Annons:
Etikettraser
Läst 4957 ggr
Oliviahack
2014-06-14 12:13

Isländsk fårhund

Enligt skk så passar ju alla hundar in på vad man söker ;)
Men jag och min sambo är inne på isländsk fårhund och vill veta mer om rasen innan vi kontakter en uppfödare. 

Så finns det någon här som kan berätta hur dom är till sättet och till vardags, gillar dom att arbeta, will to please? Jag vill gärna träna lydnad, spår och agility. Passar dom till det? Kan dom vara lösa?

Annons:
Wenniz
2014-06-14 18:31
#1

Jag känner ett par stycken som har Isländska Fårhundar, jätte trevliga hundar som gillar att träna, dock har jag tyckt att de är lite för skälliga för min egen smak. :) Alla jag har träffat på är bra allroundhundar och som de flesta vallhundsraser kan de vara lösa :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Novelia
2014-06-15 03:21
#2

Dom jag har träffat har varit otroligt mysiga =) Ägarna själv säger att dom är väldigt väääldigt skälliga.

I have no sympathy for people without empathy

[hamster-expert]
2014-08-12 23:34
#3

Jag har mött en som var väldigt social och ganska lugn, och mamma pratat med en ägare som använt sin islänning som brandhund. Så jag tror säkert de gillar att jobba. Jag tror även att de är tillgivna mot sin ägare, men samtidigt kan vara envisa som de flesta spetsar. Men samtidigt finns det ju många envisa hundar. Jag tror inte det är en ras folk  ska skaffa om de inte är beredda att jobba med hunden och lära sig och ge den stimmulering. Men ni verkar ju ha tänkt igenom. :) Egentligen tycker inte jag någon ska skaffa en hund så förhastat som vissa gör, oavsett ras eller skaffa hund som ett tillbehör eller en sak.

Oliviahack
2014-08-13 20:37
#4

Vi var på utställningen på Ryda i juni och fick träffat islänningar och även uppfödare. Sen var vi och besökte en uppfödare här i juli och vi blev ju helt fast. Vi gillar även uppfödaren och hennes typ på hund. Detta blir inget förhastat beslut, vi har bestämt vilken ras vi vill ha och nu väntar vi på rätt tillfälle. Jag har precis fått jobb och först ska vi köpa hus. Vill inte ha en islänning i lägenhet där det låter hela tiden och sen kanske man inte kan vänja av skallet som kommer då det låter. Det gör inget att den vaktar en tomt men att den vaktar för varje ljud vill jag inte. Då känns det lättare om man bor i hus med så lite ljud som möjligt runt omkring så att man får tid att lära den när den får och inte får skälla. Det hade varit en sak om vi bodde högre upp men nu bor vi längst ner med ytterdörren precis utanför våran dörr.. Stentrappan låter jämt och det finns andra hundar som skäller för det. Nä hus får det bli först 🙂
Min sambos föräldrar föder båda upp hundar (skilda) och dom har stor kunskap inom hund. Deras mentor var Sven Järverud när han levde. Så spår och lydnad lär det garanterat bli mycket av.

[hamster-expert]
2014-08-14 10:15
#5

#4 Det låter ju jättebra! ^^

Minmilou
2014-08-23 10:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har en isländsk fårhund. Det är en väldigt underbar, envis, arbetsvillig ras. Det många klagar på är ju att de skäller mycket, men min skäller inte alls mycket, det är ju vad man gör dom till. Om man från början är hård med att de inte ska skälla så gör de inte det. Skäller gör dom ju, men inte konstant. Jag själv tycker inte att de är en ras för nybörjare. ( var själv det när jag skaffade honom) Dom behöver verkligen en stark ledare då de är så himla envisa. Man brukar få säga till dem ett tag innan se går in i huvudet haha..speciellt om de,är ngt som de inte får göra. Annars är dom väldigt lättlärda och roliga att jobba med. Min är dock svår att jobba med då han tröttnar på allt väldigt fort och är inte mat/godisglad. Jag har spårat med min hund, han älskade det i typ 1 månad sen var det tråkigt enligt honom, men de passar till alla sorters sporter. Agility är dom riktigt bra på! Dom är väldigt spralliga och roliga, hittar alltid på något hyss :) Många inklusive jag har haft problem med möten av hundar/människor /fordon osv. De skäller gärna på dom man möter, det händer ju inte alla men har läst många som haft problem med det. De vill gärna valla in allt o alla. Om en bil kör förbi så vill han valla in den..haha knasboll. Jag bor i hus med okej tomt som han kan springa lite på. Jag själv tycker dock att de,är bättre om man bor på landet. Där de kan springa fritt. De är väldigt sociala av sig älskar allt o alla (oftast). Så de Kan Vara svårt o ha dom lösa om man möter folk. Men de är väldigt tillgivna och älskar sin familj. De hatar att bli lämnade ensamma, de vill gärna hänga med på allt! Som sagt så är det en underbar rad, men man Måste vara riktigt hård mot dom, annars kan de göra som de själva vill. De är ju från hund till hund, men de jag träffat har varit lika envisa som min egna ;) Hör av dig om du har några frågor :)

Annons:
Oliviahack
2014-08-25 00:30
#7

Vi bor på landet men i lägenhet. Finns skog och massa yta att röra sig fritt på. I huset har nästan alla hundar så det blir bra när den kan träffa olika raser och bli bra på signaler. Och våran hund lär inte vara den första som skäller, alla andra är väldigt bra på att visa att det händer något. Har diskuterat med min sambo och vi sa att vi skaffar en nästa år även om vi bor här. Det blir vad man gör det till :) Jag vet hur jag vill ha min hund och hur den ska funka i vissa situationer och då är det lättare att jobba på det. Ska bara hitta rätt hund.. :) Längtar så till att få skaffa min första egna hund och forma hunden så som jag vill ha den (så gott som det går). 
Här finns groenendael, dvärgpets, stor blandras, chihuahua och vit herdehund/schäfer blandning. Sen känns det tryggt att alltid ha någon att ställa sin frågor till och som kan. Svärmor föder upp hundar och är även djursjuksköterska och är väldigt duktig. Svärfar håller i kurser på klubben och föder även upp bruksraser. Känns tryggt helt enkelt! Nu väntar vi bara på rätt tidpunkt 🤪

saxxy
2014-09-20 16:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi har en islänning, och det är ju en ras som använder skall till vallningen. Så det får man ju räkna med ;) Bor i lägenhet, men känns mer som radhus eftersom vi har uteplats. Funkar väldigt bra, men han är ju lite så att han gärna sitter i fönstret och håller koll på omgivningen/grannarna.
Otroligt lättlärd och kan många trix och vill verkligen jobba!!
Har spårat, träna trix, dragtränat och kört lydnad med han.
Dock är jag inte riktigt behaglig med just vallinstinkten, eftersom att den är ganska intensiv. 

Och som Minmilou säger är de väldigt envisa!
Även väldigt sociala!! Inga som helst problem med att träffa nya människor :D 
Andra djur gick vår kille också bra med, hästar, råttor och hundar!

//Sanna Sohlman

vallhund
2014-09-23 15:35
#9

#6 När någon påstår att hundar blir vad man gör dem till o att man måste vara hård mot vissa raser för att befästa att man är en stark ledare, ja då tar jag allt annat denne påstår med en hel skottkärra salt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Cupecake]
2014-10-28 21:58
#10

Min isländska fårhund är en lyhörd, trogen och vänlig familje-/arbets-/träningskompis. Inomhus är hon väldigt lugn, älskar att mysa i soffan. Utomhus vaktar hon gården från läskiga fåglar och flygplan, vallar gärna ponnyerna. Och på träningen är hon lyhörd, arbetsvillig och älskar att vara till lags.
Den fluffiga saken som låter mest - det är våran isländska fårhund =P

Upp till toppen
Annons: