Annons:
Etikettövrigt
Läst 1595 ggr
Exoticas
10/25/14, 9:34 PM

Att hitta rätt hund!

Eftersom att inlägget är långt så skriver jag frågorna här uppe, är du intresserad av mina tankar så kan du läsa resten också ;)

Hur lång tid tog det för dig att hitta rätt hund?
Är det verkligen omöjligt att hitta en omplacerings husky som fått det den behöver i livet och mår bra?
Vet du någon som vill omplacera sin husky?
Om man satsar på att ha en större husky flock, spelar det då någon roll om man har 1 hund av annan ras med i flocken?

Jag har en 6 månaders Siberian husky tik och nu är vi på jakt efter en till.

Det svåra är dock att sambons krav är att det är en lite äldre hund, han tycker inte att man ska ha två valpar samtidigt han tycker att det skulle passa oss bättre med en hund som är 2+. Varför han säger 2+ vet jag dock inte!

Vi har ju bara letat i 2 månader nu men alla hundar vi blir intresserade av är hundar med problem. Folk som köpt en husky och inte förstått vad det innebär och sen nu sista en husky, samma dag som vi skulle dit så skrev hon:

"Jag har väl berättat att han inte får anstränga armbågarna, kommer inte ihåg vad det heter men man kan ta i alla fall 1 timmas promenad med honom om dagen och mer än så klarar han inte!"

Det gjorde ju så att det inte ens var någon idé för oss att åka dit eftersom att vi vill kunna dra med hundarna, annars kommer vi ju att behöva köpa 2 till ;) En som kan dra med vår nuvarande tik och en som kan hålla den nye herren sällskap! Det tror jag inte sambon skulle uppskatta! 

Jag har börjat att kika på alla möjliga raser eftersom att det känns lönlöst att försöka hitta en äldre husky. Men min dröm är ju att vi snart ska flytta till hus som tillåter oss att få ihop en större husky flock och varför får jag då ens tanken att köpa en helt annan hund? jag tror att jag bara är stressad eftersom att jag får så mycket kommentarer om att jag inte kan ha en husky ensam, Calista verkar ju inte direkt må dåligt och kan vara ensam om man behöver gå till ica lite snabbt. Vi har ju dessutom inget behov av att lämna henne i över 10 minuter.

Jag vet faktiskt inte vart jag vill komma med det här inlägget behöver bara skriva av mig lite.

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
immobilized
10/26/14, 6:27 PM
#1

Jag kanske kan trösta/lugna dig lite med att Nikki var ensam från slutet av januari till oktober 2013.  I oktober så skaffade vi vår andra Siberian husky Vilda. Jag hade jättedåligt samvete för Nikki innan Vilda kom, trots att jag ventilerade med bland annat Nikkis uppfödare som tröstade med att Nikki inte alls led utan var väldigt bortskämd på alla sätt och vis.

Jag utgår ifrån att ni har satt ut annons ang att ni söker?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Exoticas
10/27/14, 12:25 AM
#2

Ja alltså hon verkar ju inte lida av det men samtidigt så kanske hon skulle må ännu bättre med en livskompanjon? Det vet vi ju inte eftersom att hon är ensam!

Vi har inte satt ut någon annons, vet inte riktigt vart man kan tänkas göra det?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

luckysheltie
10/27/14, 7:35 AM
#3

Hej! Man kan ju kolla på  blocket, där finns en del vuxna huskys.

 Men om du går in på www.sphk.se och tar i fliken "kontakt" står det omplaceringar och om du klickar in där finns det två huskys som omplaceras, en hane som är född 2011 och en till hund som är född 2010. Så ta och kolla in där, lycka till🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Exoticas
10/27/14, 3:08 PM
#4

Hittar inte sphk omplaceringarna

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

luckysheltie
10/27/14, 3:25 PM
#5

Testar att länka direkt till omplaceringarna🙂

www.sphk.se/siberian-husky/omplacering/

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

immobilized
10/27/14, 3:56 PM
#6

#2 
Naturligtvis så är en huskypolare det bästa som finns enligt Husky! 😃

Bland annat Blocket, Facebook med mera.
Beror ju kanske också på vilka krav samt vilka önskemål ni har på hunden gällande hur svårt/lätt det är att hitta. 

Ni kan inte prata med er uppfödare så denne kan lägga ut en liten förfrågan bland sina vänner?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Annons:
Exoticas
10/27/14, 11:08 PM
#7

#5

Den du länkar verkar vara kull bror till Calistas pappa =)

#6
De flesta i närheten vet att vi söker hund och jag får länkar skickade till mig varje dag, men det ska ju kännas så där perfekt och speciellt! ;)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
10/27/14, 11:09 PM
#8

#5 såg nu att det var flera hundar på samma sida ;)

Moon Glow’s Choklad SE59953/2011 menade jag som är kullsyskon med 

SE59952/2011   Moon Glow's Grizzly

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

cookie89
10/29/14, 8:14 PM
#9

Tips är att kolla runt bland uppfödare då det händer att de omplacerar äldre hundar. Att prata med uppfödaren till eran så denne kan lägga ut en förfrågan till sina kontakter är en ypperlig idé också. Sedan finns ju "Polarhundar säljes" på facebook om du är aktiv där.

Onödigt att stressa över att hitta rätt, det tar den tid det tar. Vår fick vänta nästan 2år på  sin "lillasyster" & det är inget han tagit skada av på något vis.

Upp till toppen
Annons: