Annons:
Etikettraser
Läst 1462 ggr
LinaK
9/10/14, 5:02 PM

Erfarenhet av finsk lapphund

Har väl i princip redan bestämt oss för en finsk lapphund och jakten på en bra uppfödare är på gång.

Men det är alltid roligt att höra andras erfarenheter och åsikter om rasen, vill gärna att ägare av rasen delar med sig av fördelar och nackdelar.

Någon som vet en bra uppfödare får gärna kontakta mig, har några som jag har kollat på men är alltid intresserad av personliga erfarenheter,

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Hell
9/11/14, 8:48 PM
#1

På min blogg, hillevill.wordpress.com skriver jag väldigt mycket om min finska lapphund. :) 

Det negativa kan vara att de har lätt till skall, men det är något jag har upplevt går att träna. Vår är inte speciellt skällig, men han kan vara ganska vaktig ibland. Jag tycker egentligen inte det är ett så stort problem -att- de skäller, men vet att många stör sig på själva skallet. Det hörs verkligen och skär i öronen, så det är ofta vi som får ovett även om det kanske är fler hundar som skäller. ;)

Något som jag tror kan avskräcka är att inte alla finska lapphundar har jättemycket motor. Jag tycker det är rätt skönt då jag "bara" vill ha en aktiv kompis som orkar hänga på det jag hittar på. Det är ju inte som att han backar för aktiviteter heller, men kanske inte upplevs lika följsam som vissa bruksraser. Det är dock något du kan ha i åtanke när du letar kennel, för det finns de som är mer inriktade på just aktiva lapphundar.

En annan negativ aspekt är att de är väldigt, väldigt envisa. Det kan också ses som positivt antar jag, haha. Men det gäller att vara envis som synden själv. :) Sen finns det de lapphundar som kanske inte är lika envisa som min.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Upp till toppen
Annons: