Annons:
Etikettbeteende
Läst 1677 ggr
[Mikaelann]
2014-04-12 15:52

Mexiansk naken hund

Hej, kan ni förklara mer om hur det funkar med mexikansk nakenhund det finns ju en pälsad variant också den fick tydligen inte vara med på utställning, varför? får den vara med på agility och liknande då? :) *fundersam*

Förklara också hur denna söta hund är i temperamentet och vad den har för motionsbehov? är lite intreserad!

Annons:
Proktologi
2014-04-16 00:11
#1

Ptja, jag har en mexare och det är så himla individuellt. Vissa kräver mer och är lite skygga och skeptiska till nya människor. Min däremot - älskar allt och alla, busar med barnen och är en perfekt "gör vad du vill med" hund. Hon är en sån som är nöjd med en promenad runt huset om man är sjuk eller om det är dåligt väder men hon är också en sån hund som älskar att arbeta när du ber om det. Dom är ganska egenvilliga. Min kan få för sig att inte lyssna, gå på egna äventyr och i princip langa långfingret åt mig. Men ack vad jag älskar rasen. Tycker du kan träffa några först :) Även om du har en pälsad så får du fortfarande tävla i bruksgrenar pga av att de har stamtavla. Min är avelsspärrad och får absolut inte avlas eller ställas på utställning. Men vi tränar och har kul ändå :) Själv föredrar jag stora hundar. Tror det kan vara olika per storlek i beteendet men det vet jag inte :) Bästa rasen, ever

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
2014-04-16 00:12
#2

Dock är hon jäkla vaktig. Skulle tipsa om att läsa på om dem först :) de kan ha vissa oönskade beteenden som är "vanligt med rasen".

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Hildgrim
2014-04-16 15:34
#3

Jag törs väl inte säga så mycket då jag inte har så mycket erfarenhet av rasen. Har haft min mexare i snart ett år men innan jag köpte henne hade jag aldrig träffat någon.

Från och med i år så är faktiskt pälsade mexare godkända i utställningssammanhang. Vet inte om nya rasstandarden finns på svenska än dock. Men då är det bara en typ av päls som är godkänd. Annars kan pälsen hos rasen se ut lite hur som helst. Förra året blev även peruanen godkänd.

Motionsbehov är kanske lite svårt att svara på eftersom rasen kan variera från 25 cm till 60 cm i mankhöjd. ;P Men jag håller med #1 att några lata dagar inte är några problem och heller inte hård träning. Det är en uthållig ras så jag tror att dom orkar hänga med på vad som helst. Men det är nog ingen hund som passar till enbart kvarterspromenader.

Vad gäller temperament så tycker jag det som står i rasstandard stämmer bra. "Mexikansk nakenhund skall vara tystlåten, lugn, glad, uppmärksam och alert. Den är en utmärkt sällskapshund, men kan vara reserverad mot främlingar och är en bra vakthund."

Min mexare är väldigt lättlärd och följsam. På dom kurser jag gått än så länge har hon fått beröm för att hon är så bra på att lyssna. :) Hon är däremot vaktig och reserverad mot främlingar. Hon är väldigt glad i folk hon känner men hon har inget intresse för okänt folk. Skulle det komma någon och prata med henne utan hund tycker hon att det är en väldigt skum människa.

Upp till toppen
Annons: