag testa! bara ge godis fungerade inte, för då skällde han mer för att han visste att han fick godis när han slutade så det satte han i system direkt x) men ska testa att använda vår andra hund som förebild ;) tack för tipset! :)

Upp till toppen
Annons: